Środa, 26 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Pierwsza z hybryd Solarisa zajechała [GALERIA]

Data publikacji: 31 października 2018 r. 14:02
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:24
Pierwsza z hybryd Solarisa zajechała
 

Pierwszy z 16 nowych autobusów miejskich z napędem hybrydowym zaprezentowany został w środę (31 października) w zajezdni SPA Klonowica. To do tej tym razem szczecińskiej spółki przewozowej trafią wszystkie pojazdy z partii zakupionej przez miasto od Solaris Bus&Coach S.A. Kosztowały ponad 41 mln zł. Do 19 listopada 2018 r. - według umowy - powinny być dostarczone pozostałe pojazdy. Po odbiorach, rejestracji i szkoleniu kierowców na trasy pierwsze z nich wyjadą za kilka tygodni na przełomie listopada i grudnia.

REKLAMA

Kontrakt na zakup taboru był możliwy dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z puli środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 kwotą ok. 27 mln zł. Ta generacja miejskich autobusów ma być w komunikacji miejskiej Szczecina etapem przejściowym - między tym z napędem na standardowe paliwo i tym wyposażonym wyłącznie w system zasilania prądem. To jednak śpiew raczej odległej niż bliskiej przyszłości, wziąwszy pod uwagę fakt, że jak do tej pory ulicami od kilku lat jeździ tylko jeden autobus z napędem hybrydowym, a eksploatowany jest przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie.

Hybrydy są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w silniki diesla spełniające normę emisji spalin EURO VI. Silnik elektryczny ładowany jest podczas hamowania, o co w miejskim ruchu nietrudno. Im częściej pojazd się zatrzymuje, tym większe oszczędności na paliwie (średnio ok. 20 proc.) i tym mniej zanieczyszczeń trafia do atmosfery. Pojazdy dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji spalin.

Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go silinik spalinowy wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, a włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowane jest urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które pozwala na uruchomienie funkcji Arrive-and-Go - ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Wyposażone są w pełny monitoring szczecińskiej firmy MVB oraz w dodatkowy system ostrzegania pasażerów. Każdy dostosowany jest do przewozu wózka dziecięcego i wózka inwalidzkiego, a jedną z nowości jest pojawienie się na podłodze każdego z takich autobusów czytelnego oznaczenia miejsca dla osoby niepełnosprawnej z psem przewodnikiem.

Jednoczłonowy Solaris 12 Hybrid może zabrać jednorazowo 87-93 osób - w tym 29 na miejscach siedzących, a pojemność przegubowego Solarisa 18 Hybrid obliczona jest na minimum 130 pasażerów przy co najmniej 40 siedzeniach. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

REKLAMA

Komentarze

Kiero
2018-11-02 05:43:00
Ciekawe czy mają tyle samo niedoróbek co nasze pierwsze 2 Solarisy które przyszły kilka dni temu do MZK Pabianice??? Pierwszy po tygodniu wrócił do serwisu.... a nie wyjechał jeszcze ani razu na linię 😎
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Cetti89
2018-11-01 15:03:42
Czekałem na ten moment kiedy solarisy 4 generacji zajadą do SPAKu. Wydaje mi się, że zostaną zaimplementowane na liniach przejeżdżających koło najbardziej zamieszkanych terenach Szczecina. Mam nadzieje, że zadbają o ten pojazd.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
zwiazkowiec
2018-11-01 11:31:49
Autobusy będą jeździć mimo nieustannych usterek i braku prawidłowego serwisu. Tak jest w SPA Dabie. CBA powinno się tym mocno i szczegółowo tym zainteresować. To wszystko to wielka lipa. Spółki niedoinwestowane, brak kasy na wszystko łącznie z pensjami. No ale nowe auta są...
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Kierowca klonowica
2018-10-31 21:42:22
JUŻ NASI MECHANICY"MAGICY" I MISTRZOWIE Z WARSZTATU ODPOWIEDNIO SIĘ ZAJMĄ TYMI NOWYMI AUTOBUSAMI,AŻ PŁAKAĆ SIĘ CHCE JAK CZŁOWIEK POMYŚLI CO ONI ZROBIĄ Z TYMI AUTOBUSAMI JAK WSADZĄ TAM SWOJE ŁAPSKA. I WYBRUDZĄ BRUDNYMI KOMBINEZONAMI SIEDZENIE KIEROWCY W TYCH AUTOBUSACH.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
dexter
2018-10-31 19:14:49
warsztat pod nadzorem wybitnego kierownika warsztatu zapewni tym pojazdom długą żywotność. dwa miesiące po gwarancji?? Panie Remiszewski - ile tych miesięcy będzie ?? a na ile stawia Putiatycki?? kierownik warsztatu ma pierwszy głos . bo musi mieć czas na zatajenie błędów:)))))
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
A kiedy wyjadą ze Szczecina hybrydy POlityczne ??
2018-10-31 17:11:56
.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@ Ano i Pik.
2018-10-31 15:51:14
autobusy byly zakontraktowane jakis czas temu polityczne buce. Po co wy zyjecie placzki. Wasze imiona to tez dla was krzywda
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ano
2018-10-31 15:22:03
Były kiełbasy wyborcze a teraz autobus wyborczy :)
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Pik
2018-10-31 15:17:38
Jakieś cuda przedwyborcze, że autobusy mają być do 19 listopada a jeden jest na kilka dni przed drugą turą wyborów. To oczywiście zbieg okoliczności!
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA