Ostatni blisko 5-kilometrowy fragment obwodnicy, od węzła Koszalin Wschód do węzła Sianów Zachód w sobotę został udostępniony kierowcom. Przejazd samochodów odbywa się jeszcze ze zwężeniem do jednej jezdni na 800-metrowej estakadzie, ale ruch tranzytowy w całości omija już miasto.
Obwodnica Koszalina i Sianowa ma długość 20,2 km. Została zrealizowana z dofinansowaniem z Funduszy UE w wysokości ok. 362 mln zł przy całkowitej wartości projektu ok. 1,3 mld zł. Od 2019 roku funkcjonowały już odcinki o długości 12 km - od węzła Bielice do węzła Koszalin Wschód oraz węzeł Sianów Wschód. W lipcu ubiegłego roku została oddana do ruchu obwodnica Sianowa. Teraz można już przejechać całą obwodnicą.
- Wraz z oddaniem ostatniego odcinka znacząco ułatwiliśmy podróż kierowcom i zmniejszyliśmy uciążliwości dla mieszkańców miasta - informuje Mateusz Grzeszczuk ze szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Przejazd od węzła Bielice do węzła Sianów Zachód przez Koszalin zajmował około 20 minut, a w godzinach szczytu jeszcze dłużej. Teraz drogą S6 ominięcie Koszalina zajmie mniej niż 10 minut.
Oddanie do użytku całej obwodnicy jest jednak opóźnione o kilka lat. Jak tłumaczy GDDKiA podczas budowy odcinka o długości 7,9 km od węzła Koszalin Wschód do Sianowa, natrafiono na odmienne warunki gruntowo-wodne od wcześniej stwierdzonych, m.in. podłoże z wieloma poziomami wodonośnymi i zwierciadłami wód gruntowych. W efekcie zlecono nowe badania gruntu i aktualizację projektu. Budowa tego odcinka została w 2018 roku wyłączona z pierwotnego kontraktu.
Efektem wykonywanych w latach 2019-2020 prac projektowych były zmiany w pierwotnych rozwiązaniach. Zdecydowano się na budowę estakady o długości 800 metrów nad obszarem o najgorszych warunkach gruntowo-wodnych. Pod koniec 2020 roku został ogłoszony przetarg na dokończenie obwodnicy zgodnie ze zaktualizowanym projektem.
Umowa na dokończenie obwodnicy została podpisana w lipcu 2021 roku z konsorcjum, którego liderem jest firma Polbud Pomorze. Następnie ruszyły prace budowlane. W ich ramach wybudowano nową drogę i estakadę. Powstało także siedem obiektów mostowych, niektóre z nich były częściowo wykonane w ramach poprzedniego kontraktu. Dzięki zrealizowaniu węzła Sianów Zachód w lipcu ubiegłego roku możliwe stało się oddanie do ruchu obwodnicy Sianowa o długości 5,5 km.
- Główny element inwestycji, estakada ES-119 powstawała przy wykorzystaniu dwóch metod budowy, nasuwania podłużnego i metody nawisowej - opisuje Matusz Grzeszczuk. - Filary estakady mają wysokość do 14,5 metra. Wszelkie obciążenia próbne wypadły pomyślnie, co świadczy o tym, że zastosowane rozwiązania techniczne pozwoliły na zrealizowanie inwestycji nawet przy tak trudnej i skomplikowanej budowie podłoża.
GDDKiA zapowiada, że drugą nitkę obwodnicy udostępni kierowcom w ciągu najbliższych kilku tygodni. Zakończenie całości prac przy inwestycji ma nastąpić na początku sierpnia.
Po oddaniu do ruchu obwodnicy Koszalina droga S6 kończy się za Sianowem, ale jej budowa jest kontynuowana. Powstają odcinki Sianów – Sławno i Sławno – Słupsk o łącznej długości 46 km. Trwają zarówno prace drogowe, jak i mostowe. Rozpoczęło się także wykonywanie podbudów bitumicznych. W wielu miejscach zostały wprowadzone tymczasowe organizacje ruchu i kierowcy muszą liczyć się z utrudnieniami. Zakończenie prac planowane jest w drugiej połowie przyszłego roku.
Równocześnie prowadzona jest budowa odcinków S6 w województwie pomorskim. Powstaje tu druga jezdnia obwodnicy Słupska oraz cztery odcinki od Słupska do trasy kaszubskiej.
Całość połączenia S6 ze Szczecina do Gdańska ma być gotowa w pierwszej połowie 2026 roku.
(k)