Wtorek, 26 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Nowoczesna siedziba Centrum Powiadamiania Ratunkowego

Data publikacji: 19 grudnia 2023 r. 12:58
Ostatnia aktualizacja: 23 grudnia 2023 r. 05:40
Nowoczesna siedziba Centrum Powiadamiania Ratunkowego
Fot. Dariusz Gorajski  

Centrum Powiadamiania Ratunkowego, znanego szerzej jako numer alarmowy 112, przenosi się do nowego miejsca. Na stałe jego siedziba mieści się w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim, ale do tej pory w różnych miejscach na terenie ZUW.

Od 18 grudnia 2013 roku dzwoniący pod numer alarmowy 112 z terenu całego województwa mogli się łączyć z operatorami przyjmującymi zgłoszenia w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Szczecinie. Z czasem zaszła potrzeba zgromadzenia wszystkich dyżurujących w jednym miejscu, co pozwoli również m.in. na szybsze podejmowanie decyzji w sytuacjach awaryjnych.

W tym celu postanowiono zagospodarować poddasze ZUW w Szczecinie, gdzie przystosowano pomieszczenia pod nową siedzibę CPR.

Całość prac adaptacyjnych, wraz w wyposażeniem, kosztowała ponad 4,5 mln zł. Inwestycja w ponad 90 proc. została sfinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie.

– To najnowocześniejsze centrum, jakie mamy w tej chwili w Polsce – mówi Paweł Rodzoś, dyrektor Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego ZUW.

Od czwartku pracownicy CPR zaczęli pracę w świeżo wyremontowanych pomieszczeniach znajdujących się na poddaszu budynku Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego. Do dyspozycji oddano im nowoczesne stanowiska pracy z ergonomicznymi biurkami oraz sprzętem komputerowym wysokiej klasy. Dyżuranci mogą też korzystać z nowocześnie wyposażonego zaplecza socjalnego.

Osoby zatrudnione w CPR pełnią tam 12- godzinny dyżur. Średnio podczas dyżuru jeden pracownik odbiera około 150 telefonów.

– Zdarza się, że operatorzy numeru 112 padają ofiarą świadomych żartów – mówi dyr. Paweł Rodzoś. – Trzeba pamiętać, że wszystkie połączenia są nagrywane i weryfikowane.

System powiadamiania ratunkowego jest tak pomyślany, że działa z zastosowaniem zasady wzajemnej zastępowalności centrów. Oznacza to, że w razie miejscowej awarii systemu teleinformatycznego, bądź jego przeciążenia, połączenia telefoniczne, których nie są w stanie obsłużyć operatorzy numerów alarmowych CPR, automatycznie zostają skierowane do wolnych operatorów numerów alarmowych w pozostałych centrach powiadamiania ratunkowego na terenie kraju.     

Warto pamiętać, że istnieje również aplikacja mobilna Alarm112. Umożliwia ona np. w sytuacji zagrożenia życia, zdrowia, mienia, środowiska, bezpieczeństwa i porządku publicznego przekazanie zgłoszenia alarmowego do Centrum Powiadamiania Ratunkowego przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące. W aplikacji Alarm112 możliwe jest, poprzez wybór odpowiednich piktogramów, określenie rodzaju i miejsca zdarzenia oraz wskazanie służby, której pomoc jest konieczna. ©℗

Krzysztof ŻURAWSKI 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Juras
2023-12-19 15:22:04
Artykuł wisi od 3h i nie ma tu żadnego komentarza, obrzucających się łajnem wyznawców pis-po ? Rodacy kochani, co z wami? Na pewno da się to jakoś powiązać, jako przy....ć bliźniemu. Wierzę w Was.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA