Pierwszy z 16 nowych autobusów miejskich z napędem hybrydowym zaprezentowany został w środę (31 października) w zajezdni SPA Klonowica. To do tej tym razem szczecińskiej spółki przewozowej trafią wszystkie pojazdy z partii zakupionej przez miasto od Solaris Bus&Coach S.A. Kosztowały ponad 41 mln zł. Do 19 listopada 2018 r. - według umowy - powinny być dostarczone pozostałe pojazdy. Po odbiorach, rejestracji i szkoleniu kierowców na trasy pierwsze z nich wyjadą za kilka tygodni na przełomie listopada i grudnia.
Kontrakt na zakup taboru był możliwy dzięki dofinansowaniu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego z puli środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2014-2020 kwotą ok. 27 mln zł. Ta generacja miejskich autobusów ma być w komunikacji miejskiej Szczecina etapem przejściowym - między tym z napędem na standardowe paliwo i tym wyposażonym wyłącznie w system zasilania prądem. To jednak śpiew raczej odległej niż bliskiej przyszłości, wziąwszy pod uwagę fakt, że jak do tej pory ulicami od kilku lat jeździ tylko jeden autobus z napędem hybrydowym, a eksploatowany jest przez Szczecińskie Przedsiębiorstwo Autobusowe Dąbie.
Hybrydy są niskopodłogowe, klimatyzowane, wyposażone w silniki diesla spełniające normę emisji spalin EURO VI. Silnik elektryczny ładowany jest podczas hamowania, o co w miejskim ruchu nietrudno. Im częściej pojazd się zatrzymuje, tym większe oszczędności na paliwie (średnio ok. 20 proc.) i tym mniej zanieczyszczeń trafia do atmosfery. Pojazdy dostosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ekologiczny napęd umożliwia znaczne obniżenie zużycia paliwa i ograniczenie emisji spalin.
Dzięki zamontowanemu systemowi Stop-and-Go silinik spalinowy wyłącza się podczas postoju na przystanku i otwarciu drzwi, a włącza się zaraz po wyczerpaniu energii w superkondensatorach. Oprócz tego w pojeździe zamontowane jest urządzenie GPS wraz z odpowiednim oprogramowaniem, które pozwala na uruchomienie funkcji Arrive-and-Go - ta wyłącza dodatkowo pracę silnika spalinowego już podczas podjeżdżania autobusu do przystanku. Wyposażone są w pełny monitoring szczecińskiej firmy MVB oraz w dodatkowy system ostrzegania pasażerów. Każdy dostosowany jest do przewozu wózka dziecięcego i wózka inwalidzkiego, a jedną z nowości jest pojawienie się na podłodze każdego z takich autobusów czytelnego oznaczenia miejsca dla osoby niepełnosprawnej z psem przewodnikiem.
Jednoczłonowy Solaris 12 Hybrid może zabrać jednorazowo 87-93 osób - w tym 29 na miejscach siedzących, a pojemność przegubowego Solarisa 18 Hybrid obliczona jest na minimum 130 pasażerów przy co najmniej 40 siedzeniach. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK