Dwa elektryczne autobusy przegubowe Solaris Urbino 18 Electric są już w Szczecinie. Pojazdy przeszły odbiór i wkrótce wyruszą na ulice. Nowe autobusy to pojazdy nr 99. i 100. marki Solaris we flocie SPAK.
Pojazdy wyprodukowane w 2024 roku są najnowszym zakupem miasta. Autobusy (w tym ich system ogrzewania) zasilane będą wyłącznie energią elektryczną.
- Układ napędowy w Urbino 18 electric stanowi elektryczny silnik centralny i jest to jedyna zmiana względem wcześniej dostarczonych przegubowców - przekazuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji. - Podobnie jak przy poprzednim kontrakcie na przegubowe elektryki, autobusy zostały wyposażone w baterie dedykowane do szybkiego ładowania za pomocą pantografu, dostosowane są także do ładowarek typu plug-in. Co istotne w ramach tej dostawy, autobusy otrzymały wydłużony o 2 lata w stosunku do podstawowych wymogów przetargowych okres gwarancji całopojazdowej (72 miesiące zamiast 48 miesięcy jak w poprzednich zakupach), co przełoży się na dodatkowe oszczędności eksploatacyjne.
Koszt zakupu to 9 102 000 zł brutto, z czego 5 715 447 zł to dotacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki.
- W 2013 r. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie zakupiło 3-letni demonstracyjny autobus hybrydowy Solaris Urbino 12 Hybrid - przypomina Zieliński. - Z końcem 2018 roku do miasta zaczęły trafiać pierwsze z szesnastu nowych autobusów hybrydowych – 8 krótkich i 8 przegubowych. W 2021 w Szczecinie pojawiło się 8 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric, początkowo testowanych na różnych liniach w celu optymalizacji kolejnych tego typu zakupów. Rok 2022 to zakup kolejnych sześciu autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 Electric. Za taborem szły również inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi. W zajezdni Klonowica zamontowano 6 sztuk dwustanowiskowych stacji ładowania autobusów elektrycznych o mocy 120 kW. Z kolei w przestrzeni miasta, przy ulicach Kołłątaja, Kolumba i Owocowej, pojawiły się trzy pantografowe stacje ładowania autobusów elektrycznych. Ciekawostką jest to, że obecnie, autobusy elektryczne zasilane są wyłącznie energią z miejskiej spalarni odpadów – EcoGeneratora
Szczecin stara się o zakup kolejnych 14 autobusów elektrycznych (10 przegubowych i 4 solowych) dedykowanych liniom obsługiwanym przez SPA Klonowica.
- Zgodnie z opublikowaną w listopadzie 2023 r. na stronach NFOŚiGW listą złożonych wniosków, Gmina Miasto Szczecin, zmieściła się w alokacji finansowanej ze środków Krajowego Planu Odbudowy - informuje Piotr Zieliński. - Całkowita wartość projektu to 71 273 826 zł brutto a wnioskowane dofinansowanie wynosi 57 946 200 zł (szacowana wartość autobusów netto). Gmina Miasto Szczecin ma możliwość odzyskania podatku VAT związanego z zakupem ww. autobusów. Z kolei w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych planowany będzie zakup 4 kolejnych przegubowych autobusów elektrycznych. Jednocześnie jeszcze w 2022 r. SPA Klonowica rozpoczęło przygotowania do zwiększenia zdolności ładowania autobusów elektrycznych w zajezdni przy ul. Klonowica poprzez budowę nowej infrastruktury energetycznej, która umożliwia budowę kolejnych stanowisk stacji ładowania autobusów elektrycznych.
Kolejnym krokiem ma być wdrożenie rozwiązań opartych o technologie wodorowe. W lipcu 2023 r. autobus wodorowy marki NesoBus (należącej do grupy spółek: Grupa Polsat Plus i ZE PAK) testowany był już m.in. na liniach 87 i 68. Na gruntach miasta planowana jest pierwsza w regionie stacja tankowania wodoru, którą Grupa Polsat wybuduje w Szczecinie przy ul. Gryfińskiej.
- Technologie wodorowe będą w najbliższym czasie przedmiotem analiz eksperckich pod kątem możliwości ich wdrożenia w komunikacji miejskiej - twierdzi P. Zieliński.
(K)