Szczecińscy piloci morscy już po raz trzeci biorą udział we wprowadzaniu największych żaglowców świata do portu podczas The Tall Ships Races. Jednostki uczestniczące w regatach mają czas do godz. 12 w sobotę (5 sierpnia), aby zawinąć po zakończonych regatach do Szczecina.
Piloci morscy, którzy na co dzień zajmują się wprowadzaniem statków handlowych do portu, w ramach partnerstwa z miastem już po raz trzeci wspierają swoją wiedzą i doświadczeniem załogi biorące udział w regatach. W tym roku dziewięć jednostek podlega pilotażowi obowiązkowemu (długość powyżej 60 m), a kolejne dwie poprosiły o wsparcie pilota morskiego. To oznacza zaangażowanie w przedsięwzięcie 12 pilotów, łącznie z koordynatorem, którzy na trasie 65 km - od główek Świnoujścia do portu w Szczecinie - wprowadzają i wyprowadzają żaglowce, służąc radą ich kapitanom.
Zanim jednostki dotrą do portu, przepływając obok stacji pilotowej w Szczecinie, są witane zgodnie z ceremoniałem morskim, salutem banderowym. Jest też grany hymn państwa, pod którego flagą wpływa do portu dana jednostka. Jako pierwszy powitany został brazylijski żaglowiec „Cisne Branco” (długość 74 m).
W tym ceremoniale uczestniczą również marynarze z 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w Świnoujściu.
- Wyzwaniem jest aktualnie stosunkowo silny wiatr (8-10 m/s, czyli 4-6 w skali Beauforta), w połączeniu z liczbą jednostek w porcie i koniecznością ciasnego cumowania - informuje pilot morski, kpt. ż.w. Mirosław Drozd, który pełni funkcję koordynatora. - Do naszych zadań należy m.in. wprowadzenie i wyprowadzenie żaglowców z portu oraz koordynacja parady na morzu, będącej zwieńczeniem regat.
Informacje dla kapitanów, dotyczące przepisów portowych, warunków nawigacyjnych oraz miejsca cumowania w Szczecinie zostały omówione 31 lipca w Kłajpedzie.
Parada zaplanowana jest na godz. 14.30 we wtorek (8 sierpnia) i odbędzie się na trasie od portu w Świnoujściu do molo w Międzyzdrojach, gdzie jest spodziewana ok. godz, 17. Czas przybycia zależy od siły wiatru. Podczas parady do pilotów będzie należało wyprowadzenie jednostek w szyku z portu w Szczecinie na pełne morze. Pilot koordynator następnie przejmie kontrolę nad ustawieniem i kontrolą prędkości jednostek biorących udział w paradzie.
(isz)