Poniedziałek, 25 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Nowe elektryczne Solarisy w Szczecinie

Data publikacji: 18 lutego 2024 r. 07:24
Ostatnia aktualizacja: 18 lutego 2024 r. 23:53
Nowe elektryczne Solarisy w Szczecinie
 Fot. Urząd Miasta Szczecin  

Dwa elektryczne autobusy przegubowe Solaris Urbino 18 Electric są już w Szczecinie. Pojazdy przeszły odbiór i wkrótce wyruszą na ulice. Nowe autobusy to pojazdy nr 99. i 100. marki Solaris we flocie SPAK.

Pojazdy wyprodukowane w 2024 roku są najnowszym zakupem miasta. Autobusy (w tym ich system ogrzewania) zasilane będą wyłącznie energią elektryczną.

- Układ napędowy w Urbino 18 electric stanowi elektryczny silnik centralny i jest to jedyna zmiana względem wcześniej dostarczonych przegubowców - przekazuje Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji. - Podobnie jak przy poprzednim kontrakcie na przegubowe elektryki, autobusy zostały wyposażone w baterie dedykowane do szybkiego ładowania za pomocą pantografu, dostosowane są także do ładowarek typu plug-in. Co istotne w ramach tej dostawy, autobusy otrzymały wydłużony o 2 lata w stosunku do podstawowych wymogów przetargowych okres gwarancji całopojazdowej (72 miesiące zamiast 48 miesięcy jak w poprzednich zakupach), co przełoży się na dodatkowe oszczędności eksploatacyjne.

Koszt zakupu to 9 102 000 zł brutto, z czego 5 715 447 zł to dotacja Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki.

- W 2013 r. Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie zakupiło 3-letni demonstracyjny autobus hybrydowy Solaris Urbino 12 Hybrid - przypomina Zieliński. - Z końcem 2018 roku do miasta zaczęły trafiać pierwsze z szesnastu nowych autobusów hybrydowych – 8 krótkich i 8 przegubowych. W 2021 w Szczecinie pojawiło się 8 przegubowych autobusów elektrycznych Solaris Urbino 18 Electric, początkowo testowanych na różnych liniach w celu optymalizacji kolejnych tego typu zakupów. Rok 2022 to zakup kolejnych sześciu autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 Electric. Za taborem szły również inwestycje w infrastrukturę do ich obsługi. W zajezdni Klonowica zamontowano 6 sztuk dwustanowiskowych stacji ładowania autobusów elektrycznych o mocy 120 kW. Z kolei w przestrzeni miasta, przy ulicach Kołłątaja, Kolumba i Owocowej, pojawiły się trzy pantografowe stacje ładowania autobusów elektrycznych. Ciekawostką jest to, że obecnie, autobusy elektryczne zasilane są wyłącznie energią z miejskiej spalarni odpadów – EcoGeneratora

Szczecin stara się o zakup kolejnych 14 autobusów elektrycznych (10 przegubowych i 4 solowych) dedykowanych liniom obsługiwanym przez SPA Klonowica.

- Zgodnie z opublikowaną w listopadzie 2023 r. na stronach NFOŚiGW listą złożonych wniosków, Gmina Miasto Szczecin, zmieściła się w alokacji finansowanej ze środków Krajowego Planu Odbudowy - informuje Piotr Zieliński. - Całkowita wartość projektu to 71 273 826 zł brutto a wnioskowane dofinansowanie wynosi 57 946 200 zł (szacowana wartość autobusów netto). Gmina Miasto Szczecin ma możliwość odzyskania podatku VAT związanego z zakupem ww. autobusów. Z kolei w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych planowany będzie zakup 4 kolejnych przegubowych autobusów elektrycznych. Jednocześnie jeszcze w 2022 r. SPA Klonowica rozpoczęło przygotowania do zwiększenia zdolności ładowania autobusów elektrycznych w zajezdni przy ul. Klonowica poprzez budowę nowej infrastruktury energetycznej, która umożliwia budowę kolejnych stanowisk stacji ładowania autobusów elektrycznych.

Kolejnym krokiem ma być wdrożenie rozwiązań opartych o technologie wodorowe. W lipcu 2023 r. autobus wodorowy marki NesoBus (należącej do grupy spółek: Grupa Polsat Plus i ZE PAK) testowany był już m.in. na liniach 87 i 68. Na gruntach miasta planowana jest pierwsza w regionie stacja tankowania wodoru, którą Grupa Polsat wybuduje w Szczecinie przy ul. Gryfińskiej.

- Technologie wodorowe będą w najbliższym czasie przedmiotem analiz eksperckich pod kątem możliwości ich wdrożenia w komunikacji miejskiej - twierdzi P. Zieliński.

(K)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

skoda citygo
2024-02-18 21:43:39
w 2020 skoda citygo kosztowała ok 35 000 zł i w tym roku zaprzestali jej produkcji w wersji spalinowej i zrobili z niej elektryka wyceniając na 90 000 , co skutkowało zanikiem sprzedaży.
@P.
2024-02-18 20:51:27
A kto cisnął na PiS by uwalić Ostrołękę? - czy aby nie totalna opozycja wtedy a teraz rząd pojednania narodowego im 13 grudnia?
Stachu
2024-02-18 18:03:41
Rozumiem, że do takiego zielonego autobusu wejdzie 3 razy więcej pasażerów niż do normalnego? A w celu ograniczenia eksploatacji proponuję 2 kursy na godzinę! A najważniejsze zacznijcie kontrolować stan czystości pasażera i trzeźwość! Śmierdziele i Pijaki zakaz wstępu!
Hmm
2024-02-18 18:01:39
Hybryda to jeszcze jeszcze ale elektryk to lipa. Szkoda że stary tabor szynowy nie jest wymieniany na Swingi
Pieniądze wyrzucone
2024-02-18 17:25:11
w błoto na sprzęt zawodny, drogi w eksploatacji, z wieloma ograniczeniami. Kupowanie czegoś takiego i inwestowanie milionów w specjalną infrastrukturę, gdy obok są dostępne tanie, sprawdzone, dopracowane w szczegółach autobusy spalinowe, to poważna niegospodarność.Czy Polacy uwierzyli już w bajkę, że są tak bogaci, że mogą szczupłe środki wydawać na lewo i prawo, bo tak wypada, bo taka moda? Sami się już orientują, że auta na baterię, to ślepa droga i już przebąkują o wodorze, ale brną dalej.
@P.
2024-02-18 15:53:01
Wracaj na drzewo ekologu.
elektryki to biznes
2024-02-18 15:34:22
gdyby ludziki wiedzieli ile trzeba dopłac do całej machiny ekologicznej i ile jest problemów z utylizacją tego co po energii odnawialnej zostaje toby wiedzieli że to nie ochrona klimatu tylko wielki biznes dla nielicznych..Przed nami wieksze wydatki na energie i duże wyrzeczenia w życiu jak np ograniczenia w przemieszczaniu ograniczenie jedzenia
P.
2024-02-18 13:19:02
@cnc:za to ropa z Rosji jest ekologiczna ?
P.
2024-02-18 13:18:06
@zak z pisowskiej nie zbudowanej elektrowni Ostrołęka ,2 miliardy poszlooo
Zak
2024-02-18 12:40:24
Skąd weźmiecie prąd jak powstanie park dolnej Odry forsowany przez nowego wojewodę Zamkną elektrownie dolna odra i braknie mocy.
Hektor
2024-02-18 12:19:56
Czy SPAD też kupi takie elektryczne Solarisy?
Cnc
2024-02-18 10:43:40
Uparli się na te elektryki, ani to ekonomiczne ani ekologiczne.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA