Od tego tygodnia kierowców poruszających się ulicą Gdańską w rejonie Estakady Pomorskiej w Szczecinie czekają kolejne zmiany w organizacji ruchu. Zamknięta zostanie jezdnia wspomagająca ul. Gdańskiej poniżej wiaduktu w kierunku bazy Orlenu i znajdującej się tuz obok elektrociepłowni. Planowane jest również zwężenie jezdni tym razem na południowej nitce samej estakady, tj. wyjazdowej z miasta w kierunku Basenu Górniczego.
Ograniczenia w ruchu samochodów wprowadzane będą na raty. Od wtorku (26 stycznia) rozpoczynają się prace drogowe na jezdni wspomagającej ulicy Gdańskiej, która prowadzi do centrum i przebudowywanej równocześnie ul. Górnośłąskiej. Do skrzyżowania z tą ostatnią przejazd zostanie całkowicie zamknięty. Natomiast od piątku, 29 stycznia, zapowiadana jest także blokada fragmentu tej samej jezdni wspomagającej od wjazdu do elektrociepłowni do wylotu w kierunku centrum miasta. To jednak nie wszystko.
Jak informuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskiej, która odpowiada za realizację zadania, w nocy z 27 na 28 stycznia, czyli ze środy na czwartek, drogowcy zaanektują na czas robót także prawy pas jezdni samej Estakady Pomorskiej na nitce wyjazdowej z miasta. Tak więc zmotoryzowani będą mieli tam do dyspozycji - jak na przeciwległej nitce do centrum od końca listopada ub.r. - nie po trzy, a po dwa pasy ruchu.
Przebudowa wiaduktu tramwajowo-drogowego w ulicy Gdańskiej, który powstał w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku, jak i pozostałej infrastruktury drogowej w jego rejonie obliczona jest na dwa lata, co najmniej do połowy września 2022 roku. Ze względów bezpieczeństwa, konieczny buł już kompleksowy remont całej konstrukcji. W wyniku prac podniesiona zostanie - w wyniku wzmocnienia - klasa nośności obiektu do 40 ton. W ramach inwestycji, przebudowany zostanie także wiadukt nad bocznicą kolejową, prowadzącą do Zespołu Elektrowni Dolna Odra S.A. Obiekt ten został zbudowany przed 1945 rokiem i przebudowany w latach siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Jego stan techniczny ze względów bezpieczeństwa również wymaga przeprowadzenia kompleksowych prac naprawczych. Przebudowane zostaną obie jezdnie ul. Gdańskiej oraz przejazdy pod samą estakadą, zarówno te kolejowe, jak i urządzone zostaną nowe połączenia ulic, które mają usprawnić ruch. Pojawią się chodniki, ścieżki rowerowe, nowe oświetlenie. Przebudowane zostaną sieci i instalacje podziemne (w tym sieci elektroenergetyczne, kanalizacyjne, wodociągowe, teletechniczne).
To jedno z listy kilku zadań, będących częścią większego projektu pn. „Modernizacja dostępu drogowego do Portu w Szczecinie: przebudowa układu komunikacyjnego w rejonie Międzyodrza”. Ten jest współfinansowany ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wykonawcą inwestycji na zlecenie SIM jest spółka Strabag. A koszt prac to ponad 44,7 mln zł brutto. ©℗
(MIR)
Fot. Mirosław WINCONEK