Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Koniec sporu o autobusy?

Data publikacji: 07 października 2015 r. 17:17
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2021 r. 15:29
Koniec sporu o autobusy?
 

Trwa spór na linii Szczecińsko-Polickie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne i ZDiTM Szczecin. Spółka z Polic za ok. 4 mln zł kupiła 3 fabrycznie nowe autobusy i wozi nimi pasażerów od 2 października. Trzy inne, mocno wysłużone, wycofała z eksploatacji. Jak już jednak informowaliśmy, zdaniem ZDiTM nowy tabor nie może się pojawiać na liniach, więc przewoźnik z Polic ma naliczane kary. Po naszej interwencji sprawę być może uda się załagodzić.

Według ZDiTM nowe autobusy "nie zostały zgłoszone do ruchu". Nie mają też urządzeń firmy GMV, czyli elementów Centralnego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską - m.in. elektronicznych kasowników, biletomatów czy urządzeń pozwalających na lokalizację pojazdu. Ale z wdrażaniem tego systemu, wartego ponad 50 mln zł, ŻDiTM ma spore problemy i notuje już kilkunastomiesięczne opóźnienia.

- SPPK wycofało też z linii ZDiTM dwa autobusy przegubowe marki Solaris wyposażone w elementy systemu zarządzania komunikacją i skierowała je na Linię Samorządową, co zmniejszyło możliwość nadzoru nad liniami obsługiwanymi przez SPPK. Nowe pojazdy systemu nie posiadają, chociaż taki wymóg istniał. Wobec powyższego winę za taką sytuację ponosi wyłącznie przewoźnik - tłumaczy Dariusz Wołoszczuk, rzecznik prasowy ZDiTM.

Dziwnym trafem karana jest tylko policka spółka, choć każdego dnia na liniach ZDiTM kursuje przynajmniej kilkanaście autobusów 3 innych przewoźników, które urządzeń GMV także nie mają. Mimo, że są w ruchu od wielu miesięcy. O tym ZDiTM doskonale wie, tak samo jak wie, że urządzenia GMV nie zostały w nowych polickich autobusach zamontowane nie z winy przewoźnika. Kurier dotarł do kopii pisma z 27 lipca br. To prośba do GMV Innovations Solutions Sp. zo.o., by w nowo zakupionych przez SPPK autobusach urządzenia GMV zamontować już u producenta, czyli w firmie MAN, i pod jego nadzorem. Pod prośbą podpisał się Marek Jutrzenka-Trzebiatowski, zastępca dyrektora ZDiTM Szczecin. GMV urządzeń nie zamontowało.

Podobnie mało wiarygodnie brzmią zarzuty o nie zgłoszeniu nowych autobusów do ruchu. Bo SPPK, działając od prawie 19 lat, wielokrotnie odnawiało tabor i nigdy nie miało problemów z procedurami. Także tym razem wysłało do ZDiTM odpowiednie zgłoszenie i prośbę o aneks do umowy z uwzględnieniem nowego taboru. Taki dokument krąży pomiędzy spółkami przewozowymi, ZDiTM i UM nawet kilka tygodni. Nigdy nie było problemów z kursowaniem pojazdów, na które "kwity" dopuszczające do ruchu jeszcze do spółki nie dotarły. Sprawdziliśmy to u wszystkich przewoźników - u 2 takich dokumentów w ogóle nie ma, a autobusy jeżdżą!

Nieoficjalnie mówi się, że ZDiTM nalicza kary nie za brak urządzeń GMV, tylko za żółto-zilelone barwy nowych autobusów. Zdaniem organizatora komunikacji wszystkie autobusy powinny mieć biało-niebiesko-zielone malowanie Floating Garden. Tylko że spółka z Polic takich wytycznych nie dostała.

Najważniejsza informacja jest jednak taka, że po nagłośnieniu przez "Kurier" sporu ZDiTM zmienił nastawienie. Podobno SPPK nie będzie już karane za to, że wozi pasażerów nowoczesnym taborem, zamiast wysłużonymi autobusami, które maja ponad 1 mln km przebiegu. Jeśli coś się zmieni, do sprawy powrócimy. ©℗

Tomasz TOKARZEWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

vree
2015-10-09 22:26:29
to, że nie wdrożyła to wina wykonawcy i tu się chwali, że nie ulega się takim głosom jak Twój. Na siłę przyjąć? Nie działa to i nie ma czego przyjmować, trzeba naliczać kary, a nie ulegać krytyce. Wracając do nowo zakupionych autobusów, umowa to umowa i nie ma co się obrażać i wypisywać bzdur. Co z tego, że nowy i nowoczesny skoro nie dopełniono formalności, nie ma ich w umowie to nie jeżdżą, nie mają wymaganego wyposażenia to też nie jeżdżą.
Jasienicki pasanger
2015-10-08 05:53:28
"- SPPK wycofało też z linii ZDiTM dwa autobusy przegubowe marki Solaris wyposażone w elementy systemu zarządzania komunikacją i skierowała je na Linię Samorządową, co zmniejszyło możliwość nadzoru nad liniami obsługiwanymi przez SPPK." - Niech już pan Wołoszczuk głupot nie gada, bo to rzecznikowi nie przystoi, aby tak oczerniać medialnie SPPK, a którym współpracuje od lat. To, że nastąpiła zamiana dwóch Solarisów za dwa MAN-y (te które jeździły na stałe na LS, teraz jeżdżą na 107) niczego nie zmienia w kwestii nadzoru nad liniami. Owe MAN-y zdjęte z LS również wyposażone są w urządzenia Centralnego Systemu Zarządzania Komunikacją Miejską. Nowo zakupione autobusy zastąpiły jedynie pojazdy, które przeważnie pełniły rolę rezerwowych i rzadko wyjeżdżały z zajezdni. ZDiTM się kompromituje, sami ponoszą winę za to, że ich system za 50 milionów PLN nie działa, a starają się teraz zrzucić ją na SPPK, a wkrótce pewnie też na innych przewoźników. Bardzo dobrze, że media nagłośniły sprawę, pokazuje to, jaka banda niekompetentnych kretynów zarządza instytucją ZDiTM i pan niedorzecznik Wołoszczuk jest bardzo trafnie wybranym reprezentantem tej "elity".
stańczyk
2015-10-07 19:24:38
Ślepaki z ZDiTM nie widzą, że jeżdżą jeszcze żółte i czerwone tramwaje oraz granatowo - bordowe autobusy? To im nie przeszkadza?
Mieszkaniec
2015-10-07 17:53:25
Ot w komentarzcha wyżej/nizej widać jak Szczecinianie znają struktury form miejskich. ZDiTM nie ma prezesa, zaś pan Wołoszuk jest wyłącznie rzecznikiem prasowym, czyli osobą która oficjalnie się wypowiada dla mediów. Nie ma tam nic do powiedzenia w temacie zarządzania firmą :)
czyt
2015-10-07 16:21:25
Ukarać powinni Pana Wołoszczuka i osoby kierujące ZDiTM. Widać, że nie panują one nad instytucją, którą kierują. Ponadto ten Pan nie pierwszy raz wykazuje się niekompetencją, butą i zwykłą głupotą. Lepiej żeby mieszkańcy jeździli starymi "zdechłymi" Jelczami w beznadziejnych barwach "floating..." z szybami zaklejonymi kleksami niż w nowoczesnych autobusach pomalowanych w barwy polickiego przewoźnika. Jak to się ma do niektórych autobusów z Klonowica, całej "floty" PKS-u Szczecin i części tramwajów?
musti
2015-10-07 15:46:08
Czy prezes i zarząd ZDiTM znowu dostaną wysokie premie za nie wdrożenie na czas nowego systemu za 50 milionów złotych ??? Może czas podać się do dymisji????
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA