Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Komunikacja miejska w Szczecinie według Zielonych

Data publikacji: 15 września 2020 r. 14:18
Ostatnia aktualizacja: 17 września 2020 r. 10:12
Komunikacja miejska w Szczecinie według Zielonych
 

- Miasto musi przestać traktować transport publiczny jako koszt, który można ograniczać, a zacząć traktować jako dobro publiczne - apeluje Andrzej Radziwinowicz z partii Zieloni. We wtorek jej aktywiści zorganizowali konferencję, na której przedstawili "zielone propozycje" w szczecińskim transporcie. To odpowiedź na zmiany jakie zajdą w Strefie Płatnego Parkowania.

- Ewidentnie szykuje nam się parkingowa rewolucja, ale w przedstawionej koncepcji cały czas brakuje ewolucji komunikacji miejskiej w taką, która potrafi sprostać wymaganiom szczecinian. Żeby faktycznie nie musieli korzystać z własnych samochodów. To, że miejsca parkingowe ogólnodostępne pomału odchodzą do lamusa, to nie znaczy, że ma to być jedyna opcja wymuszania polityki transportowej przez miasto - podkreślił Przemysław Słowik, przewodniczący Partii Zieloni Szczecin.

Więcej autobusów z osiedli peryferyjnych

Pierwszą "zieloną propozycją" jest zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów, które dowożą mieszkańców z osiedli peryferyjnych, takich jak Bezrzecze, Warszewo czy Osów.

- Na tych osiedlach mamy połączenia autobusowe raz, dwa razy na godzinę. W najlepszym przypadku trzy razy w ciągu godziny. To wciąż niewystarczająca liczba. Gdzie połączenie, które pozwoli nam bezpośrednio połączyć Bezrzecze z centrum miasta? A gdzie połączenie Łasztowni, która jest wykluczona komunikacyjnie? Jeżeli tak znacząco podnosimy opłaty w strefie płatnego parkowania, to chcemy i oczekujemy również odpowiednich nakładów w komunikację miejską - zaznaczył przewodniczący Zielonych.

Miasto ma w planach uruchomienie autobusu nr 90, która ma pełnić funkcję darmowej śródmiejskiej linii. Ma ona zachęcić mieszkańców do zmiany nawyków komunikacyjnych. - Diabeł tkwi w szczegółach. Jeżeli to ma być autobus, który będzie jeździć raz na godzinę, to nie jest to żadna alternatywa, a jedynie przykrywka - dodał P. Słowik.

Tysiąc rowerów miejskich

Kolejną "zieloną propozycją" jest t. - Mają to być rowery IV generacji, zróżnicowane o modele mniejsze dla dzieci, cargo do przewożenia przedmiotów, czy wyposażone w siedziska dla dzieci. Z hulajnogami, car sharingiem (wypożyczanie samochodów - red.) oraz skuterami elektrycznymi będzie to kompleksowy system system indywidualnego poruszania się po mieście i znacząca alternatywa dla samochodów - argumentowała Jagoda Żyłkowska, przewodnicząca Zielonych w Szczecinie, radna Rady Osiedla Stare Miasto.

Konferencja Zielonych w Szczecinie

- Koszt tysiąca nowych rowerów IV generacji to według oficjalnej odpowiedzi miasta koszt pomiędzy 6 a 7 milionów złotych. To jednorazowy wydatek, który musimy ponieść, aby posiadać całkowicie nową flotę rowerów miejskich - dodał Przemysław Słowik.

Do jazdy na rowerach potrzebne są ścieżki. - Poszatkowana infrastruktura i kawałki dróg rowerowych prowadzących donikąd nie są dobre dla rowerzystów. Proponujemy, aby co roku wybudowanych zostało 5 kilometrów ścieżek rowerowych. Dzięki temu w ciągu kilku lat jesteśmy w stanie stworzyć zalążek kompletnej infrastruktury rowerowej łączącej wszystkie dzielnice ze Śródmieściem i sobą nawzajem - wyjaśnił Maciej Sikorski, aktywista Zielonych w Szczecinie

Tańsze bilety sieciowe

Obniżenie o minimum 25 proc. ceny biletów sieciowych na komunikację miejską to ostatnia propozycja Zielonych.

- Abonament w Strefie B Płatnego Parkowania jest 30 złotych tańszy niż koszt miesięcznego biletu sieciowego i aż 90 złotych tańszy od karnetu obejmującego komunikację pośpieszną. Dlatego większość mieszkańców Prawobrzeża wybiera samochodów zamiast transportu publicznego - argumentował Andrzej Radziwinowicz, sekretarz Zielonych w Szczecinie, radny Rady Osiedla Arkońskie

Zieloni uważają, że 10-procentowa obniżka cen biletów okresowych na komunikację miejską to dobry kierunek, jednak to zmiana czysto kosmetyczna.

- Proponujemy żeby to było minimum 20 procent. Na początku wpływy z biletów spadną. Ale kiedy kierowcy zobaczą, że mają alternatywę w postaci tańszej komunikacji miejskiej a bilety w strefie płatnego parkowania zdrożeją, to wybiorą transport publiczny. Wpływy wrócą do pożądanego poziomu - uważa Andrzej Radziwinowicz.

Karolina Nawrocka

Na zdjęciu: Zieloni popierają ograniczenie ruchu i aut w centrum, ale jednocześnie chcą realnej alternatywy.

Fot. Ryszard PAKIESER

Sonda

Czy zaproponowane przez miasto podwyżki opłat i rozszerzenie Strefy Płatnego Parkowania wraz z obniżkami cen w komunikacji miejskiej uzdrowią sytuację parkingową w śródmieściu Szczecina?
REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Jagoda
2020-09-17 08:51:09
Tak popieram szczecinianina najpierw rozwiążmy problem psich kup na szczecińskich ulicach a potem rozwijajmy politykę transportową z rozmachem w zakresie ograniczenia miejsc parkingowych wzrostu opłat za parkowanie oraz obniżeniu opłat za przejazd komunikacją miejską.Zacznijmy od fundamentów,psie kupy to fundament czystości miasta skoro ma być Zielone i ekologiczne
Szczecinianin
2020-09-16 21:12:16
Bardzo dobry pomysł. Mam tylko nadzieję że w węższych śródmiejskich ulicach będzie więcej zieleni. Na przykład w Centrum na chodnikach często można spotkać psie odchody. Proponuję zrobić na jednej ulicy z 6 małych kwadratów wypełnionych piaskiem i z drzewkiem po środku podobnie do piachu zakątków na Grunwaldzkim. Oraz aby z niektórych węższych ulic wogóle wycofać samochody i zrobić tam deptaki np. krzyżują się cztery drogi i dwie poziome zrobić bez samochodów a dwie pionowe z samochodami i parkingami
@Rafał
2020-09-16 10:57:13
Jaka fikcja,zobacz ile może zdziałać radny Słowik na placu Orła Białego i okolicach.Ostatnio nawet usuwał betonowe bloczki,rozdawał zielone roślinki i promował budki dla jerzyków.W międzyczasie wycinano wiekowe drzewa i żaden zielony się nie przykuł aby je uratować.Chyba że z tych drzew będzie drewno na ekologiczne budki dla jerzyków i na ekologiczne palety drewniane na plac Orła Białego
Rafał
2020-09-16 10:45:27
Ta koalicja to fikcja. Dyskusja przez media. Jedynie Słowik jest potrzebny do głosowania. Nic więcej.
pasażerka
2020-09-16 10:30:50
Dlaczego Zieloni operują półśrodkami,trzeba umożliwić bezpłatną komunikację miejską.Spadną koszty produkcji,dystrybucji i kontroli biletów.Dzięki temu wszyscy porzucą samochody i przesiądą się na tramwaje i autobusy których będzie pewnie coraz mniej ale za to elektryczne.
Brawo Zieloni
2020-09-16 10:18:25
Całkiem rozsądne pomysły. Szczególnie podoba mi się obniżenie cen w komunikacji miejskiej.
@Kinga
2020-09-16 10:18:10
Oficera nie ma od dawna.. podobno odszedł podobno na skutek właśnie polityki włodarzy, którzy mało co robili w temacie ścieżek, blokowali jakieś inwestycje rowerowe..
super
2020-09-16 10:01:25
Podoba mi się pomysł obniżki biletów sieciowych.
emka
2020-09-16 09:42:41
Dlaczego autobus pospieszny A nie jedzie do Studziennej,wyjatkowo glupi pomysl.Czy pytal ktos o takie skrocenie linii pasazerow.Dzialanie tylko na szkode mieszkancow.Wyjatkowa perfidia.
mdm
2020-09-16 09:26:37
Pan Słowik i reszta tzw. zielonych, która była w Nofoczesnej, niech lepiej oddadzą pieniądze, które są winni budżetowi jako byli członkowie tej partii.
@Robert
2020-09-16 08:48:25
Przecież idea kolei metropolitalnej upadła jak można było przeczytać na łamach kuriera i w opiniach.Nic się nie dzieje w tej sprawie.Może tym by się zajęli Zieloni a nie namawiali matki z dziećmi żeby je rozwoziły w zimę rowerami do przedszkoli i szkół.
Robert
2020-09-16 06:57:38
Rewolucja w komunikacji miejskiej powinna nastąpić z chwilą uruchomienia szczecińskiej kolei metropolitalnej. Wtedy nie żadne zwiększenie kursów autobusów, tylko tworzenie ich hubów przy przystankach kolei. Autobusy powinny jeździć tylko tam, gdzie nie ma możliwości skomunikowania kolei i tramwaju. Bez sensu jest pchanie tego typu pojazdów przez całe Śródmieście, czy na trasie do Polic czy Dąbia, gdzie w większości powielają przebieg linii tramwajowej, a w przyszłości kolejowej. To musi być prawdziwa rewolucja w Szczecinie.
Madzia
2020-09-15 23:06:10
Ciekawe ile płacą temu kolesiowi z kartką "zielone propozycje". Bogate te zielone jak do trzymania kartki wynajmują kolesia hahaha Chyba że za darmo robi hahaha
DeltaOne
2020-09-15 22:05:27
Brawo teraz te bogate z dobrej, wołczkowa, mierzyna przyjadą do centrum zaparkować przed samym urzędem pełnym PO kosztem zwykłych mieszkańców Szczecina którzy tu żyją, płacą podatki a samochód stanie się dobrem mega luksusowym. Miejsc parkingowych coraz mniej, płacić trzeba coraz więcej a miały być parkingowce. Wprowadźcie sobie strefy parkowania w Dobrej, Mierzynie cwaniaki. Mieszkańcy Szczecina, czas na bunt, wynieść te towarzystwo z rady miasta, stop absurdalnym pomysłom.
Radek
2020-09-15 21:46:55
Apeluje do swojego koalicjanta? Śmiechu warte. To jest koalicja?
Ania
2020-09-15 21:45:03
Widać że większość komentarzy sam sobie wystawia
Romek
2020-09-15 21:43:47
Jak zawsze głupoty plecie. A jeździ spalinowym kopciuchem.
młody
2020-09-15 21:17:20
Gdzie byliście jak zamknęli plac Adamowicza dla deskorolkowców,nie protestowaliście
fan
2020-09-15 20:44:06
Lubię Słowika to taki expert od spraw ruchu drogowego.
Kola
2020-09-15 18:52:33
podwyżki to nie rewolucja w komunikacji to podwyżki
Henio
2020-09-15 18:47:07
W PL nie obowiązuje zakaz jazdy samochodami.Jeszcze!więc skoro można jeżdzić to można i parkować.Dlatego trzeba wybudować parkingowce i zrobić trawniki.Czego tu nie rozumiecie?
chester
2020-09-15 18:38:41
Czworo "zielonych" aktywistów chce urządzać życie mieszkańcom Szczecina. Kompletnie zieloni w sprawach transportu publicznego, wytwarzania i dystrybucji energii, ochrony środowiska. Czworo ludzi uzurpuje sobie prawo do reprezentowania czterystu tysięcy mieszkańców.
Andrew
2020-09-15 18:27:18
Już to pisałem w zeszłym roku szykanują kierowców i nic nie oferują w zamian. Panie Krzystek niech Pan zacznie oszczędzać bo to pańska ostatnia kadencja
Wacek Rondelek
2020-09-15 17:59:46
Tak wyglądają ofiary mózgojada.
Kinga
2020-09-15 16:53:04
Ścieżki rowerowe przecież się buduje więc to chyba nie jest nowa koncpecja?Co się stało z oficerem rowerowym miasta Szczecina?
Tia
2020-09-15 16:40:28
Dużo gadania, wiele życzeń ale zapomnieli o jednym: skąd miasto ma wziąć na to pieniądze? Komu zabrać? Nowe linie, częstsze kursy to dodatkowy tabor, którego nie ma i kierowcy... tych też brak, bo za małe są zarobki. Łatwo się gada...
Kierowca autobusu linii 90
2020-09-15 16:37:54
Czy wiecie że w Szczecinie brakuje kierowców autobusów i skąd weźmiecie nowych.Autobusy jeżdżą puste na wskazanych przez was osiedlach bo może nie są dobrze rozplanowane sprawdziliście w komunikacji obciążenie linii?
rowerzysta
2020-09-15 16:33:35
Jagoda Żyłkowska szefowa Zielonych chyba nie zna ostatnich danych o liczbie wypożyczeń roweru miejskiego w Szczecinie i innych miastach.Popularność spada po początkowym rozwoju.Zieloni proszę się lepiej przygotować do swoich koncepcji, rok 2019 był najgorszym rokiem dla roweru miejskiego od początku powstania.Czy rok 2020 jest gorszy od 2019?Wszystko wskazuje że tak więc chcecie wydać 7 mln złotych mieszkańców na coś co nie będzie użytkowane?
Jędrzej
2020-09-15 16:20:40
Dużo gadania a może zamiast opowiadać to należałoby wszystkie te zmiany zgłosić na sesji rady miasta i przegłosować?
tram
2020-09-15 15:32:37
O co chodzi, przecież barwą pojazdów komunikacji miejskiej jest m.in. kolor zielony.
Ciężko wam?
2020-09-15 15:30:19
To kupcie sobie rowery po 7000zł i zostawcie je na ulicy. Brawo!
fafik
2020-09-15 15:10:12
Miasto ma w głębokim poważaniu komunikację miejską i nie tylko komunikację. I to by było na tyle w tej mieścinie. Możecie sobie robić konferencje i tym podobne ale to grochem o ścianę . urzędnicy wiedzą lepiej co potrzeba mieszkańcom.
dobrze kombinują
2020-09-15 14:35:56
I to są realne rozwiązania.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA