Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Niebezpieczne przejazdy

Data publikacji: 30 stycznia 2017 r. 08:06
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:27
Niebezpieczne przejazdy
Fot. Dariusz Gorajski  

Ponad połowa skontrolowanych przez NIK przejazdów kolejowych nie była w należytym stanie technicznym, a przeszło 70 proc. z nich nie było odpowiednio oznakowanych. Poza tym, więcej niż 50 proc. prowadzących do nich dróg dojazdowych miało złą nawierzchnię, zaś drzewa i krzewy ograniczały na nich widoczność.

NIK ocenił działania zarządców infrastruktury kolejowej i drogowej oraz organów administracji publicznej w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych i przejściach przez tory. Kontrolą objęto 2015 r. i I połowę 2016 r.

W 2015 r. pogorszył się (do 94 proc.) wskaźnik (NRV), charakteryzujący ryzyko bezpieczeństwa dla użytkowników przejazdów kolejowych. Mimo że w tamtym roku mniej było przejazdów oraz wypadków na nich, to liczba ofiar śmiertelnych (o 27,5 proc.) i osób ciężko rannych (o 64 proc.) znacznie wzrosła.

Corocznie na przejazdach ginie niemal 50 osób, a ok. 35 zostaje ciężko rannych. Więcej tragicznych zdarzeń jest tylko na dzikich przejściach (niemal 38 proc.). W 2015 r. zginęły na nich 173 osoby, a 49 doznało ciężkich obrażeń.

NIK ustalił, że w Zakładzie Linii Kolejowych w Szczecinie w ewidencji środków trwałych były np. dwie kładki dla pieszych (na stacji Rokita i koło Kołbaskowa), tyle że ich nie ma, bo zostały zlikwidowane. Przy nieczynnych tunelach na stacjach: Szczecin Niebuszewo i Wzgórze Hetmańskie oraz Wierzchowo Pomorskie, wytyczono 4 dzikie przejścia, nieoznakowane tablicami zakazującymi przechodzenia przez tory. Z braku pieniędzy ZLK PKP Polskie Linie Kolejowe SA nie wyremontował w 2015 r. dwóch z 6 zaplanowanych przejazdów.

W Starostwie Powiatowym w Goleniowie w latach 2014-2016 na żadnej z 13 dróg, na których były skrzyżowania z liniami kolejowymi, nie przeprowadzono corocznej kontroli ich stanu technicznego. Na dwóch przejazdach, na drogach powiatowych, zarządca nie prowadził wymaganych pomiarów natężenia ruchu drogowego. Poza tym na przejeździe kat. B w Goleniowie (ul. Nowogardzka) nieprawidłowo ustawiono znaki drogowe. W Urzędzie Gminy Stargard nie było kontroli 6 dróg dojazdowych do przejazdów.W ocenie NIK były one niewłaściwie oznakowane. Nie sprawdzano tam także warunków widoczności na przejazdach kolejowo-drogowych.

(mag)

Fot. Dariusz Gorajski

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA