Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Pierwsze autobusy elektryczne już w Szczecinie. Prezentacja we wtorek [GALERIA]

Data publikacji: 16 września 2021 r. 13:17
Ostatnia aktualizacja: 23 września 2021 r. 18:26
Pierwsze autobusy elektryczne już w Szczecinie. Prezentacja we wtorek
 

Pierwsze autobusy elektryczne są już w Szczecinie. Cztery przegubowe Solarisy dotarły do zajezdni przy ul. Klonowica na lawetach w środowy wieczór. Dostawy powinny zakończyć się w piątek, autobusów na razie będzie 8.

Jak ustalił "Kurier" prezentacja i oficjalne przejęcie pojazdów od producenta, ma nastąpić w najbliższy wtorek. Nie wiadomo, kiedy wyjadą na linie. Trzeba je jeszcze zarejestrować i ubezpieczyć, ale przede wszystkim przeszkolić kierowców i pracowników zaplecza. Ich pełne wykorzystanie na razie nie będzie możliwe ze względu na zasięg - nie ma jeszcze ładowarek, które według planów miasta pojawić się mają w okolicach dworca PKP oraz na pętlach przy ul. Kołłątaja i Szafera. Ładowanie elektryków o zasięgu ok. 300 km na razie będzie się odbywać jedynie na terenie zajezdni Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Klonowica".

Autobusy elektryczne w Szczecinie

Umowa na dostawę pojazdów została podpisana rok temu. Koszt zakupu 8 przegubowych elektrycznych Solarisów to 32 344 080 zł brutto. Zakup ten objęty jest dofinansowaniem w ramach projektu pn. „Zakup bezemisyjnego taboru autobusowego wraz z infrastrukturą” – Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, działanie 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach. Wysokość dofinansowania to 20 404 250 zł.

Niezależnie rozstrzygnięto przetarg na dostawę 6 autobusów elektrycznych, ale krótkich, 12-metrowych. Ten kontrakt, o wartości ok. 16,5 mln zł, także zdobyła firma Solaris. Autobusy z tego zamówienia mają być dostarczone do kwietnia 2022 r. Natomiast do końca września planowany jest finał prac związanych z budową 6-stanowiskowej stacji ładowania autobusów elektrycznych w zajezdni przy ulicy Klonowica.

Koszt budowy stacji wyniesie blisko 1,65 mln zł brutto. Ma ją postawić łódzko-sieradzkie konsorcjum spółek Ekoenergetyka Sales i Westa Building.

(ToT, MIR)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

alfametylonaftalen
2021-09-23 18:23:21
Były kwiatki przemowy, uroczyste prezentacje a tu bęc niespodzianka - zakupione autobusy są za wysokie i do stycznia będą stały pod gołym niebem , trzeba będzie rozbierać ściany wjazdowe aby mogły wjeżdżać na stanowiska naprawcze /hale naprawcze są obiektem zabytkowym/ zarządzający zajezdnią nie dopatrzyli zakupu i kto odpowie za dodatkowo poniesione koszty
alfametylonaftalen
2021-09-23 18:22:31
Były kwiatki przemowy, uroczyste prezentacje a tu bęc niespodzianka - zakupione autobusy są za wysokie i do stycznia będą stały pod gołym niebem , trzeba będzie rozbierać ściany wjazdowe aby mogły wjeżdżać na stanowiska naprawcze /hale naprawcze są obiektem zabytkowym/ zarządzający zajezdnią nie dopatrzyli zakupu i kto odpowie za dodatkowo poniesione koszty
@ekoświryzm Wpraktyc
2021-09-17 18:16:16
To tylko początek tego co nas czeka, odkąd Morawiecki zgodził się na nowe szaleństwo UE to musimy spodziewać się nie 40% ale 250…450% podwyżek do 2030 a może i więcej...
ekoświryzm Wpraktyce
2021-09-17 15:07:35
Enea właśnie składa do regulatora wniosek o zgodę na podwyżkę taryf za prąd o 40%! Ale co tam, "świeże" powietrze nie ma ceny!.
trzeba mieć rozum
2021-09-17 14:34:58
kupili 8 busów ale ładowanie będzie w "6-stanowiskowej stacji ładowania autobusów" ??? czyli 2 busy zawsze w odstawce.
@Danny Dee
2021-09-17 14:20:05
Biedaku nienawidzący innych z faktu że mają samochod... Twoja wypowiedź potwierdza tylko że już dawno powinieneś zredukować swój ślad węglowy do zera. Czemu tego nie zrobiłeś, podejrzewam że po prostu jesteś typowym kanapowym rewolucjonistą jakich wielu w tej chwili...
Danny Dee
2021-09-17 10:31:14
jak czytam Wasze komentarze, specjalisci od CO2 którzy smrodzą dieslami bez filtrów, jak czytam te wpisy że prądu zabraknie itp....to mam wrażenie że nie powinniście sie urodzić, bo natura nie powinna wydawać na świat debili.... a jednak cos poszło nie tak i musze czytać Wasze komentarze.
Art
2021-09-17 09:10:46
Już jęczenie, smętnych narzekaczy się zaczęło🤣.
edek
2021-09-16 21:42:32
POD FACHOWYM OKIEM REMISZEWSKIEGO I LACHOWICZA TABOR BĘDZIE SŁUŻYŁ AŻ DO KOŃCA GWARANCJI !!!!!!!!!!!!!! NA KOLANA NIEDOWIARKI .
Cytadela
2021-09-16 19:54:20
Że tak powiem , powodzenia do pierwszych większych mrozów.
hehe
2021-09-16 18:25:13
jeszcze lawety trzeba zakupić bo jak prądu zabraknie to nie wrócimy do domu.
@Nihil novi
2021-09-16 17:58:31
Para wodna odpowiada za ponad 70% efektu cieplarnianego a tak demonizowane CO2 jedynie za ok 11%...
ekoświry
2021-09-16 16:12:01
gdyby nie dotacje do zielonej energii i kary zielone certyfikaty i podatki)+na producentów tradycyjnej energii to ta zielona jest bardzo droga w produkcji
grosz publiczny
2021-09-16 15:13:36
Ile normalnych nowych autobusów można by zakupić w cenie tych elektryków (plus infrastruktura: ładowarki czy tam stacje ładowania)?
Nihil novi
2021-09-16 15:07:40
Trolejbusy są znane od dziesięcioleci i nie ma problemu z utylizacją akumulatorów. Rozwiązaniem docelowym powinny być ogniwa wodorowe - zamiast spalin woda.
eko?
2021-09-16 15:06:00
Tabor nie jest "bezemisyjny" tylko "lokalnie bezemisyjny" - emisja odbywa się w elektrowni. 300 km w warunkach laboratoryjnych na początku użytkowania. Zasięg spada z czasem, zimą bo zimno i latem bo gorąco, a to szkodzi akumulatorom. Tę lawetę transportową trzeba zachować na holowanie do zajezdni, jak prądu w korku zabraknie. Albo wozić spalinowy generator prądu w przyczepce. I jeszcze jeden aspekt: o ile cięższy przez baterie jest autobus i jak bardzo przyczyni się do niszczenia dróg i mostów
filutek
2021-09-16 15:03:16
Jak to nie ma ładowarek poza zajezdnią ? To co do tej pory robiono skoro rok temu podpisano umowę na dostawę autobusów!
Haha
2021-09-16 14:55:51
Jak widać w Szczecinie bez zmian, wydać pieniądze podatników na byle co... W tej chwili autobusy nie będą jeździć bo nie ma stacji by je ładować a na naładowaniu robią ok 300km czyli pewnie ok 6…8 kursów. Mam propozycję dla miast, a może zbudować na dachach instalacje pv i znich brać prąd do ładowania autobusów? Zanim Enea z dzielnym Wieczorkiem wykona stacje ładowania to mina długie miesiące a gwarancja na autobusy już leci... Przy okazji pv byłoby najrozsądniejsze w realiach prądu z węgla.
Brawo Krzystek
2021-09-16 14:32:56
Mamy w Szczecinie coraz nowocześniejszą i czystszą flotę autobusów.
ekoświryzm Wpraktyce
2021-09-16 13:52:28
A tymczasem ceny prądu stoją w blokach startowych do sprintu na nowe, do tej pory nieznane szczyty... Oj trzeba będzie obłożyć ropę solidnym podatkiem "ekologicznym", bo inaczej brukselski biznes się nie zepnie finansowo. Mają już wprawę. Tak samo załatwili węgiel, a z nim Polskę (bo swój dawno już wyeksploatowali).
$
2021-09-16 13:51:53
Gdzie tu sens, gdzie logika?
ekoświryzm Wpraktyce
2021-09-16 13:45:01
Nie miała baba problemu, to sobie kupiła autobusy 3x droższe od sprawdzonych modeli spalinowych i bez specjalistycznej infrastruktury i personelu. Po ilu latach trzeba w tych cudeńkach wymienić akumulatory i jaki jest koszt tej operacji. Pytam, bo w przypadku aut osobowych taniej jest oddać relatywnie nowy samochód na złom niż zmieniać akumulatory. Z tym, że co kto robi prywatnie mało mnie obchodzi, ale tu przepala się publiczny grosz w imię brukselskiej ideologii, a nie ku pożytkowi ogólnemu.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA