Jak wybudować stację benzynową w miejscu, gdzie jest absolutny zakaz budowy takich obiektów, bo nie pozwala na to plan zagospodarowania przestrzennego, a także sprzeciw mieszkańców, którzy nie chcą kolejnej, już siódmej, stacji benzynowej w swojej miejscowości?
Okazuje się, że w gminie Cedynia można poradzić sobie nawet z planem miejscowym. Taką przynajmniej próbę – jak się wydaje – podjęła jedna z firm.
W 2012 roku Rada Gminy Cedynia uchwaliła plan zagospodarowania przestrzennego dla Osinowa Dolnego. Wynikało z niego, że w przygranicznej targowiskowej miejscowości nie powstanie już żadna stacja benzynowa, bo jest ich tam aż sześć. Dziwnym jednak trafem po skardze tajemniczej firmy A. Wojewódzki Sąd Administracyjny uchylił tę uchwałę. W marcu 2017 roku dobrze znana na lokalnym rynku niemiecka firma Euro HYP złożyła wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy dla stacji benzynowej.
W Osinowie Dolnym działa obecnie sześć stacji paliw. Ich właścicielami są: firma Apexim, niemiecka Euro HYP oraz spółka Canpol, która przez lata prowadziła gminne targowisko. Jest jeszcze w pobliskiej Cedyni stacja – Far Tank, po dawnym zlikwidowanym przed laty – SKR.
Jak wielki jest to rynek do zagospodarowania, świadczy fakt, że w czasie weekendu do Osinowa Dolnego przyjeżdża nierzadko kilkadziesiąt tysięcy gości zza Odry. O rynek paliw toczyła się wręcz sądowo-administracyjna wojna między właścicielem niemieckich stacji (udziałowcem Euro HYP) a spółką Apexim. Konkurencja rzucała kłody pod nogi polskiemu inwestorowi, który chciał wybudować stację paliw nieopodal granicznego mostu. Apexim dopiął swego; stacja powstała. Działa od 5 lat.
Teraz jednak firma Euro HYP chce wybudować własną stację paliw jeszcze bliżej mostu na Odrze i dawnego przejścia granicznego.
Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim”, e-wydaniu i cyfrowym wydaniu z 5 maja 2017 r.
Tekst i fot. Roman Ciepliński
Na zdjęciu: Wyjazd z jednej z sześciu stacji benzynowych, które działają w Osinowie Dolnym.