Od najbliższej soboty (25 lipca) przez szczeciński plac Szarych Szeregów ponownie zaczną regularne kursy tramwaje linii 5, 11 i 12. Dołączą tym samym do „jedynek", które już od kilku tygodni jeżdżą swoją trasą po przebudowie torów w tym rejonie, włącznie z ich odcinkiem w al. Marszałka Józefa Piłsudskiego do pl. Odrodzenia. Znikną też ostatnie z blokad na przejeździe przez centralną wyspę ronda od strony al. Piastów i samochodami będzie można bez jakichkolwiek przeszkód przejeżdżać przez ten ważny węzeł komunikacyjny.
Jednocześnie na linii autobusów 87 w kierunku pętli „Dworzec Główny (Owocowa)” przywrócona zostanie stała trasa przez al. Wojska Polskiego oraz przystanek „Plac Szarych Szeregów” (nr 11722). Wprowadzony zaś na czas prac drogowych objazd przez ul. Felczaka w obu kierunkach (od al. Wyzwolenia do al. Wojska Polskiego) - z pominięciem ul. Wielkopolskiej - sprawdził się na tyle jako rozwiązanie i korzystniejsze z punktu widzenia pasażerów, że pozostanie już na stałe również w obu kierunkach.
Autobusy nocnych linii 523 i 524 w kierunku Przecławia, Cukrowej i Pomorzan ponownie zatrzymywać się będą na przystanku „Piastów” zlokalizowanym na torowisku tramwajowym (nr 11812). Na linii 531 w kierunku osiedla Bukowego przywrócona zostanie także stała trasa. Autobusy linii 523, 524 i 531 w obu kierunkach zatrzymywać się będą na przystankach „Plac Szarych Szeregów” zlokalizowanych na torowisku tramwajowym (nr 11712 i 11713). Przystanki wytyczone dotąd na jezdniach znikną.
Jak informuje Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa ZDiTM, dodatkowo na stałe wprowadzone zostaną zmiany w organizacji ruchu w rejonie ulicy Jagiellońskiej i Bohaterów Warszawy.
- Zaproponowana została zmiana na wlotach ul. Jagiellońskiej związana z zamianą relacji na poszczególnych pasach ruchu. I tak na wlocie ul. Jagiellońskiej od al. Piastów kierowcy poruszający się w stronę ul. Witkiewicza mają do dyspozycji pas prawy wspólny z relacją skrętu w prawo, natomiast z pasa lewego można jedynie wykonać manewr skrętu w lewo w stronę ul. Krzywoustego. Wlot ul. Jagiellońskiej od ul. Witkiewicza posiada układ pasów ruchu - pas prawy do skrętu w prawo, pas lewy do jazdy prosto i skrętu w lewo. Taki układ funkcjonuje obecnie jako czasowa organizacja ruchu, ale po zakończeniu prac będzie pozostawiona jako stała - tłumaczy H. Pieczyńska.
Zakres inwestycji w węźle Szarych Szeregów objął całkowitą zmianę konstrukcji torów na trójwlotowej siatce rozjazdów, zabudowę torowiska wraz z przebudową przystanków w al. Marszałka Józefa Piłsudskiego, przebudowę fragmentów torowisk w al. Wojska Polskiego oraz al. Piastów z rozjazdami. W ramach prac wykonany został także remont jezdni oraz zagospodarowanie samej wyspy ronda (z nowymi nasadzeniami drew i krzewów) i peronów przystankowych. Prace objęły również wymianę częściowo instalacji podziemnych, w całości sieci trakcyjnej, montaż systemów ogrzewania i sterowania zwrotnic, smarownic. Układ relacji torowych na węźle trójwlotowym trójkątnym na samym placu nie zmienił się. Długość przebudowywanych torów to prawie 900 metrów toru pojedynczego. Koszt zadania, zleconego ZUE S.A. z Krakowa, to ponad 19 mln zł. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK