Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Pikieta portowców zapowiedzią strajku [GALERIA]

Data publikacji: 23 sierpnia 2018 r. 15:15
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:18
Pikieta portowców zapowiedzią strajku
 

Koparki, spychacze, podnośniki widłowe... - kawalkada składająca się z ciężkiego sprzętu na co dzień pracującego w szczecińskim porcie przejechała w czwartek ulicami miasta sprzed siedziby Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przed Urząd Wojewódzki. Tam przedstawiciele „Solidarności" przekazali wojewodzie petycję z postulatami.

Przejazd przez miasto i pikieta przed Urzędem Wojewódzkim na Wałach Chrobrego był - jak się okazuje - jedynie zapowiedzią protestu.

- Jeśli dziś się nie dogadamy, będzie strajk ogólnopolski - zapowiada Ireneusz Bielczuk, członek komisji zakładowej w szczecińskim Bulk Cargo. - Przyjadą stoczniowcy, górnicy... Będzie się działo. Zapewniam.

W czwartek więc był jedynie pokaz siły - tym bardziej że zachodniopomorskich związkowców wsparła około 50-osobowa delegacja „solidarnościowców" z Gdańska i Gdyni. Czego się domagają? Miejsc pracy.

Organizatorem protestu są związkowcy z Bulk Cargo, spółki działającej w szczecińskim porcie od lat 90. XX w. W kwietniu jej szefowie otrzymali z Zarządu Portów wypowiedzenie dzierżawy pięciu nabrzeży zajmowanych dotąd przez spółkę.

- Co do dwóch się dogadali - przyznaje Ireneusz Bielczuk. - A o pozostałych trzech wciąż dyskutują. Tylko, że nic z tego nie wynika.

Bo choć do rozmów dochodzi, to kompromisu nie ma. Spółka ma opuścić nabrzeża: Górnośląskie, Noteckie i Parnica. Ma na to czas do października.

- My ich nie oddamy - zapewniają „solidarnościowcy". - Jeśli tak się stanie, pracę straci przynajmniej sto osób. A jak padnie spółka, bez pracy pozostanie czterystu ludzi. Na to nie pozwolimy.

Związkowcy czują się oszukani. Dowiedzieli się bowiem, że kiedy minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk zapewniał ich o możliwości pertraktacji, Zarząd już dogadał się z dwiema firmami, które na nabrzeżach mają zająć miejsce Bulk Cargo.

Dlatego wyszli na ulice. Na razie, by przekazać swoją petycję wojewodzie oraz przedstawicielom Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Żądają wycofania wypowiedzenia spółce Bulk Cargo umowy dzierżawy nabrzeży, zaprzestania przez Zarząd działań destabilizujących działalność spółki oraz podpisania aneksu do umowy na 30 lat dzierżawy.

Co na to Zarząd Portów?

- Przyjmujemy, że dzisiejszy protest nie jest celowym działaniem a jedynie efektem nieporozumienia i braku komunikacji pomiędzy związkiem zawodowym a przedstawicielami Bulk Cargo - czytamy w wydanym specjalnie oświadczeniu.

Jego autorzy (wiceprezesi ZMPSiŚ, Kazimierz Drzazga i Jacek Cichocki) zapewniają, że nie ma powodów do protestu.

- Rozmowy dotyczące nowych zasad współpracy pomiędzy spółką a Zarządem Portów są bardzo zaawansowane - podkreślają. - Kolejne zaplanowano na 27 sierpnia.

Leszek Wójcik

Fot. Dariusz Gorajski

Na zdjęciach: protestujący związkowcy z „Solidarności" przejechali w czwartek przez centrum sprzed siedziby Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście na Wały Chrobrego.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Zająć , zabrać , zaorać
2018-09-08 21:32:18
Dać związkowcom stanowiska w radach nadzorczych, zarządach a zobaczycie jaki dobrobyt nas czeka . Właścicielom zabrać to co do nich należy i dać związkowcom . Właścicieli i ich rodziny wzorem wielkich poprzedników zamknąć w obozach koncentracyjnych i ...likwidować . Znacjonalizować cały przemysł, wprowadzić paszporty, zamknąć granice, wprowadzić kartki na żywność , nakazać obowiązującą religię i wskazać boga do którego należy się modlić i oddawać mu cześć. Wprowadzić obowiązkowe darowizny na jedyną i słuszną partię . Będziemy witać się przez podniesienie wyprostowane ręki i wydając okrzyk ''chwała zwycięstwu '' .
gdańska
2018-08-27 06:28:13
zleceniodawcy portowej firmy na pewno się cieszą z zapowiedzi strajków , he he he
portowiec
2018-08-26 19:16:13
Czekamy na przetarg, kto da więcej ? niech w końcu rządzi rynek i profesjonalizm a nie jakieś układy w gabinetach wymuszane pozorowanymi i sterowanymi protestami. Ciekawi zapowiedź strajku. Skoro jest to spółka pracownicza , to strajkujący doprowadzą do strat pracowników. Na złość mamie nie założę czapki i odmrożę sobie uszy
Doker z BCPS
2018-08-25 14:19:44
@Na chana Zawsze możesz przyjść do portu do pracy i pokazać jaki z ciebie kozak
Marynarka
2018-08-25 11:41:00
Ceny za tereny portowe muszą być rynkowe, bo inaczej spółki zyją na koszt właściciela terenu czyli skarbu państwa i mają nieuczciwą przewagę rynkową w portach wobec innych dzierżawców. Związkowcy powinni być w sporze z właścicielami spółki a nie zarządem portu. Powinni się domagać do udziałowców i zarządu spółki aby dbali o dobrą kondycję spółki i pragmatyczne rozmowy z zarządem portu. Zostali ewidentnie napuszczeni i użyci jako argument w sporze o kasę. Niech zarząd portu ogłosi przetarg a społka niech przystąpi do niego na równoprawnych warunkach, niech wygra lepszy. Ale spółka woli stosować metody siłowe a nie ekonomiczne. Nikt w porcie nie zgodzi się na to by dotować jakąś spółeczkę bo ktoś tam tam pzpr owskie korzenie Amen
A co na ten PRO-TEST
2018-08-24 11:53:42
PO-wie lub juz mowi...Derekcja Portu ??
w okrągłą 30. rocznicę
2018-08-24 09:33:29
myślałem, że czytam archiwalny wpis, a tu proszę - DOBRA ZMIANA!
portowiec
2018-08-24 09:06:09
Bielczuk walczy o byt swojej i synusia firmy(ab prime) ktora zatrudnia ukraincow i jest podwykonawca Bulk cargo a tak w ogole to jest tu jeszcze PRL A zmian boja sie tylko ci co sa przy korycie.
Do...ehh
2018-08-23 23:52:55
A teraz jest Odwrotnie, czyli ze teraz PO-stkomuchy sa przeciwko... bez Oszustwa Wybranemu w dniu 25.10.2015 roku ( Nie Lewackiemu !) czyli Prawicowemu Rzadowi ! I do "Kompletu" brakuje tam PO-nownie w Porcie... tylko jeszcze bylego Prokuratora z PRL-u - czyli z 1988 roku !!
Szczecin
2018-08-23 23:33:36
Pojazdy mają zgodnie z prawem OC i aktualne badania dozoru technicznego wiec proszę nie pisać głupot. Bulk to jedyna polska spółka w polskich portach morskich pozostałe kolejne zarządy portów skrzętnie sprzedawały i teraz jest taka sytuacja ze niepokornych pracowników właściciele sciGaja prokuratorskie vide port gdynia albo ludzie szlify bruku bo niemiecki wlasciciel DB drobnica oddał obsługę biur do RUMUNII a właściciele Portu w Świnoujściu wygonili biura tez na ulicę aby Wrocław mógł zarabiac. Casus stoczni szczecińskiej. Od kilku lat jeszcze za rządów Pelo trwa nagonka na Bulk tamci chcieli okraść spółkę z jej majątku a obecni chcą przejąć ładunki portowe. Wielka kasa misie oj wielka!
ehh
2018-08-23 23:09:23
Powtórka roku 1988, ale wtedy byli przeciwko komuchom, a teraz....Walczcie o miejsca pracy, w końcu tak mówi obecna polityka rządu, zwłaszcza o polskie firmy.
I ta "Mietkowa Solidarnosc" nr 2...
2018-08-23 23:09:05
PO-winna miec rowniez pozniejsza date PO-wstania... na swoich koszulkach i transparentach bo tylko z ta "PO-dkradziona Nazwa Zwiazku PLAMI"... NSZZ Solidarnosc`80 z Sierpnia 1980 roku !!
Odp. do... Mis-ia
2018-08-23 22:49:57
To moze zalozy Nowa ze slowem "Konstytucja" z 1997 roku, ktora PO-wieszono na Jego PO-solidarnosciowym dziedzincu przy ul. Wojska Polskiego 113 ! Reasumujac: a czego innego mozna s-PO-dziewac sie PO starym Kolejowym PZPR-owcu... (?) ktory obecnie Non-Stop tylko "maci"...
Bezprawie
2018-08-23 22:26:07
Czy te koparki i spychacze miały tablice i dowody rejestracyjne? No dobra. Czy miały chociaż wykupione OC?
Szczecinianin
2018-08-23 17:35:08
Zarząd portu ma prawo wypowiedzieć umowę każdej spółce i z tego prawa korzysta to jest NORMALNA praktyka na całym świecie. Ogłosi nowy przetarg na tereny do którego Bulk cargo może przecież przystąpić i może go wygrać! a jak inna firma zaproponuje wyższą stawkę to jeszcze lepiej. A tak nawiasem nikomu utrata miejsc pracy nie grozi, bo dokerów w porcie brakuje jest nawet ogłoszenie na infoludku, więc praca się znajdzie. Stawki za dzierżawę musza byc rynkowe i tyle. A związkowcy to już lepiej niech nie pomagają, bo pomogli stoczni szczecińskiej tak skutecznie, że nie ma jej do dziś.
Miś
2018-08-23 16:55:06
A ten pan szef od strajków na mieście już tak utył, że koszulka chyba zaraz na nim pęknie.
Prywatyzacja po polsku.
2018-08-23 16:42:33
To przykład przejmowania , po niby upadku komuny w 1989 roku , majątku państwowego przez towarzyszy z PZPR. Kilka milionów Polaków ciężko pracowało , a potem towarzysze przejmowali ZA DARMO wielki majątek . Zakładali spółki i śmiali się z Polaków. Byli i są bezkarni. Taki kraj , takie prawo , tacy prawnicy.
ANKA
2018-08-23 15:56:32
@Na chama - może w zarządzie zarabiają dużą kasę szczególnie ci z nadania słusznej partii jak Drzazga za zasługi, który powinien iść na emeryturę. A w spółkach zwykli pracownicy nie mają kokosów.Ale rozumiem żeś specjalista wiesz, byłeś, widziałeś.
długi doker
2018-08-23 15:43:21
...a jaka to spółka pracownicza skoro 60% udziałów ma Prezes (do 4 czerwca 1989 r. członek Egzekutywy KW PZPR szczecin), 30 % profesor z US (nigdy nie pracował w porcie)...Ludzie nie dajcie się otumanić...
Szantażyści
2018-08-23 15:41:55
Bulk Cargo - najciekawsze są życiorysy właścicieli spółki. I to straszenie - co to oni nie zrobią. To nie komuna , towarzysze. Teraz są prawa rynku.
Zarząd portu do wymiany!
2018-08-23 15:41:18
Największa spółka przeładunkowa robi wyniki, którymi potem zarząd się chwali, sama inwestuje w sprzęt, nabrzeża i magazyny, więc trzeba ją zniszczyć? Konflikt trwa od dawna i wygląda na to, że ktoś ma chrapkę na nabrzeża. Niezły pasztet przed wyborami przyrządzili panowie z zarządu. Bardzo brakuje Piotra Jani, nie dopuściłby do tego.
Na chama.
2018-08-23 15:35:26
zarabiają w porce dużą kasę i jeszcze im mało.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA