Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Parada, konkursy i wystawy, czyli 125 lat tramwaju elektrycznego w Szczecinie w pigułce [GALERIA]

Data publikacji: 17 września 2022 r. 18:09
Ostatnia aktualizacja: 18 września 2022 r. 10:00
Parada, konkursy i wystawy, czyli 125 lat tramwaju elektrycznego w Szczecinie w pigułce
 

Szykuje się niedziela pełna atrakcji! Na najnowszej pętli autobusowo-tramwajowej w Szczecinie będzie można obejrzeć nowoczesne tramwaje i autobusy, ale także te najstarsze, będące w ruchu. Kilkugodzinny festyn przy ul. Szafera zostanie zorganizowany z okazji 125-lecia tramwaju elektrycznego w Szczecinie oraz Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.

Historia transportu publicznego w Szczecinie sięga 1861 r., gdy na ulice miasta wyjechały pierwsze prywatne omnibusy konne. W 1879 r., dokładnie 23 sierpnia, pojawił się wydajniejszy środek transportu w postaci tramwajów konnych. Na terenie obecnej Polski ten typ połączeń wcześniej uruchomiono tylko w Warszawie, Gdańsku i Wrocławiu.

Bogata historia szczecińskich tramwajów elektrycznych

Kolejna rewolucja, z której efektów korzystamy do dzisiaj, nastąpiła 4 lipca 1897 r. W tym dniu pojawił się na szczecińskich torach pierwszy pojazd z napędem elektrycznym. Był znacznie tańszy – wystarczy wspomnieć o prawie 200 koniach, których utrzymanie wymagało sporych ilości owsa. Prace przy budowie ruszyły jesienią 1896 r. Poza instalacją sieci trzeba było również przebudować część ulic.

Pierwszy tramwaj elektryczny przejechał trasę długości 2,6 km, z Łękna na ul. Wyszyńskiego. Już 30 września otwarto nowo wybudowaną trasę – z Dworca Głównego do cmentarza na Niemierzynie. W 1905 r. tramwaj przekroczył Odrę. Nowym mostem (Hansabrücke, obecnie most Długi) tramwaje linii 1 dotarły w pobliże budowanego wówczas mostu Portowego. Po jego wybudowaniu w roku 1909 tramwaj dojechał w okolice obecnego wiaduktu kolejowego nad ul. Gdańską. Rok później na Łasztownię dojechał kolejny tramwaj – przez ul. Wyszaka i nieistniejący dziś most Kłodny do ul. Wendy dojechała linia nr 5. Nie lada problemem inżynieryjnym było poprowadzenie trakcji elektrycznej na mostach zwodzonych, jakimi były mosty Długi oraz Kłodny. Sposób na to wymyślono dopiero w roku 1927 – do tego czasu tramwaje pokonywały Odrę… siłą rozpędu.

Po zakończeniu II wojny światowej Szczecin był wielkim i opustoszałym rumowiskiem gruzów. Przywrócenie miasta do życia zależało w dużej mierze od uruchomienia komunikacji pozwalającej na zasiedlanie coraz to nowych jego obszarów przez szybko napływającą ludność polską. Kilkudziesięciu tramwajarzy przybyłych latem 1945 r. z Poznania pracowało początkowo za przysłowiową miskę zupy. Ich podstawowym zadaniem była odbudowa tras i uruchomienie taboru, który nie uległ zniszczeniu podczas działań wojennych.

Festyn na pętli przy ul. Szafera

To tylko garść ciekawostek z bogatej historii szczecińskich tramwajów. Więcej, dotyczących zarówno rozwoju sieci, jak i wykorzystywanego przez ponad 100 lat taboru, będzie można poznać w najbliższą niedzielę podczas festynu, który o godz. 10.30 rozpocznie się na pętli przy ul. Szafera. Organizatorzy: Urząd Miasta Szczecin, Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego Szczecin, spółka „Tramwaje Szczecińskie” oraz Szczecińskie Towarzystwo Miłośników Komunikacji Miejskiej przygotowali m.in. wystawę taboru szynowego, liczne konkursy z nagrodami i strefę zabaw dla najmłodszych. Dojazd i powrót zapewnią specjalne linie tramwajowe, w których za przejazd obowiązywać ma zwykła taryfa ZDiTM.

Podczas imprezy zabytkowe autobusy umożliwią też dojazd do zajezdni tramwajowej Pogodno, którą w tym dniu będzie można zwiedzać, oraz do Muzeum Techniki i Komunikacji, gdzie w tym dniu obowiązywać będą bilety w promocyjnej cenie.

Obchody 125-lecia tramwaju elektrycznego w Szczecinie połączone są z obchodami Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu, stąd będzie możliwość obejrzenia autobusów elektrycznych oraz wystawy dotyczącej elektromobilności. Nie zabraknie też wystawy kasowników, biletów i systemów informacji pasażerskiej. Będzie też można zaopatrzyć się w okolicznościowe kubki, koszulki i inne gadżety.

Na chętnych do sprawdzenia swoich umiejętności będzie czekać tor przeszkód i miasteczko rowerowe przygotowane przez Szczeciński Rower Miejski. Zwieńczeniem imprezy będzie wielka parada tramwajowa ulicami miasta, która rozpocznie się o godz. 16. Powrót na pętlę przy ul. Szafera i odjazd tramwajów odwożących uczestników zaplanowano na godz. 17. ©℗

Tomasz TOKARZEWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Anna
2022-09-18 09:15:39
Nie, no super, ad przecież nie brakuje pieniędzy na regularne kursy - miś szczeciński i Himalaje głupoty.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA