- Ruszył przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Gryfina w ciągu drogi krajowej nr 31. Obejście tego miasta będzie miało 5,6 km długości i wyprowadzi z niego ruch tranzytowy.
- Jest to pierwszy przetarg na realizację inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic w województwie zachodniopomorskim. Łącznie w ramach tego Programu na Pomorzu Zachodnim powstanie 9 nowych obwodnic - przypomina Mateusz Grzeszczuk, główny specjalista ds. komunikacji społecznej w szczecińskim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ma GDDKiA zająć maksymalnie 17 miesięcy. Roboty budowlane powinny zostać zrealizowane w ciągu 22 miesięcy (z wyłączeniem okresów zimowych). Realizacja inwestycji planowana jest w latach 2021-2025.
Jak wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk, kryteriami wyboru wykonawców w ogłoszonym właśnie przetargu będzie cena (60 proc.), przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne (30 proc.) oraz skrócenie terminu realizacji o 3 miesiące (10 proc.).
Obecnie odcinek DK31 przebiegający przez Gryfino prowadzi głównymi ulicami tego miasta, będąc w jego południowej części jedyną drogą, na której kumuluje się ruch kołowy.
- Obwodnica Gryfina ominie miasto od wschodu, wyprowadzając z niego ruch tranzytowy - podkreśla rzecznik szczecińskiej GDDKiA. - Będzie to jednojezdniowa droga klasy GP (główna o ruchu przyspieszonym). Na trasie obwodnicy przewidziano budowę czterech rond - na początku i końcu obwodnicy, na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 120 i na skrzyżowaniu z drogą powiatową.
Inwestycja posiada już wydaną w 2012 roku decyzję środowiskową. Od lutego ubiegłego roku trwały prace nad Koncepcją Programową wraz z badaniami podłoża. Wejście w fazę realizacji tej inwestycji było możliwe dzięki ujęciu zadania w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
(kl)
Na zdjęciu: W ramach rządowego programu na Pomorzu Zachodnim powstanie 9 nowych obwodnic.
Fot. GDDKIA