Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Kosztowna nauka parkowania na pl. Orła Białego [GALERIA]

Data publikacji: 07 lutego 2020 r. 16:46
Ostatnia aktualizacja: 13 lutego 2020 r. 10:08
Kosztowna nauka parkowania na pl. Orła Białego
Po zmianach w organizacji ruchu i zasadach parkowania wprowadzonych 6 lutego na pl. Orła Białego - jak widać - chętnych na parkowanie nie ubyło, a tylko przenieśli się z placu na sąsiednie ulice. Tamując ruch i utrudniając przejście po chodnikach. Stąd wrażenie samochodowego oblężenia pl. Orła Białego, jaki można obserwować od ub. tygodnia. Fot. Mirosław WINCONEK  

„Zabawnie patrzeć, jak się spieszą do samochodów, żeby opłacony czas parkowania im nie minął" - grupa studentów Akademii Sztuki komentuje wprowadzenie stawki 10 zł za godzinę postoju w obrębie pl. Orła Białego. Pod tym względem na placu ruch pojazdów wyraźnie przyspieszył. Jednak zatrzymał się na chodnikach i jezdniach przyległych ulic, zawłaszczając je w stopniu przypominającym stan oblężenia.

Parkujący w obliczu eksperymentu

W godzinach pracy urzędów i instytucji na ul. Tkackiej próżno znaleźć wolne miejsce parkingowe. Auta stoją dosłownie zderzak w zderzak. Na przyległym odcinku ul. Grodzkiej - na wysokości siedziby straży pożarnej - parkujące na chodniku samochody zastawiają nawet bramy wjazdowe podwórek znajdujących się na tyłach tamtejszych bloków, blokując wjazd zarówno mieszkańcom, jak też dostawcom, śmieciarkom i innym służbom. Przez zastawione po obu stronach jezdni pojazdy, trudno przejść z ul. Grodzkiej w stronę kładki nad ul. Wyszyńskiego. Samochody stoją również na chodnikach i jezdni tej ulicy za skrzyżowaniem z ul. Sołtysią, aż po ul. Korsarzy i Zamek Książąt Pomorskich. Idąc dalej: zastawione pojazdami są oba chodniki ul. Sołtysiej. Zajęte są wszystkie miejsca postojowe przy ul. Korsarzy, a wzdłuż ul. Mariackiej oraz ul. Farnej auta parkują po obu stronach jezdni, odcinkami nawet podwójnie: zarówno na chodnikach, jak i na jezdni. W dziki parking została zmieniona część pl. Mariackiego - przy Zespole Szkół Ogólnoksztalcących nr 6. Na jednokierunkowy odcinek ul. Koński Kierat także wjeżdżają krążący po okolicy kierowcy, ale tam miejsca postojowe są zarezerwowane wyłącznie dla mieszkańców - posiadaczy „Karty dojazdowej Stare Miasto - parking". Na ul. Staromłyńskiej także z rzadka zwalniają się miejsca postojowe. Szczególnie w godzinach funkcjonowania sądu oraz przychodni.

Abonamenty dla kierowców

Tylko na parkingu w obrębie pl. Orła Białego - z wjazdem od ul. Grodzkiej - widać wzmożony, jednostronny ruch. Jednak wyłącznie po stronie banków, gdzie została wydzielona strefa dla przyjezdnych - tzw. parking rotacyjny. Bo po stronie prawej, czyli bliżej lodowiska, jest niemal pusto: stoją tylko trzy samochody. To specjalna strefa, przeznaczona dla mieszkańców: ul. Koński Kierat 12-17A, pl. Orła Białego 1-10 oraz ul. Grodzka 9, 14, 16, 18, 20. Za szybami przednimi ich aut też widać abonamentowe „Karty dojazdowej Stare Miasto - parking".

„To doskonały czas i miejsce, żeby ukazać, w jaki sposób mechanizm ekonomiczny reguluje zachowania osób kierujących samochodami. Obecna sytuacja to również swoisty dowód z eksperymentu, że problem parkowania można rozwiązać poprzez podniesienie opłat i reformę abonamentowania" - przekazuje Paweł Jaworski, urbanista odpowiedzialny za ubiegłoroczny proces prototypowania pl. Orła Białego, czego efektem jest „Nowe życie placu", czyli także wprowadzona uchwałą Rady Miasta Szczecina nowa organizacja ruchu, parkowania oraz radykalna podwyżka cen za postój w obrębie reprezentacyjnego placu górnego tarasu Starego Miasta.

Drogo dla rotacji

Parking rotacyjny rządzi się swoimi prawami. Został niejako wyłączony z podstrefy A Strefy Płatnego Parkowania. Bilety oraz abonamenty SPP wykupione w innych częściach miasta tu nie są honorowane. Od ub. tygodnia (6 lutego) godzina postoju w tym miejscu kosztuje 10 złotych za godzinę. Czyli za pierwsze rozpoczęte 15 minut - 2,50 zł, a za każde kolejne rozpoczęte 3 minuty - 0,50 zł. To najwyższa stawka w Polce. Płatna w godzinach od 8 do 22, przez wszystkie dni tygodnia, w tym także w dni ustawowo wolne od pracy.

- Wszystko po to, aby zachęcić kierowców do krótkiego postoju i zwalniania miejsca innym - przekazuje Centrum Informacji Miasta.

Kierowcy więc… Już nie zostawiają tam aut na wiele godzin, a najczęściej na całą dniówkę. Jak dotychczas było im wygodniej. Tylko parkują na czas niezbędny. Słono za to płacąc. Dlatego przenoszą się z parkowaniem na okoliczne ulice. Gdzie SPP obowiązuje na starych zasadach: za pierwszą godzinę postoju trzeba zapłacić 2,80 zł, za drugą - 3,20 zł, za trzecią - 3,60 zł, a cena abonamentu rocznego wynosi jedyne 1 500 zł.

Oblężenia poza placem

Stąd właśnie efekt samochodowego oblężenia pl. Orła Białego, jaki można obserwować od ubiegłego tygodnia na pozostałych ulicach górnego tarasu Starego Miasta.

- Źle, że regulacja cen za parkowanie nie została wprowadzona równolegle na całym tym obszarze. Bo widać, co się dzieje: chętnych na parkowanie nie ubyło, a tylko przenieśli się z placu na sąsiednie ulice. Tamując ruch i utrudniając przejście po chodnikach. Tkacka to teraz najbardziej nerwowa ulica w Szczecinie - komentuje kierowca, który na niej właśnie zaparkował auto. - Przydałby się parkingowiec w tej okolicy.

Parking podziemny jest przy ul. Kaszubskiej. Równie blisko pl. Orła Białego jest dostępny kolejny - wielopoziomowy w Galerii Kaskada. Magistrat zapowiada również zbudowanie parkingu w cieniu Trasy Zamkowej. Tyle że w kilkuletniej perspektywie. W bieżącym roku ma być gotowy wyłącznie jego projekt.

Będą projektować i konsultować

Centrum Informacji Miasta zapowiada również: „przeprowadzenie prac projektowych i konsultacyjnych dotyczących zagospodarowania pl. Orła Białego, ul. Mariackiej i Koński Kierat, a także przygotowanie koncepcji zagospodarowania działki przy ul. Staromłyńskiej 26 - z uwzględnieniem funkcji przychodni i parkowania". A także: „przygotowanie i przedstawienie Radzie Miasta projektu uchwały ws. ustanowienia drogi wewnętrznej na ul. Mariackiej i pozostałym fragmencie ul. Koński Kierat, wprowadzenie strefy ograniczonego ruchu na fragmencie ul. Mariackiej - pomiędzy ul. Grodzką i warsztatem samochodowym". Następnie szykuje się kolejny etap prototypowania - tym razem na ul. Tkackiej, Łaziebnej i Staromłyńskiej. Po czym - czyli po zakończeniu inwestycji hotelowej - szczecinian czeka także ograniczenie ruchu na Nowym Rynku.

Wszystko to „w celu porządkowania przestrzeni Starego Miasta" - jak przekonuje magistrat.

Arleta NALEWAJKO

Fot. Mirosław WINCONEK

Na zdjęciu: Po zmianach w organizacji ruchu i zasadach parkowania wprowadzonych 6 lutego na pl. Orła Białego - jak widać - chętnych na parkowanie nie ubyło, a tylko przenieśli się z placu na sąsiednie ulice. Tamując ruch i utrudniając przejście po chodnikach. Stąd wrażenie samochodowego oblężenia pl. Orła Białego, jaki można obserwować od ub. tygodnia.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Wkurzony
2020-02-13 10:01:13
Niech te przygłupy w końcu zaczną budować porządne podziemne parkingi,jak na całym świecie i w normalnych miastach w Polsce a nie wykańczać przedsiębiorców i wypędzać poza miasto. Bo tak to sama próżniacza mafia rowerowa zostanie, ale pieniędzy z podatków to nie będzie !
Eli
2020-02-09 06:20:13
Ale śmierdzi tu trolownią pro protypową.
Brawo
2020-02-08 20:04:23
Powinien być całkowity zakaz wjazdu do starego miasta.Jak komuś dupa ciąży to niech jeździ taksówką.
Janusz
2020-02-08 15:31:11
Brawo! Jak ktoś musi to może zaparkować w Kaskadzie i nawet jest taniej.
Jerzy
2020-02-08 13:05:24
Gratulacje dla władz miasta Szczecina. Plac Orła Białego ma być dla mieszkańców , a nie dla samochodów i spalin zatruwających powietrze. Jedyne moje zastrzeżenie to za mała mobilność i zaangażowanie straży miejskiej. Nie powinni dyskutować z łamiącymi prawo kierowcami tylko wystawiać mandaty. Maksymalne. Trzeba wreszcie zrobić porządek z piratmi za kierownicą.
Ciekaff
2020-02-08 10:05:21
Już nie długo okoliczni restauratorzy i Banki podziękują Miastu odpowiednio za ten eksperyment!
Brawo Krzystek
2020-02-08 09:59:42
Wreszcie udało się pozbyć samochodów z Placu Orła Białego
Mieszkaniec
2020-02-08 09:51:28
Było do przewidzenia że w momencie kiedy urosną opłaty za parkowanie to wymiecie na okoliczne uliczki i chodniki tych którzy by chcieli swoimi "furami"wjechać pod kasę banku czy restauracji.Muszą niestety ruszyć swoje 4 litery i dla zdrowotności zacząć chodzić a nie się wozić.Podobnie było jak wprowadzano SPP w tej okolicy to zrobiło się też pusto do czasu kiedy samochodów przybyło a ceny za parkowanie nie wzrosły.Błąd miasto zrobiło że sprzedało więcej abonamentów jak miejsc parkingowych i dzisiaj ciężko będzie to zmienić.Ale radykalne działania jak również wprowadzenie wyższych opłat w strefie powinno to uspokoić.Szkoda że miasto zaczęło temat od tyłu nie zabezpieczając nowych miejsc parkingowych czy wytyczając miejsca na parkingowce.Pomysł wybudowania w miejsce przychodni na ul.Staromłyńskiej już wzbudza niezdrowe emocje i mieszkańcy okolicznych posesji oraz pacjenci będą na pewno protestować.Mówiąc krótko można było sie spodziewać takich skutków nieporadnych poczynań naszych włodarzy włącznie z radą miasta .
Kak
2020-02-08 09:25:59
Zwołać referendum i odwołać Krzystka. Nie lubi zmotoryzowanych, preferuje rowery , stworzył najdroższy parking w Polsce to niech się wyprowadzi na wieś i tam jeździ rowerem.
Krzysztof K.
2020-02-08 09:14:51
Tam jest również PSM II stopnia, do której 12-13 latek jak ma dotrzeć, np. z ważący 15 kg akordeonem? Ma fruwac? Przecież ta polityka doprowadzi do tego, że ludzie będą rezygnować z wielu aktywności w mieście, szczególnie Ci, co mieszkają daleko od centrum i dojazd oznacza 1,5 H i 3 przesiadki. Na pizzę na pewno się już tam nie wybiorę, a katedrę pokaże dziecku z daleka. Powodzenia w tworzeniu kolejnej martwej strefy w mieście...
XXX
2020-02-08 08:42:20
Co za chamski artykuł! Za komuny czytywało się takie wypociny a to przeciw spekulantom a to przeciw warchołom czy kapitalistom. „To doskonały czas i miejsce, żeby ukazać, w jaki sposób mechanizm ekonomiczny reguluje..." tak aroganckiej wypowiedzi urzędnika, za moje podatki, nie słyszałem od czasów głębokiej komuny. Ten pan już powinien zostać zdymisjonowany. Co za tupet ! A swoje auto to gdzie ten pan parkuje? Jako magistracki urzędas, to pewnie zwolniony z wszelkich opłat i zakazów, co? Studenci Akademii nie posiadają samochodów? Na wykłady drą z kapcia? Dobry bajer. Dziś nawet uczniowie liceów jeżdżą do szkoły autami a studenci... proszę spojrzeć co się dzieje pod akademikami, może tam zrobimy płatne parkingi (okolice ul. Mieszka i Szwoleżerów na przykład). I żeby było jasne - nie chodzi mi o wysokość opłat - będę miał tam sprawę to zapłacę (ale trzy razy się obejrzę, może gdzie indziej zaparkuję). Nie mniej jednak takie szczucie na posiadaczy aut, że to niby my jesteśmy całym złem o to prawdziwie komuszo-pisowska retoryka! I to, w tym tekście jest najbardziej oburzające!
Krótko
2020-02-08 07:33:10
Studenci Akademii Sztuki tego problemu nie znają i znać nie będą. Po odcięciu pępowiny rodziców, przy ich talencie i chęci utrzymania się z niego w dorosłym życiu nawet bilet miesięczny może okazać się wyzwaniem.
C.
2020-02-08 07:30:08
Prawdziwego życia? A co ma prawdziwe życie wspólnego z podjechaniem pod sam bank samochodem. Można podjechać tramwajem i dojsc. I to jest prawdziwe zycie... Śmieszy mnie ten artykuł też, bo sugeruje że wszystkie te auta z wszystkich tych okolicznych ulic jeszcze cztery dni temu zaparkowały by na placu orła, gdzie zamknęli dostęp do raptem 15 miejsc parkingowych :)
Wujek
2020-02-08 01:05:22
Ludzie dajcie jeździć po mieście...Nie jesteśmy i nie będziemy miastem turystycznym-nie mamy pogody wystarczajaco długo...
Masakra
2020-02-08 00:05:26
Dalej głosujecie na lewaków to w całym mieście będziecie płacić po 10zl za godzinę
Do tych co mają bekę i chcą pogonić przedsiębiorców
2020-02-07 23:03:57
Ludzie zastanówcie się 2 razy zanim napiszecie pierdoły. Przedsiębiorcy generują miejsca pracy i wbrew co Wam się wydaje, płacą o wiele większe podatki niż Wy od waszych pensji. Natomiast to co się robi w tym mieście z komunikacją i debilnymi rozwiązaniami typu remont ul. małkowskiego z miejscami z których nie można wyjechać gdy ktoś stoi z tyłu a obok ciebie dłuższe auto - to mało śmieszny żart. Za takie rozpierdzielanie kasy podatników powinno się karać urzędników. Choćby tych którzy dopuścili do akceptacji projektów bez sprawdzenia wymiarów obecnych aut, wysokości słupków (ja mam kamerkę więc ok ale co z autami bez? uderzają non stop). Ogólnie DRAMAT. ps. dla tych co myślą, że można zrobić centrum bez aut, polecam się zastanowić nad tzw wydajnością pracy i tempem życia. Obecnie tempo jest jakie jest i wydajność musi być bo inaczej staniemy się wioską w której nikt nie chce robić interesów bo nie będą wystarczająco efektywni(konkurencyjni).
co za problem?
2020-02-07 21:17:38
robi tu sie wielki problem z powodu parkowania w miescie,a przeciez jakze przyjemniej jest poruszac sie po wolnej nie zatloczonej przestrzeni.mozna wybudowac w strategicznychpunktach miasta estetyczne wielopietrowe parkingowce na setki aut i puscic w ruch miejski elektryczne male autobusiki na zadanie gdzie cena za przejazd bedzie wliczona w cene postoju auta na parkingu i wcale to nie musi byc drogo.takie razwiazanie jest w moim miescie w ktorym mieszkaja i studiuja tysiace mlodych ludzi gdzie przyjezdzaja przez caly rok tysiace turystow z calego swiata.komunikacja miejska jest na tyle rozbudowana ze auto jest potrzebne tylko do dojechania z dalszych stron do miasta
do wszystkich narzekających
2020-02-07 20:47:46
Nie podoba się? Gonić byyznessy robić w Poznaniu, Krakowie czy innym „światowym” mieście. Samosmrodziarzom podziękujemy, byyznesmenom także. Jak ktoś się nie potrafi dostosować zawsze może zająć hodowlą jedwabników.
szczecinianka
2020-02-07 19:42:51
Dlatego ja jeżdżę na zakupy tylko do centrów handlowych z parkingiem i wszystko co się da załatwiam przez internet. Od kiedy nie można parkować na Placu nie chodzę też do pobliskiej gastronomii, Krzywoustego też omijam szerokim łukiem. Takie rozwiązania jakie zostały wprowadzone to śmierć lokalnych przedsiębiorców.
Stefan
2020-02-07 18:56:02
„To doskonały czas i miejsce, żeby ukazać, w jaki sposób mechanizm ekonomiczny reguluje zachowania osób kierujących samochodami. Obecna sytuacja to również swoisty dowód z eksperymentu, że problem parkowania można rozwiązać poprzez podniesienie opłat i reformę abonamentowania" - przekazuje Paweł Jaworski, urbanista odpowiedzialny za ubiegłoroczny proces prototypowania pl. Orła Białego. No po prostu The Bill, podnieśmy jeszcze cenę śmieci, to ludzie zaczną je zjadać i rozwiąże się problem zaśmiecania.
Tak powinno być na całym starym mieście
2020-02-07 18:41:26
.
Beka z januszy
2020-02-07 18:39:36
Fajnie patrzeć jak podstarzały spocony facet z wąsem i okazałym bebzonem gna truchcikiem do swojego passata 🤣
Mruk
2020-02-07 18:38:39
To jest kompletna zapaść parkingowa w dużym kwartale miasta, którą dla zmyłki nazywacie samochodowym oblężeniem. Już popisaliście się "rewitalizacją" ul. Krzywoustego, która po zakazach parkowania umarła całkowicie. Zanim popsujecie kolejne kwartały może spójrzcie na Poznań - tam to jest robione z głową. Na Rynek zakaz wjazdu, ale przed nim wielki podziemny parking.
qwertz
2020-02-07 18:28:18
a jakąś straż miejską to w mieście mamy? Ładować mandaty, zakładać blokady w skrajnych przypadkach laweta i się szybciorem janusze nauczą parkować.
A co w tym zabawnego?
2020-02-07 18:24:42
Gdy studenci Akademii Sztuki posmakują prawdziwego życia, przestaną się śmiać.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA