To największa inwestycja drogowa w historii Szczecinka. Mierząca około 12 km obwodnica Szczecinka w ciągu drogi krajowej nr 11 omija miasto od wschodu. Jej uruchomienie wyprowadzi ruch tranzytowy z miasta i w sposób zdecydowany ograniczy przejazd ciężkich samochodów wyładowanych drewnem do Kronospanu.
W czwartek (26 września) przedstawiciele szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad pokazali dziennikarzom, jakie jest zaawansowanie robót.
– Inwestycja nie została zrealizowana w terminie przewidzianym umową na budowę – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Szczecinie. – Pierwotny termin określono na kwiecień 2019 roku. Generalny wykonawca, konsorcjum Eurovia Polska i Warbud, nie zdołał dotrzymać tego terminu z powodów od siebie niezależnych. Zawiniła aura i trochę geologia. Teraz budowa weszła w końcową fazę. Trwa oznakowanie poziome, stawiane są znaki drogowe. Jak wszystkie prace zostaną ukończone na ciągu drogowym i zostaną dokonane odbiory, obwodnicą pojedziemy. Mogą jeszcze trwać prace obok drogi, ale to nikomu nie będzie przeszkadzało.
Pierwsza koncepcja budowy obwodnicy powstała w 2004 roku. Jednak dopiero w 2012 roku GDDKiA, po uzyskaniu decyzji środowiskowej, rozpoczęła prace nad obwodnicą. W listopadzie 2015 r. podpisano umowę na budowę, a czas realizacji określono wówczas na 34 miesiące. Pierwotna wartość budowy to ponad 322 mln zł. Ostatecznie wydano prawie 401 mln zł, a unijne dofinansowanie stanowi ponad 50 proc. tej kwoty. Nowa droga ma prawie 12 km długości, jest dwujezdniowa, po dwa pasy ruchu na każdej jezdni. Pas awaryjny ma szerokość 2,5 m, a gruntowe pobocze 0,75m. Na trasie zbudowano kilka wiaduktów, mostów, przepustów ekologicznych. Są dwa węzły: Centrum i Wschód. Ponadto wjazdy i zjazdy w poziomie drogi. Obwodnica rozpoczyna się przy rondzie na ul. Koszalińskiej, a kończy na rondzie za miejscowością Turowo w kierunku Piły. Przy węzłach i zjazdach ustawiono nowoczesne, hybrydowe znaki informacyjne. ©℗
Tekst i fot. (bar)