Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Odkryli tunel na Dworcu Głównym [GALERIA]

Data publikacji: 23 listopada 2018 r. 13:03
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:25
Odkryli tunel na Dworcu Głównym
Fot. Mirosław WINCONEK  

Podczas prac nad przebudową peronu na szczecińskim Dworcu Głównym natknięto się na pozostałości starego tunelu. Ceglana konstrukcja przebiega pod modernizowanym obecnie fragmentem 3 peronu.

REKLAMA

– Analizowane jest obecnie, jaki wpływ na fundamenty nowego peronu może mieć położenie odkrytego tunelu – informuje Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych SA. – Nie znamy przeznaczenia tunelu ani nie wiemy, czy jest powiązany z systemem schronów obecnych pod dworcem. Wykonawca modernizacji stacji jest w tej sprawie w kontakcie z konserwatorem zabytków.

Drugi etap modernizacji dworca Szczecin Główny, rozpoczęty w listopadzie 2017 r., ma się zakończyć w przyszłym roku. Inwestycja obejmuje przebudowę peronów 2. i 3. Ma to zapewnić samodzielny dostęp do nich podróżnym o ograniczonej mobilności i poprawić ogólną wygodę podróżowania. Perony 1., 2. i 3. mają być również wyposażone w nowe wiaty, a peron 1. w historyczne przęsła przeniesione z pozostałych peronów. Ponadto zamontowane zostanie nowe oświetlenie, systemy informacji pasażerskiej oraz system bezpieczeństwa w postaci kamer monitoringu.

Na drugi etap inwestycji przeznaczono łącznie 73,9 mln zł netto i jest to kontynuacja programu modernizacji dworca z lat 2014-2016.

(NaP)

Na zdjęciu: Odkryty fragment tunelu

Fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA

Komentarze

Szczecin
2018-11-24 09:05:35
Trzeba przyznać że kolej w Polsce w ostatnich 10 latach dokonała ogromnego postępu.Klimatyzowane wagony,toalety z nierdzewki i ta deska co już nie opada to symbol nowej epoki w PKP.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
k.olej
2018-11-24 00:47:15
ta cała przebudowa(?) remont wgląda raczej na psucie i niszczenie tego co było najlepiej zachowane i wyeksponowane np. wiaty peronowe. Zewn. elewacja i zegar to jakaś pomyłka architektoniczna - dworzec blaszak.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
pasażerka
2018-11-23 21:41:49
bardzo proszę o rozważenie możliwości zainstalowania zegara cyfrowego przy elektronicznym rozkładzie jazdy. Obecnie zainstalowane tam zegary są ze zwykłym cyferblatem więc osoby starsze czy z kłopotami ze wzrokiem mają utrudnione widzenie a oświetlenie parteru w części holl, schody ruchome niestety nie jest włączane. Dojeżdżam codziennie do Szczecina więc widzę kłopoty pasażerów z tym związane.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@też pasażer
2018-11-23 16:12:24
Czy aby to nie PO rządziło 8 lat? w Zachodniopomorskim PiS nie rządził ani jednego dnia - w Szczecinie rządzi SLD, PO, PSL od ponad 30 lat (bo wielu kariera polityczna zaczęła się jeszcze w PZPR). Społeczeństwo na mohery, ciemnogród (gorszych) i oświeconych europejczyków (ci lepsi) podzielili liberalni demokraci. A bariery dla osób niepełnosprawnych istnieją odkąd pamiętam (i ich losem nie przejmowali się ideowcy "niewidzialnej reki wolnego rynku" uważając za nieproduktywną patologie)
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
pasażer senior
2018-11-23 16:04:09
Pasażer senior i do tego poruszający sie o kulach, dwukrotnie raz w październiku i drugi raz 1 listopada musiał udać się w podróż. Najpierw do sforsowania jest wejście od strony placyku przy dawnym punkcie Poczty Polskiej(z dwoma miejscami postojowymi dla niepełnosprawnych. Bez pomocy innej osoby sosba niepełnosprawna z kulami nie ma szans otworzyć drzwi. Ukłony dla architekta i projektanta!!!! Dalej trzeba pokonać kilka schodków aby dotrzeć do holu z kasami. Zejście spowrotem aby skorzystać z toalety. Nieczynne wyświetlacze (1.11.) więc znów pokonywanie kilku schodków aby sprawdzić na słabo oświetlonych papierowych planszach z którego peronu będzie pociąg. Wracając do tych plansz z rokładami jazdy, wydrukowane sa tak małą czcionką, że bez pomocy kogoś młodego starsze osoby nic nie odczytają. Projektantom i architektom od przebudowy dworca zupełnie umknęło, że nie tylko młodzi i sprawni będą z niego korzystać.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
też pasażer
2018-11-23 14:45:10
Więc jesteś osadzony w realiach PRL-owskiej architektury,a skoro tak to spadkobiercą totalitarnego państwa.Takimi osobami z tego co wiem zajmuje się IPN.Jak dla mnie to symbol komunistycznej władzy i ówczesnego ustroju i takie"dziedzictwa kultury" z urzędu powinny być zrównane z ziemią a nie wychwalane.Po drugie niczego to nie zmienia w ocenie bałaganu beznadziejnego tempa i postępów na tym placu budowy.Ta przebudowa-lifting,jak zwał tak zwał trwa od 2014 roku !!! i co zrobiono przez ten czas-? niewiele.Klasyczny PRL-owski skansen.Obiekt użyteczności publicznej z barierami dla osób niepełnosprawnych.Kto dzielił społeczeństwo na lepszy i gorszy sort-? nie Twoja ukochana Pisowska władza-?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ciekaff
2018-11-23 14:16:44
@ ze szczecin Będzie winda , zadaszenie oraz połączenie "starej kładki z nową" aby ułatwić poruszanie się pasażerom :) A w ostatnim etapie budowy będzie połączenie dworca PKP z PKS w sposób "bezkolizyjny" dla pasażera :) Na koniec to będzie naprawdę najlepsze architektonicznie w polsce centrum przesiadkowe kolej-autobus !
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ciekaff
2018-11-23 13:57:38
@ wojt... Możesz podać te charakterystyczne zniszczone elementy dworca ?! Bo nie masz chyba na myśli p.Adasia sprzedającego piwo na peronach ? Więc co ...??? Czekam na konstruktywną odpowiedź. A architekt liftingu ( jak to nazywasz), dla mnie jest autorem co najmniej dobrej przebudowy na tak ograniczonym terenie i powinien dostać nagrodę za połączenie funkcjonalności z nowoczesnością i z historyczną zabudową ! Zanim odpiszesz dodam tylko że na Dworcu Głównym spędziłem zawodowo 15 lat więc coś na temat jego funkcjonalnosci wiem...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ciekaff
2018-11-23 13:46:53
@pasażer pionier... Tylko że nowe dworce nie buduje się pod nadzorem Konserwatora Zabytków; a wpisywanie w ten remont winy PIS-u świadczy tylko o Twojej inteligencji , wartej PO-PSL ! Wszystko zniszczyć , zapomnieć o historii , dać swoim i być dumnym że nowe powstało niszcząc stare bezpowrotnie !!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ciekaff
2018-11-23 13:41:23
Ten tunel to prawdopodobnie część tunelu do ktorego wejście znajdowało się pomiędzy peronem 2 i 3. Kiedyś pomiedzy torami 3 i 4 mniej więcej na środku pomiędzy kładką a przejściem podziemnym fragment drogi "dla wózków pocztowych" był zakryty deskami/podkładami(?). Więc ten odkryty tunel to prawdopodobnie fragment tunelu spedycyjnego z toru 3 i 4 którym na ręcznych wózkach dowożono paczki "na główny tor spedycyjny poczty ".Nie można też wykluczyć że stanowi element podziemnego korytarza z budynkiem na Dworcowej (UP-2)lub z Urzędem Morskim - Czerwony Ratusz. Historycy i eksploatorzy do pracy...szkoda stracić taką perełkę >
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
ze szczecina
2018-11-23 13:35:18
Wie ktoś co będzie z tą istniejącą kładką? Zburzą ją i zbudują nową od zera, czy zostawią tę kupę złomu pamiętającą czasy PRL?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
wojt
2018-11-23 13:09:58
Dokładnie, to jeden z najbardziej odrażających dworców w Polsce. Zniszczono masę charakterystycznych elemntów wystroju dworca. A architekt tzw. liftingu powinien być podanny publicznej chłoście.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
pasażer pionier
2018-11-23 12:58:43
Szczecin chyba za karę został "wystawiony" z tym dworcem PKP do modernizacji.Ta przebudowa staje się zmorą mieszkańców i pasażerów.Od 2014 jest robiony lifting dworca,ładowane są fundusze a dworzec dalej jak wyglądał za czasów PRL-u tak dalej wygląda.Inne dworce PKP w Polsce budowano od podstaw i dawno zostały ukończone-przykład Bydgoszczy.Ruszali równo z przebudową.Szczeciński ciągle rozkopany a tempo tych prac można porównać do tempa nieboszczyka zmierzającego na cmentarz.Tak więc Szczecin płaci za to,że wybił z głowy PiSowi rządy w mieście i województwie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA