Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Na Pomorzu Zachodnim gorzej!

Data publikacji: 09 maja 2016 r. 20:14
Ostatnia aktualizacja: 11 kwietnia 2021 r. 15:53
Na Pomorzu Zachodnim gorzej!
 

Udział Szczecina i Świnoujścia w ogólnej ilości przeładunków portowych zmniejsza się, za to rośnie w przypadku Gdańska i Gdyni. Jeszcze większa dysproporcja – na niekorzyść Pomorza Zachodniego – dotyczy przemysłu okrętowego. Taki obraz gospodarki morskiej wyłonił się na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, która w poniedziałek obradowała w Szczecinie.

Sytuacja portów i stoczni Pomorza Zachodniego, dostęp do portów od strony lądu oraz informacja o funkcjonowaniu terminalu LNG – to główne tematy posiedzenia komisji. Obradowała w Czerwonym Ratuszu w Szczecinie. Tu ma siedzibę Urząd Morski, który ugościł posłów. Na posiedzenie licznie przybyli przedstawiciele najważniejszych firm i instytucji z branży morskiej w regionie, samorządowcy i związkowcy.

– Branża stoczniowa, która w Szczecinie święciła ogromne sukcesy, obecnie jest w ogromnej zapaści – mówił Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. – W 2014 roku zbudowano w Szczecinie tylko dwa lodołamacze.

Jak podał wiceminister Paweł Brzezicki, cały przemysł stoczniowy w Polsce w 2007 r. zużył na budowę nowych statków pół miliona ton stali. Obecnie to tylko 25 tys. ton rocznie.

– Zachodniopomorskie wygląda bardzo źle – zaznaczył wiceminister. – W tej chwili w portfelu polskie stocznie mają 19 statków, ani jeden nie jest zamówiony na Pomorzu Zachodnim.

Ustawa stoczniowa ma pomóc wyrównać te dysproporcje i poprawić sytuację całej branży.

Dobrych wiadomości nie miał nowy prezes Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia” Marek Różalski.

– Sytuacja w tej chwili jest taka, że pracuję nad planem naprawczym – stwierdził. – „Gryfia” została ogołocona z majątku. W Szczecinie straciła – na rzecz spółki Bilfinger Mars Offshore – najważniejsze nabrzeża: Mazowieckie i Kaszubskie.

– Dobrze by było, gdyby „Gryfia” przystąpiła do Szczecińskiego Konsorcjum Okrętowego – powiedział szczeciński poseł PiS-u Krzysztof Zaremba, wiceprzewodniczący komisji gospodarki morskiej. Dodał, że toczą się rozmowy zmierzające do tego, by fundusz Mars (największy akcjonariusz remontówki) sprawował pieczę nad terenami po Stoczni Szczecińskiej, które dziś są w gestii Towarzystwa Finansowego Silesia.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Andrzej Borowiec zwrócił uwagę, że od lat administracja morska walczy o utrzymanie żeglowności torów wiodących do portów i o pieniądze na prace pogłębiarskie.

– Chcemy, by program wieloletni, gwarantujący 15 mln zł rocznie na pogłębianie, został jak najszybciej uchwalony i wdrożony przez Radę Ministrów – podkreślił.

Urząd czeka na wnioskowane 12 mln zł, które są niezbędne do wykonania tegorocznych prac, w tym na podejściu do portu w Świnoujściu.

Informacje o terminalu LNG miał przekazać prezes Polskiego LNG Jan Chadam, ale nie dotarł na posiedzenie. Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, podał, że pierwsze komercyjne zawinięcie metanowca powinno nastąpić w połowie czerwca, a najpóźniej w lipcu.

Posłowie mieli też okazję zobaczyć szczecińskie tereny stoczniowe od strony wody. Jednostkami Urzędu Morskiego przeprawili się na wyspę – do Morskiej Stoczni Remontowej „Gryfia”.  (ek)

Więcej informacji we wtorkowym "Kurierze Szczecińskim" i e-wydaniu z 10 maja 2016 r.

Zdjęcia z wydarzenia w naszej galerii

Fot. Robert Stachnik

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

maceo
2016-06-11 10:46:20
wstyd czytac o totalnej niemozności co tłumaczy czwarty sort urzedników albo działaczy albo koniunkturalne przeprze zostali ograbieni i nie wiedza jak to odebrać?prosto odebrać? zgodnie z prawem .Jeden warunek przestac aplikować o prace do Brukseli i samemu tez nie kraść Lub dajcie Chinczykom w ajencje
rząd
2016-05-10 18:07:13
Nic dziwnego, że Trójmiasto wszystko zgarnęło skoro poprzednia ekipa pompowała wszystko co się da do miasta Tuska... szkoda tylko, że obecni włodarze też mają nas tam gdzie poprzedni...
Fot
2016-05-10 08:03:52
A kim jest ten pan na ostatnim zdjęciu, z prawej?
Ten rząd ma Szczecin i region głęboko gdzieś
2016-05-10 08:02:08
Nie ma co liczyć na jakąkolwiek poprawę stanu rzeczy
12,5 dla Szczecina
2016-05-09 23:57:04
A co z 12,5 dla Szczecina (pogłębienie toru do 12,5 m)? Mowa jest tylko o bieżącym utrzymaniu toru a nie ma ani słowa o największej i najważniejszej dla szczecińskiego portu inwestycji. Rząd porzucił te plany? Nie pogłębi toru do Szczecina?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA