Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Nowy Cłowy dopłynie z Gdyni [GALERIA]

Data publikacji: 10 maja 2017 r. 13:01
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:40
Nowy Cłowy dopłynie z Gdyni
Roboty przy budowie nowego mostu przez Regalicę w Szczecinie Fot. Mirosław Winconek  

Elementy nowej konstrukcji nośnej mostu, który zostanie wzniesiony nad szczecińską Regalicą, są już w drodze z Gdyni. Transport ich wcześniej był planowany już w minioną niedzielę, ale z uwagi na złe warunki pogodowo-żeglugowe na Bałtyku termin całej operacji trzeba było przesunąć o kilka dni. Ponton ze stalowymi segmentami wypłynął z Gdyni w środę (10 maja) o godz. 7 rano.

W czwartek wczesnym popołudniem powinien dotrzeć do Świnoujścia, a w godzinach wieczornych zacumować przy nabrzeżu Regalica w odległości 500 m od miejsca nad rzeką, gdzie z kolei trwają roboty budowlane przy budowie nowych przyczółków nowego mostu i dwóch starych filarach po rozebranym starym moście.

Na platformie-pontonie Carier o wyporności 10 000 ton sprowadzone zostaną dwa segmenty, stalowe przęsła, o wymiarach 14 x 100 m, które będą konstrukcją nośną nowego Mostu Cłowego. Elementy wyprodukowane zostały w gdańskiej wytwórni konsorcjum firm Vistal Gdynia SA i Vistal Infrastructure sp. z o.o., wykonawcy inwestycji. Kształt całej nowej przeprawy zaprojektowała warszawska spółka YLE Inżynierowie

- Jeżeli pogoda pozwoli w najbliższą sobotę ponton wraz z przęsłami podpłynie w docelowe miejsce, by dnia następnego, czyli w niedzielę można było rozpocząć nasuwanie pierwszego 100-metrowego segmentu, za pomocą siłowników hydraulicznych, na istniejące filary oraz tymczasowe podpory umiejscowione na obu brzegach. Proces nasunięcia przęseł potrwa około półtora dnia. Od 15 maja planowane jest rozpoczęcie nasuwania drugiego segmentu. Po zakończeniu tak zwanej nasuwki, przęsła zostaną ze sobą połączone. Ich spawanie potrwa do końca maja - informuje Marta Kwiecień-Zwierzyńska z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego w Szczecinie, który odpowiada za realizację inwestycji.

Nowa przeprawa nad Regalicą to w sumie 822 tony nowej konstrukcji stalowej ustroju nośnego, ponad 34 tysiące sztuk sworzni do połączenia konstrukcji stalowej z betonem i 2400 metrów sześciennych betonu. Do tego 25 ton farby i 360 ton stali zbrojeniowej do płyty pomostu i renowacji podpór w rzece.

Od początku wiosny trwały równolegle prace przy palowaniu gruntu pod nowe przyczółki nowego mostu nad Regalicą oraz przy pozostawionych w nurcie rzeki dwóch filarach, na których wspierała się stara konstrukcja przeprawy, którą trzeba było rozebrać po ubiegłorocznej awarii, kiedy ta zaczęła się rozpadać. Według zapewnień ZDiTM, nowy most ma być przekazany do użytku z końcem lipca tego roku. Zgodnie z zapisem w kontrakcie na roboty z konsorcjum Vistal Gdynia SA i Vistal Infrastructure sp. z o.o., budowa nowego mostu ma kosztować 18 679 527 zł. ©℗

Tekst i fot. Mirosław Winconek

Na zdjęciu: Roboty przy budowie nowego mostu przez Regalicę w Szczecinie

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Ted Rozpor
2017-05-11 07:42:19
Pani Ewa prawdopodobnie jest z PIS. Myśli , że można sobie obejść ustawę jak w przypadku samolotów i zmówić sobie most bez przetargu.
budowlaniec
2017-05-11 07:29:30
Bezpiecznie nasuwać konstrukcję i dbać o pracowników. Powodzenia!
olo
2017-05-10 17:14:22
Przepraszam czy tu biją?! A czy ktoś zabronił firmie ze Szczecina złożyć lepszą ofertę cenową spełniając kryteria przetargu i go wygrać? Ludzie w kraju (niezależnie co robi się w zamówieniach na szczytach władzy, obowiązuje ustawa o zamówieniach publicznych.
Skajper
2017-05-10 14:10:09
@ewa35 :jak chcesz byc na bierzaco to czytaj to forum: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=375180&page=99 a odpowiedz na pytanie brzmi : Gdyby przetarg wygrała firma ze Szczecina to most zapewne powstałby w Szczecinie, ale przetarg wygrała firma z Gdyni, która ma tam swój warsztat produkcyjny, sprzęt i ludzi. Vistal ma papiery na konstrukcje obiektów mostowych i jest jedną z największych wytwórni konstrukcji stalowych w Polsce. Jej konstrukcje znajdują się w mostach: Północnym w Warszawie, Puławach, Toruniu i kilku innych. Raczej w Szczecinie nikt nie ma papierów i doświadczenia w konstrukcjach stalowych dla obiektów mostowych - nie ten target.wykonawcą mostu jest firma z Trójmiasta więc tam też mają kontakty. Łącząc to z krótkim terminem wykonania zadania może nie było czasu na negocjacje z "obcymi" firmami ze Szczecina.
bolo
2017-05-10 14:09:27
Przetrag na przebudowę mostu wygrała firma z Gdyni to i robi u siebie - proste?
ewa35
2017-05-10 13:51:48
W Szczecinie budowalismy statki ,bardziej zlozone nz konstrukcje stalowe, czy inne mostow ..Czy trzeba bylo zamawiac w Gdyni? Czy w na terenie stoczni ,gdzie dziesiatki zakladow sie miesci nie mozna bylo tego zrobic?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA