Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

MIiR: KE bez zastrzeżeń do dofinansowania budowy tunelu w Świnoujściu

Data publikacji: 27 czerwca 2018 r. 16:50
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:13
MIiR: KE bez zastrzeżeń do dofinansowania budowy tunelu w Świnoujściu
 

Minął termin, w którym Komisja Europejska mogła zgłosić zastrzeżenia do zasadności unijnego dofinansowania dla tunelu pomiędzy wyspami Uznam i Wolin w Świnoujściu. Jak podaje resort inwestycji i rozwoju, oznacza to, że pieniądze z Unii Europejskiej dla inwestycji są w 100 procentach pewne. 5 lipca ma zostać podpisana umowa z wykonawcą.

- Zgoda Komisji Europejskiej na unijne dofinansowanie jest potrzebna zawsze wtedy, gdy koszty inwestycji przekraczają 50 milionów euro, a w przypadku inwestycji transportowych 75 milionów - wyjaśnia minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński. - Od czasu przesłania informacji o inwestycji do Komisji Europejskiej, ta ma trzy miesiące na wydanie negatywnej decyzji albo dodatkowe pytania. Ten termin upłynął wczoraj, bo informację przesłaliśmy komisji 26 marca. Mamy więc milczącą zgodę na dofinansowanie, a miasto ma pewność, że może dalej działać. Pieniądze unijne są w 100 procentach pewne.

Świnoujście planuje zrealizować inwestycję do 2022 roku. Jej wartość to prawie 913 milionów złotych, z czego dofinansowanie unijne to niemal 776 milionów złotych. Środki na inwestycję pochodzą z Programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Dodajmy, że tunel pozwoli kierowcom przejechać pod Świną. Zachodnia część Świnoujścia położona jest na wyspie Uznam i nie ma drogowego połączenia z resztą Polski. Na wyspie mieszka 80 proc. populacji Świnoujścia. To tam znajduje się również centrum miasta. Z kolei po wschodniej części cieśniny zlokalizowany jest m.in. dworzec PKP. Całkowita długość inwestycji wyniesie około 3,4 kilometra, w tym 1,44 kilometra jednorurowego tunelu drążonego. Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 metrów, zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia z pasami ruchu, każdy o szerokości 3,5 m, poniżej jezdni powstanie również galeria ewakuacyjna. Pomiędzy wyspami Uznam i Wolin funkcjonują obecnie dwie przeprawy promowe - Warszów z promami Bielikami i Centrum z promami Karsiborami. Po wybudowaniu tunelu ta druga przeprawa przestanie funkcjonować.

Podpisanie umowy na budowę tunelu ma nastąpić 5 lipca w Świnoujściu. W uroczystości mają wziąć udział premier Mateusz Morawiecki, minister Joachim Brudziński i prezes PiS Jarosław Kaczyński. Sygnatariuszem będzie konsorcjum Astaldi. Realizacja inwestycji będzie trwała cztery lata od daty podpisania umowy.

BaT

Fot. GDDKiA

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Odp. do... Pisdoludy
2018-06-28 11:26:38
Bo obecny Premier - juz Nie wspolpracuje z "P-Owcami"... !!
Pletwo-nurek
2018-06-28 11:22:29
A most, w odpowiednim miejscu i odpowiedniej Wysokosci... nie byl by tanszy i Bezpieczniejszy ? Gdzie pewna czesc nad Odra, mogla by byc podnoszona i opuszczana tylko dla Duzych Statkow...??
Kosa
2018-06-28 07:41:38
Jak na razie to na forum wysyp mocno opóźnionych w rozwoju. Osobiście bardzo się cieszę, że sprawa rusza do przodu.
Mysle ze to powazny blad
2018-06-28 01:28:35
Przydalyby sie chociaz 3 pasy - jeden moglby byc uzywany naprzemiennie w zaleznosci od natezenia ruchu i pelnic funckje pasa ratunkowego...
dexter
2018-06-27 23:14:22
jednopasmowy tunel korków nie "rozładuje". jak coś robić to solidnie od samego początku. debilne rozwiązanie!!!!!!!!!! i promy dalej będą musiały pływać.
Pisdoludy
2018-06-27 18:35:56
jakim cudem jest tam zaproszony kaczynski dlaczego ja nie mam np. z premierem zaproszenia
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA