Formalnie od soboty, a w praktyce od poniedziałku szczecińska Strefa Płatnego Parkowania, powiększa się. W jej obszar zostanie włączonych 6 ulic, które jeszcze kilka miesięcy temu były częścią Strefy Zamieszkania Stare Miasto i uchwały, jaką miejscy radni podjęli w kwietniu.
– Parkomaty są jeszcze zafoliowane, ale już stoją w gotowości. Oznakowanie poziome zostało wymalowane. W poniedziałek 3 lipca na sześciu ulicach wyłączonych w marcu ze Strefy Zamieszkania Stare Miasto pojawią się kontrolerzy Strefy Płatnego Parkowania – przypomina Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne zarządzającej miejskimi płatnymi parkingami.
Nowe ulice w SPP to: Łaziebna, Mariacka, część Tkackiej (od pl. Żołnierza Polskiego do Grodzkiej), część Staromłyńskiej (od pl. Żołnierza Polskiego do Końskiego Kieratu), część ul. Koński Kierat (od Mariackiej do Farnej) oraz część Staromiejskiej (od Grodzkiej do Wyszyńskiego). Formalnie wejdą w skład Strefy Płatnego Parkowania 1 lipca, jednak ponieważ SPP działa w dni powszednie w godzinach od 8 do 17, a 1 lipca wypada w sobotę, w praktyce płatne parkowanie zacznie obowiązywać od godz. 8 w poniedziałek 3 lipca.
Wcześniej wspomniane ulice należały do Strefy Zamieszkania Stare Miasto. W lutym Wojewódzki Sąd Administracyjny stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Szczecin w sprawie pozbawienia ich kategorii dróg gminnych. A to oznaczało, że nie mogą być częścią Strefy Zamieszkania Stare Miasto. Wyrok uprawomocnił się 23 marca i od tego dnia kierowcy parkują tam bezpłatnie, co z kolei doprowadziło do parkingowej samowolki. Mieszkańcy Starego Miasta narzekali na zbyt dużą liczbę pojazdów, parkowanie gdzie popadnie i brak wolnych miejsc postojowych.
– By przywrócić na górnym tarasie parkingowy porządek, w kwietniu br. Rada Miasta Szczecin podjęła dwie uchwały. Pierwsza wykreśliła sześć ulic ze Strefy Zamieszkania Stare Miasto. Druga włączyła je od 1 lipca do podstrefy czerwonej SPP – tłumaczy Wojciech Jachim.
Pierwsza godzina postoju w podstrefie czerwonej kosztuje 3,60 zł, druga 4,30 zł, trzecia 5,10 zł, czwarta i następne 3,60 zł. Na całym obszarze SPP kierowcy jednorazowo w ciągu dnia przysługuje prawo do stawki zerowej za postój pojazdu nie dłuższy niż 15 minut – pod warunkiem pobrania z parkomatu tzw. biletu zerowego. Niestety, pracownicy NiOL kontrolujący opłaty na terenie SPP, nie mają możliwości wystawiania kar za parkowanie poza miejscami wyznaczonymi, jak to miało miejsce na terenie SZSM i jak to się odbywa na terenie Płatnych Parkingów Niestrzeżonych. Wielu kierowców będzie zatem nadal niszczyć chodniki i trawniki na ulicach włączonych do SPP. Mandat za takie postępowanie to zaledwie 100 zł, a ryzyko ukarania przez straż miejską czy policję – niewielkie.
Wprowadzenie SPP na wspomnianych ulicach nie oznacza, że na pozostałym obszarze Starego Miasta można parkować za darmo i gdzie popadnie. Tam wciąż obowiązuje regulamin SZSM, która od 1 września ma być zastąpiona przez PPN. ©℗
Tomasz TOKARZEWSKI