Trwa pogłębianie toru wodnego. Do wydobycia jest łącznie 23 mln metrów sześciennych urobku. Do pogłębiarki Amazon, która wykonuje ciężką robotę, mają dołączyć dwie kolejne tego typu jednostki - w trzecim kwartale tego roku. We wtorek inwestycję odwiedził Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Konferencja informacyjna na temat modernizacji toru wodnego - z udziałem szefa resortu - odbyła się na terenie Mariny Trzebież.
- Pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin do 12,5 metra to jedna z największych inwestycji w Polsce i jedna z największych inwestycji morskich - podkreślił minister Marek Gróbarczyk. - Wartość trwających inwestycji morskich to 10 mld zł, natomiast w najbliższych latach wydamy kolejnych 15 mld zł.
Tomasz Hinc, wojewoda zachodniopomorski podkreślił: - Pogłębienie toru wodnego Świnoujście - Szczecin do 12,5 metra staje się faktem.
Wojewoda podziękował też za zaangażowanie i sprawne prowadzenie prac wszystkim stronom zaangażowanym w tę kluczową dla rozwoju szczecińskiego portu inwestycję.
Jak przypomina Ewa Wieczorek, naczelnik Biura Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, rzecznik prasowy tej instytucji, modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin obejmuje pogłębienie szlaku do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym jego poszerzeniem do 100 m. Przebudowane też zostaną skarpy brzegowe, pogłębione i poszerzone obrotnice dla statków. Przedsięwzięcie obejmuje również budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych, w postaci dwóch sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim, które powstaną z urobku wydobytego podczas prac czerpalnych.
- Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków, zawijających do Szczecina, zwiększy się do wartości ok. 11,0 m, a co za tym idzie, zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla określonej grupy dużych statków - podkreśla "Kurier" Ewa Wieczorek.
Cały artykuł w „Kurierze Szczecińskim” i eKurierze z 10.09.2020 r.
(kl)
Fot. MGMiŻŚ