Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

NIK: "Brakuje jednej strategii dla przemysłu stoczniowego"

Data publikacji: 31 maja 2023 r. 13:51
Ostatnia aktualizacja: 03 czerwca 2023 r. 17:31
NIK: "Brakuje jednej strategii dla przemysłu stoczniowego"
Urzędnicy Najwyższej Izby Kontroli spotkali się z dziennikarzami w swojej siedzibie przy ul. Jacka Odrowąża w Szczecinie. Fot. Dariusz Gorajski  

W Polsce brakuje spójnej strategii rozwoju przemysłu stoczniowego - ocenia szczecińska delegatura Najwyższej Izby Kontroli. To wniosek po dwóch kontrolach realizowanych pod hasłami: "Funkcjonowanie małych portów morskich w województwach pomorskim i zachodniopomorskim" oraz "Nadzór właścicielski państwa nad spółkami stoczniowymi".

To pierwsze badanie obejmowało czternaście podmiotów, w tym Urząd Morski w Szczecinie zarządzający portami w Wolinie, Trzebieży, Lubinie i Dźwirzynie. Według NIK rozwój małych portów morskich hamują niewystarczające fundusze. Bez inwestycji w infrastrukturę niemożliwe jest wykorzystanie ich pełnego potencjału. Zmiany wymaga także, zdaniem NIK, sposób nadzorowania działalności małych portów morskich. 

Brak strategii dla przemysłu stoczniowego, która mogłaby umożliwić trwałą rentowność stoczni, brak stałego finansowania oraz zła sytuacja finansowa stoczni świadczą o złym nadzorze Skarbu Państwa nad spółkami stoczniowymi - to z kolei wnioski z drugiej kontroli. Jak wynika z raportu NIK, dwie spółki - Grupa Przemysłowa Baltic i Stocznia Wojenna - były nierentowne w całym kontrolowanym okresie (2019-2021), a kolejna, Stocznia Wulkan, odnotowywała straty netto począwszy od 2020 r. Wyjątkiem była stocznia Gryfia w Szczecinie. 

- Stocznia Gryfia zrealizowała zysk netto w 2021 r. Odzyskanie rentowności nie było wynikiem generowania zysków z działalności produkcyjnych, tylko głównie uzyskania wpływów ze sprzedaży nieruchomości w postaci aktywów w Świnoujściu - precyzowała Anna Dejk - Chojnacka, główny specjalista kontroli państwowej.  

Co do kwestii nadzoru - kwalifikacje kandydatów na członków rad nadzorczych stoczni odpowiadały wymogom określonym w ustawie o zasadach zarządzania mieniem. Legitymowali się oni wieloletnią praktyką zawodową, w tym niejednokrotnie w nadzorze korporacyjnym, jednak, podkreśla NIK, aż 94,3 proc. z nich nie posiadało doświadczenia w branży stoczniowej.

Skumulowane straty stoczni objętych skonsolidowanymi sprawozdaniami finansowymi grup kapitałowych kontrolowanych spółek Skarbu Państwa, zwiększały się z roku na rok i na koniec 2021 r. wyniosły (-)1,2 mld złotych. ©℗

(as)

Więcej w czwartkowym wydaniu "Kuriera Szczecińskiego".

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

c.d.
2023-06-03 17:19:49
Oni w XIX wieku wymyślili Wam te narody, napisali Wam historie, wbijają pseudo "dumę" narodową żebyście się nawzajem zarzynali za nie nic nie warte blaszki, zwane orderami. A ta pisana przez nich historia to g.. prawda. 95 % to było niewolnicze chłopstwo pańszczyźniane. A oni będą zarabiać na zawirowaniach giełdowych. Wiadomo, na giełdzie zarabia ten kto wie coś wcześniej A kto wie najwcześniej ? Ten co podjudza, podżega, prowokuję i wywołuje ! To spece na zarabianiu na odszkodowaniach !
c.d.
2023-06-03 17:13:37
Cała oligarchia w USA i w Rosj to kto : Soros, Rotszyld, Sachs, Abramowicz, Zuckenberg, Chodorkowski, Zeleński, Bierezowski....... Posprawdzajcie sobie w Internecie. Nie jesteś mason nie możesz być oligarchą ! Proste :-) Ruskie puknijcie się w swój pusty, bydlęcy łeb ! Wszyscy przesadzacie z wódka i mówicie tym samym językiem dla całej reszty świata. Nikt tych słowiańskich dialektów nie odróżnia poza Wami. Koniec wojny ! Koniec geszeftów !
Firma
2023-06-03 17:07:57
Ten obszar miedzy Bugiem, a Odra to ich firma "POLIN" notowana na giełdzie nowojorskiej. Przedmiot działalności: zarabianie na głupich słowiańskich bydlęcych gojach. Z USArela wyprowadzili kasę do własnej kieszeni i to państwo bankrutuje. Dlatego wywołali wojnę żeby mieć zamówienia na dużym zysku za zbrojenia. do tego trzeba przestraszyć goji, żeby potulnie przepłacali. Dlatego wywołali wojnę między ruskimi i żeby pozostałych ruskich naciągnąć na kasą.
c.d.
2023-06-02 21:01:22
PISydy dajcie ludziom trochę pożyć jak człowiek. Dla nas podatników z finansowo-budzetowego punktu widzenia nie ma żadnej różnicy. I tak płacimy i tak. Naprawdę PISydy jesteście ...uje ! Tak tych ludzo męczyć, tłamsić jak nie ma takiej potrzeby. Wiadomo o co chodzi jednak. Styrany jak szmata po 8 godzinach dymania z palnikiem i trzeźwieniu po mocnym fullu nie będzie się buntował. Orwellowskie świnie w garniturze ! Bawmy się :-)
@FIGO
2023-06-02 20:53:39
"Po to , aby nie trzeba było kupować kiedyś statków u azjatów za grubą kasę ! " Co ty pipszysz chłopie ? Zorientuj sie najpierw trochę. Włosi kończą po 2 latach prom dla PŻM-u. A jak za ile buduję sie w Polsce ? Nikt tu nic nie zamawia oprócz podatników bo oni nic nie umieją wybudować. Nie ma zapotrzebowania na ich badziewia. (Budowa kadłuba to robota blacharska. Nie można tego zaliczyć do stoczni) Pralnie kasy "pseudostocznie" dla politycznych masonów z POPIS. 10 tki lat setki milionów długu.
c.d.
2023-06-02 20:37:53
Jednak w przypadku stoczni, kopalnie, zakładów chemicznych ta dziura jest dużo dużo większa. :-) . Kończę pytaniem. Dlaczego PISory i to wszystkie mają wyglad sródziemnomorski i liżą zad USAela ?;-)
Megaafera PISS !
2023-06-02 20:34:25
Przecież są stocznie w Niemczech, Norwegii, Francji, Włoszech. Ludzie tam jadą zarabiają przywożą kasę ! Czym się różnią nasze stocznie od wyłudzaczy VAT-u ? Tym że tamci się męczyli dymając drogie panienki , trzeźwiejąć po drogim whiskey i jazdą Lamborgini na Riwierę, a "frajerzy" meczą się palnikiem w zbiornikach, trzeźwieją po jabolu i specjalu full i jazdą o 5.30 przepoconym tramwajem. Z punktu widzenia podatnika jedno i drugie tworzy dziurę w finansach.
@@@Strategia
2023-06-02 07:29:19
Jak wiesz to napisz, jak nie wiesz zamilknij i nie pisz bzdur.
FIGO
2023-06-02 05:33:13
Były pisior , Ciebie wyborcy rozliczą już jesienią ! . Byłeś jesteś i zostaniesz " czerwoną kapustą " . Może przerobią cię na sałatkę , jest taka nadzieja. Inaczej zgnijesz na kompostowniku historii . Będzie rozliczał cymbał! Kim Ty jesteś, żeby rozliczać PIS ?. Tuskojebem ? , kapusiem? , czy zwykłym menelem? Masz jeden głos wyborczy i tutaj Twoja kompetencja się kończy ! . Do roboty , nierobie !
@@Strategia
2023-06-01 13:13:18
Jakim cymba_łem trzeba być by zadawać takie pytania.
klituś bajduś
2023-06-01 10:08:40
Jedna ze strategii PiS dla przemysłu stoczniowego, to - "Srał kot tę stępkę".
@Js
2023-06-01 10:08:13
No pewnie! Zróbmy jak z polskim węglem! Już znamy te argumenty i tę metodę. W przypadku węgla znamy też skutek. Cena kilka razy do góry i na kartki. Tak chciałeś?
@1,2,3
2023-06-01 10:05:35
Patrząc na twoją forumową "twórczość", bardziej pasuje do ciebie te określenie.
@Strategia
2023-06-01 09:26:45
Co ma niby PO wspólnego z rozkładem przemysłu stoczniowego w Szczecinie?
toi
2023-06-01 09:21:37
Przypomnicie może kto zniszczył Morską Stocznię Remontową w Świnoujściu?
1,2,3
2023-06-01 05:43:48
uwaga, " były pisior " to SB-cka kapusta .
Strategia
2023-05-31 23:31:45
A jaka była strategia za PO - oczywiście oprócz tej, aby rozmontować polski przemysł stoczniowy, bo po co ma być tutaj, skoro jest obok, niemiecki...
analityk polityki
2023-05-31 21:31:33
Putin się pewnie cieszy z takiego obrotu spraw w Polsce. Nic nie oddala jej od Zachodu i nie przybliża do autorytarnego Wschodu bardziej niż to, co robi PiS. Nie od dziś wiadomo że to, czego chce Putin, to Polska poza strukturami NATO, a najlepiej jeszcze poza UE - samotna i bezbronna, strefa buforowa między Rosją a Europą. Tylko że zapłacą za to młodzi i ich dzieci, a stare dziady, które na to ich skazują już od dawna będą tylko wspomnieniem.
Były pisior
2023-05-31 21:22:57
Figuś ty żałosny kmiocie na usługach w Deutschlandzie ,śmiesz pyszczyć w nie swojej sprawie ?? Wyp...j do roboty , a PIS my sami rozliczymy ....
jan
2023-05-31 19:58:53
Komedia. Koleś z NIK wypowiada się na temat strategii. Jakie on ma kompetencje i wykształcenie żeby zabierać głos w tej sprawie? ? Zadaniem NIK jest kontrola zgodności działalności z obowiązującym prawem.
FIGO c.d.
2023-05-31 17:06:38
Prosty przykład : były w Szczecinie Stocznie i i inne zakłady , Szczecin się rozwijał , ludzi przybywało ! Obecnie podejrzewam ( nie sprawdzałem danych , więc może jestem w błędzie ) , że gdyby nie ludzie z Ukrainy , to na każdej ulicy byłoby : mieszkanie sprzedam, lokal do wynajęcia itp. ogłoszenia . Owszem są w Polsce miasta , gdzie nie ma Stoczni i te miasta również ładnie się rozwijają ! . Obecnie cieszy mnie, że Szczecin się modernizuje, buduje się fabryka wody. Na emeryturze przyda się !
brutus
2023-05-31 17:03:41
Urzedasy z Niku spytajcie sie o te sprawy TW''Oskara'' i starych bolszewikow millera,cimoszke ibelke wybranych przez polactwo do eurosajuza gdzie doja niezla kase szkodzac Polsce, Oni maja naten temat duza wiedze,
FIGO
2023-05-31 16:59:32
Po to , aby nie trzeba było kupować kiedyś statków u azjatów za grubą kasę ! Statek jak samochód , po iluś latach trzeba oddać na złom . Cały świat myśli , że u Chinoli będą wiecznie kupować półdarmo .Nadzieja , że ten przemysł na przyzwoitym poziomie zagości i ustabilizuje się w Wietnamie , Pakistanie i ... . Przemysł okrętowy był i jest kołem zamachowym gospodarki i nauki . Nawet jak wyrób finalny ( statek ) sprzedało się nie za drogo , to setki firm i firemek + budżet Państwa mieli kasę na +
Js
2023-05-31 16:11:51
Te całe stocznie to obecnie sprytny sposób dla wyprowadzania kasy do kolesi. Trochę to żerowanie na przeszłości i wspomnieniach ludzi, którzy często i tak są w wieku emerytalnym. Po co dalej dopłacać do tego?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA