Roboty drogowe przy budowie nowego mostu Cłowego nad Regalicą w Szczecinie wkraczają w finałową fazę. Dokładnie za cztery tygodnie - według niezmiennych zapowiedzi, jakie płyną z Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, zlecającego inwestycję - przeprawa z Międzyodrza do Dąbia powinna być oddana do użytku.
- Prace prowadzone są zgodnie z założonym wcześniej harmonogramem i nie ma w każdym razie jak dotąd sygnałów ze strony wykonawcy, by zakładany termin przywrócenia ruchu był w jakikolwiek sposób zagrożony - powtarza Szymon Wasilewski, rzecznik prasowy ZDiTM.
W ubiegłym tygodniu ekipy budowlane z konsorcjum firm Vistal Gdynia SA i Vistal Infrastructure sp. z o.o., wykonawcy inwestycji, rozpoczęły betonowanie płyty pomostu, czyli końcowy etap zespolenia za pomocą sworzni konstrukcji stalowej z betonową. Jednocześnie trwał zasypywanie obu przyczółków, dzięki czemu od tego tygodnia mogą ruszyć też prace bitumiczne na moście i dojazdach. Po robotach nawierzchniowych przy jezdni na przeprawie zamontowane będą nowe bariery energochłonne i balustrady.
- Jeśli chodzi o dojazdy do mostu Cłowego, to w ramach bieżącego utrzymania Strabag odświeży rejon skrzyżowania ulic Przestrzennej i Eskadrowej (roboty w tym rejonie właśnie trwają - od red.). Natomiast po stronie zachodniej, czyli na odcinku ul. Gdańskiej na przeciwległym brzegu dojazd jest w dobrym stanie i nie będzie wymagał podobnych robót, poza oczywiście odczyszczeniem go, czyli do stanu sprzed zamknięcia, bo służył jako droga dojazdowa dla sprzętu i ciężarówek jako część placu budowy - wyjaśnia Sz. Wasilewski.
Przypomnijmy, że nowy Most Cłowy to 822 tony nowej konstrukcji stalowej ustroju nośnego, ponad 34 tys. sworzni do połączenia konstrukcji stalowej z betonem i 2400 metrów sześciennych betonu. Do tego 25 ton farby i 360 ton stali zbrojeniowej do płyty pomostu i renowacji podpór.
Według zapewnień ZDiTM, nowa przeprawa ma być przekazana do użytku z końcem lipca 2017 roku. Mimo że według umowy, jak i tablicy informacyjnej przy placu budowy jako termin realizacji podawany jest wrzesień tego roku. Zgodnie z zapisem w kontrakcie na roboty z konsorcjum Vistal Gdynia SA i Vistal Infrastructure sp. z o.o., koszt budowy nowego mostu w miejscu starego, który trzeba było rozebrać po awarii wiosną 2016 r. i nie nadawał się do dalszej eksploatacji, to blisko 18,7 mln zł.
Mirosław Winconek
Na zdjęciach: Nowy most Cłowy nad Regalicą z gotową wylewką betonową pod jezdnię i roboty na przyczółkach.
Fot. Mirosław Winconek