Wtorek, 16 grudnia 2025 r. 
REKLAMA

Nowe tory, asfalt i perony przystanków w rejonie pl. Szarych Szeregów [GALERIA]

Data publikacji: 09 maja 2020 r. 16:01
Ostatnia aktualizacja: 10 maja 2020 r. 23:15
Nowe tory, asfalt i perony przystanków w rejonie pl. Szarych Szeregów
 

Początek maja niesie kolejne zmiany i postęp prac przy urządzaniu nowego układu komunikacyjnego w rejonie szczecińskiego pl. Szarych Szeregów i na odcinku alei Piłsudskiego do wysokości pl. Odrodzenia. Z każdym tygodniem nabiera on coraz bardziej wyrazistych kształtów i dowodzi, że z utrzymaniem tempa przy realizacji tego zadania ZUE SA z Krakowa, jego wykonawca, doskonale sobie radzi.

REKLAMA

W pasie jezdni wokół wyspy ronda pl. Szarych Szeregów na całej jej szerokości wylana została pierwsza warstwa nowej nawierzchni asfaltowej. To tylko część prac prowadzonych w jego rejonie, a związanych z trwającą przebudową torowiska. W al. Piłsudskiego na odcinku do pl. Odrodzenia zespawane i zamocowane do betonowej płyty fundamentowej podbudowy oba tory w części zostały już zalane kolejną warstwą betonu. A na innych fragmentach trwają jeszcze prace montażowe przed podobną operacją wypełniania międzytorzy.

Szyny i wykopy

Na odcinkach podbudowy podtorza przyszłych jezdni, które będą pełnić rolę pasów autobusowo-tramwajowych, od wysokości przejścia dla pieszych przy przystankach i dalej w pasie przejazdu przez jezdnię wokół centralnej wyspy ronda i na samej wyspie na rozwidleniu w kierunkach al. Piastów i al. Wojska Polskiego – też ułożone zostały szyny, które po spawaniu sukcesywnie mocowane są do podłoża. Trwa również część prac branży sanitarnej – przebudowa gazociągu, kanalizacji deszczowej oraz prace elektroenergetyczne, likwidacja kolizji elektrycznych. Z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzone są m.in. wykopy w rejonach prawoskrętów z al. Wojska Polskiego w al. Piłsudskiego oraz z tej ostatniej w ul. Wielkopolską i wzdłuż budynków przy tej ostatniej. Wzdłuż przebiegu nowego torowiska ustawiona została również większość z nowych słupów trakcji. Rozpoczęły się również prace brukarskie i ziemne w skrajniach jezdni (układane są krawężniki, trwa urządzanie nowych peronów przystankowych).

ZUE własnymi siłami

Główne prace specjalistyczne związane z montażem torowiska, sieci trakcyjnej, sterowaniem i ogrzewaniem zwrotnic krakowskie ZUE wykonuje własnymi siłami. Natomiast pozostałe prace wykonywane są przez podwykonawców, głównie to są miejscowe firmy, ze Szczecina i województwa zachodniopomorskiego, z którymi ZUE SA już wielokrotnie wcześniej współpracowało przy okazji innych kontraktów realizowanych w Szczecinie, jak choćby modernizacji i rozbudowie zajezdni Pogodno.

Po zakończeniu obecnego podetapu robót, którego finał powinien nastąpić na przełomie maja i czerwca, wykonawca przystąpi do realizacji podetapu trzeciego w kierunku al. Piastów, gdzie do wykonania pozostanie sam wlot bez ingerencji w głąb samej alei Piastów (tj. do wysokości przejścia dla pieszych, gdzie jest już pas zmodernizowanego torowiska.

To pierwszy etap przebudowy 

Przypomnijmy, że przebudowa w rejonie pl. Szarych Szeregów i na odcinku ul. Piłsudskiego jest pierwszym z dwóch zadań realizowanych w ramach jednego kontraktu zawartego z ZUE SA z Krakowa. Ten węzeł komunikacyjny modernizowany jest jako pierwszy z pakietu inwestycji zaplanowanych do wykonania ze wsparciem finansowym z funduszy Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

A kontrakt z ZUE SA obejmuje również w trzecim etapie budowę nowego fragmentu torowiska z rozjazdami i całą infrastrukturą oraz modernizację układu drogowo-komunikacyjnego w węźle ul. Wyszyńskiego – ul. Nabrzeże Wieleckie – most Długi za kwotę ok. 25,9 mln zł. Z zaplanowanym finałem do 27 stycznia 2021 roku.

Łączna wartość inwestycji zleconej ZUE SA wynosi 44 894 559 zł. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA

Komentarze

xxx
2020-05-10 22:14:32
Szkoda ze nie ma torow w kierunku wojska Polskiego.Moze jeszcze będzie zmiana koncepcji. W latach 80 jeszcze na placu byly pozostałości torow widoczne jak jezdzilo sie tramwajem.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Po co piony ?
2020-05-10 19:28:03
Skoro projekt zakłada niepełny pion słupów trakcji i ktoś to odbiera to znaczy ze tak ma być. Pionowanie może podrożyć koszty całej inwestycji
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
do xyz
2020-05-09 22:03:06
A ja myślę ,że te słupy celowo są tak zamontowane,nie w pionie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
XYZ
2020-05-09 21:08:58
Tylko nowe słupy trakcji elektrycznej pionu nie trzymają. Czy ktoś od inwwstora to odbiera ?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Franek
2020-05-09 16:15:43
Dobre fotki, codziennie się przejeżdża to nie ma się kiedy przyjrzeć postępem prac
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA