PiS o świnoujskiej Gryfii: "Wszyscy stoczniowcy dostali propozycję dalszej pracy"
PiS o świnoujskiej Gryfii: "Wszyscy stoczniowcy dostali propozycję dalszej pracy"
Data publikacji: 11 grudnia 2020 r. 13:56
Ostatnia aktualizacja: 13 grudnia 2020 r. 17:41
Krzysztof Zaremba (z prawej) i Marek Gróbarczyk zapewniają, że dla pracowników "Gryfii" zrobiono wszystko, co tylko można było zrobić Fot. Dariusz Gorajski
Wszyscy pracownicy świnoujskiej stoczni remontowej "Gryfia" otrzymali propozycję pracy w Szczecinie a decyzje zarządu są racjonalne i zapewnią zakładowi rozwój inwestycyjny - przekonuje Marek Gróbarczyk, wiceminister w resorcie infrastruktury. Politycy Prawa i Sprawiedliwości wskazują także na błędy poprzedniej ekipy rządowej, które miały wpływ na obecny stan branży morskiej w regionie.
Marek Gróbarczyk: "Nikt nie został wyrzucony"
- Wszyscy pracownicy ze Świnoujścia dostali propozycje pracy w Szczecinie - podkreślał M. Gróbarczyk podczas wideokonferencji z udziałem przedstawicieli "Gryfii". - Nikt nie został wyrzucony. Wszyscy są zabezpieczeni. Ci, którzy chcą podjąć pracę, podejmą pracę, ci, którzy z różnych powodów nie chcą tego zrobić, dostaną odprawy z tytuły wypowiedzeń, odprawy z tytułu zaprzestania pracy, i dodatkowy ekwiwalent za przysługujący urlop. Postępujemy z najwyższą starannością, jeśli chodzi o ochronę pracowników. Jeszcze raz się do nich zwracam: wszyscy mogą zostać zatrudnieni w stoczni w Szczecinie i wykonywać pracę na dotychczasowych warunkach.
Z danych przedstawionych przez zarząd "Gryfii" wynika, że na 185 pracowników 13 zadeklarowało chęć pracy w Szczecinie, 20 rozważa tę propozycję a 6 jeszcze nie złożyło żadnej deklaracji. Pozostali z oferty zarządu nie skorzystają.
- Nie było żadnych obniżek pensji - dodawał Krzysztof Zaremba, prezes "Gryfii". - Co więcej, pierwszy raz w historii tej firmy wprowadziliśmy system premiowy.
- Jestem przekonany, że za chwilę będziemy poszukiwali znacznej ilości ludzi do rozbudowy portu, przede wszystkim do rozbudowy terminalu, do aktywizacji tych terenów w szerokim zakresie - powiedział M. Gróbarczyk.
Rynek skurczył się do jednej trzeciej
Dyrektor naczelny "Gryfii", Artur Trzeciakowski, opowiadał o tym, że zamknięcie zakładu w Świnoujściu i budowa nowego doku w Szczecinie to jedyne racjonalne kroki, jakie można podjąć wobec aktualnej sytuacji w branży morskiej. Generalnie problem ze stocznią w Świnoujściu polegał na tym, że nie mogły być tam remontowane większe jednostki.
- Jak każde przedsiębiorstwo musimy podążać za trendami - stwierdził A. Trzeciakowski. - Według danych z Clarkson Research w ciągu ostatnich trzydziestu lat udział małych statków o długości do 130 metrów i nośności do 5 tysięcy DWT spadł z 71 % do 25 %. Jakie przedsiębiorstwo, któremu rynek skurczył się do jednej trzeciej, jest w stanie funkcjonować bez zmiany profilu produkcji? Ja takiej firmy nie znam. "Gryfia" musi zmienić profil produkcji.
W tym nowym otwarciu ma pomóc właśnie m.in. nowy dok. Powstanie na podstawie naukowych prac niezależnych ekspertów. Analizę nawigacyjną sporządził zespół kierowany przez prof. Macieja Gucmę z Akademii Morskiej w Szczecinie.
- Zakładany średnioroczny przychód z nowego doku, doku numer 8, to 66 milionów złotych, czyli 40 milionów więcej niż dzisiaj uzyskujemy przychodów ze Świnoujścia - podkreślał A. Trzeciakowski.
Budowa doku ma rozpocząć się w tym miesiącu
Związek: "To pierwszy zarząd, który chce z nami rozmawiać"
W wideokonferencji brał udział także Roman Duchnowski, reprezentujący związek zawodowy "Solidarność '80" w stoczni. Mówił tak:
- W Szczecinie nie mamy żadnego konfliktu z zarządem. To pierwszy zarząd, który proponuje nam modernizację i utrzymanie miejsc pracy. To pierwszy od dawna zarząd, który chce z nami uczciwie rozmawiać. Odcinamy się od wszelkiej polityki. Bronimy miejsc pracy. Ustaliliśmy premie. Zarząd kupuje nam nowy sprzęt. Załoga wprost powiedziała: "Pilnujcie miejsc pracy w Szczecinie, trzymajcie rękę na pulsie".
K. Zaremba ocenił, że bez nowego doku przyszłość "Gryfii" byłaby poważnie zagrożona. I dodawał, że obecną sytuację zakładu trzeba widzieć w kontekście tego, co działo się za poprzednich rządów.
- W roku 2008 w stoczni pracowało 1530 osób łącznie, w 2015 roku - 520 - wyliczał. - To był outsourcing. Malarze, spawacze, rurarze, dokerzy, mechanicy - zostali wyprowadzeni poza firmę. Byłem wtedy w radzie nadzorczej wybrany przez pracowników i słyszałem takie określenie: "Czy outsourcing, wyprowadzenie ludzi na zewnątrz przyniesie oszczędności? Zobaczymy. Ważne, żeby się ludzi pozbyć". Taka była polityka za poprzedniego właściciela.
PO krytykuje rząd
Politycy szczecińskiej Platformy Obywatelskiej widzą te sprawy inaczej. Krytykują obecny rząd za kłopoty branży stoczniowej w naszym regionie.
- Przez ostatnie lata pracownikom stoczni obiecywano złote góry - mówił w niedawnej rozmowie z "Kurierem" poseł Arkadiusz Marchewka. - Premier Morawiecki w Szczecinie obiecywał szansę na rozwój i nadzieję. Zamiast nadziei są wypowiedzenia. Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zostało zatopione, może niektórzy chcą, żeby pociągnęło ze sobą "Gryfię".
Rozmieszyl mnie gość który tu napisał, że pracownicy dostali.. 10 miesięczne odprawy hahahahahaha dobre 👌
Jeżeli to nie problem dojeżdżać, to dlaczego Pan Zaremba zakupił nowe limuzyny do firmy aby dojeżdżać do pracy a sam odkąd w lutym został prezesem az do teraz nigdy do Swinoujscia nie przyjechał?
Piękne foto, dwóch przestępców razem.
Dla niewtajemniczonych, Świnoujście samo sobie radziło i zarabiało, miało wszystko swoje ale zarząd Zamknął bo musiał ukraść sprzęt którego w Szczecinie nigdy nie mieli b otam się zatryzmaly na latach 80'.. mało tego zamknęli swinoujscie i zamkną szczecin, bo oni żyli dzięki Swinoujsciu, amatorzy się odwrócili i woleli statki do Niemiec i Holandii dać niż do tych paproków na Szczecinie.
estonia
2020-12-13 12:33:10
"Wszyscy stoczniowcy dostali propozycję dalszej pracy" - przy budowie promu.
fin
2020-12-13 11:21:16
pan Zaręba tłuściejszy od czasu objęcia kolejnego stanowisak. Znałem ludzi którzy jeździli codziennie do Szczecina ze Świnoujścia
@Dumny
2020-12-12 20:48:34
Prowokator, czy idiota?
pogromca nitrasa
2020-12-12 20:22:15
nikt tutaj nie pisze o sednie ekonomicznym .infrastruktura dokowa świnoujscia pozwala remontować małe statki a tych jest coraz mniej na świecie. To tak jakby miał sie utrzymać zakład remontujący lampy naftowe.Odprawy dla pracowników są od 10 pensji wzwyż.Tak więc biedy nie ma
Paprykarz
2020-12-12 20:08:37
Przecież Stocznia miała na nowo powstać a nie być zamykana. Ale to winna PO i pandemii oraz UE.
@ Dumny
2020-12-12 18:42:21
To stan umysłu ....
niecałe 10%
2020-12-12 16:16:55
słabiutkie zainteresowanie.
Dumny
2020-12-12 15:19:08
Nie znam się na ekonomii, ale wiem, że jeśli PIS podejmuje jakąś decyzję, to z pewnością ma rację, bo zawsze jest to z myślą o Ojczyźnie. Pan Prezes Polski nigdy by nie pozwolił, żeby prawdziwemu Polakowi, patriocie stała się jakaś krzywda.
troglodyci ekonomii
2020-12-12 15:02:41
TROGLODYCI ekonomiczni u sterów rządów i rozpieprzają wszystko czego się dotkną! Towarzysz partyjniak z politycznego nadania wziął się za działania i rozłożył stocznię. I żeby móc dalej dostawać kasę - TO SPRZEDAJE KAWAŁEK PO KAWAŁKU byle tylko jemu na pensyjkę (SUTĄ PENSYJKĘ, jak na Pana przystało) starczało. I do tego sprzedaje tę część zakładu, która przynosiła zyski, a finansuje z tej sprzedaży część generującą długi, NO, ALE JEGO TŁUSTY TYŁEK SIEDZI W SZCZECINIE, WIĘC SZCZECIN DOTUJE
jonatan
2020-12-12 14:30:22
Może pan Zaremba spróbuje dojeżdżać do pracy 120 km w jedną stronę i z powrotem? Wpłynie to z korzyścią dla niego, bo zrzuci kilogramy zbędnej wagi. Koszmarne jest to, że PiS-owcy za cokolwiek się zabiorą, to zniszczą, co wybitnie widać w Szczecinie i w regionie z tzw. "reaktywacją przemysłu stoczniowy go". Zero wiedzy i kompetencji, a ciągle są przy władzy. Jak to możliwe i jak długo jeszcze?
Herr Zaremba, niech pan sobie przypomni, jak pan krzyczał w radiu i TV, że poprzedni rząd PO, rozwalił przemysł stoczniowy, i tylko tacy ludzie jak pan-politolog, pojęcia o przemyśle stoczniowym nie mający, jest w stanie go reaktywować. I co pan powie po latach? I nie bronię PO, bo bardzo pomogła w zniszczeniu stoczni w Szczecinie, ale to co wy-PiSowcy robicie to tragedia!!!
Wacek Rondelek
2020-12-12 14:18:50
Po kolejnym przekształceniu PiS zrobi z Gryfii katedrę.
Śp.Stalin
2020-12-12 14:07:14
Krzysztof Z po prostu juzioli!
@Ryszard
2020-12-12 13:59:29
Panie Ryszardzie proszę czytać ze zrozumieniem. W Świnoujściu nie ma miejsca na takie prace i doki
RYSZARD
2020-12-12 13:38:21
a w Świnoujściu nie ma miejsca na większy dok ?Tłumaczenie Zaremby obraża pamięć jego dziadka .
Obserwuj
2020-12-12 12:37:55
Na fotce dwie twarze komptencji i prawdomownosci PiS :D gruby menago i profesor doświadczalski.
Pisowcy to aferzyści, karierowicze i rozdawacze miliardów dla Rydzyka. A jak coś nie halo nie ten teges? no przecież to wina tej złej platformy.
Gryfita
2020-12-12 10:32:35
No tak jak coś źle się dzieje to zawsze winna PO. A gdzie ta na mowa otwarta i czynna Stocznia Szczecińska która miała być tak jak obiecywał rząd PiS. Fachowcy mieli wracać z Norwegii i innych państw. Żadna Stocznia nie miała być zamykana. Niech sami sobie na własny koszt dojeżdżają. Stoczniowcy nie mają darmowych przejazdów tak jak nasi posłowie. Gdzie tu kontakt wspólny czas spędzony z rodziną . Gdzie prawie 12 godzin będzie w podróży/pracy.
A
2020-12-12 10:23:44
Ile banknotów zostało dodrukowane??
Fast
2020-12-12 09:43:18
Zakały Szczecina. Podwójny wstyd dla miasta. Karierowicze bez kompetencji. Klakierzy pisowskiego reżimu
Edmund
2020-12-12 09:37:32
Jakim trzeba być c iemniakiem źeby porównywać wielokilometrowe dojazdy do pracy w Niemczech bądź w Norwegii do polskich realii.No jakim?
@alejajajajajaha
2020-12-12 08:43:51
Ale na całym świecie nie padają dobrze prosperujące stocznie. My i świat.
Sid
2020-12-12 01:16:35
Gdy panowie stoczniowcy wyjeżdżają do pracy w Norwegii to odległość im nie przeszkadza. Natomiast Szczecin leży na końcu świata.
Qatar INVESTMENTS
2020-12-12 00:45:24
Qatar INVESTMENTS czy ktoś pamięta gościa który o szukał stocznie ?
Ale jajajajajaja
2020-12-11 20:59:07
Dojazdy półtorej godziny do pracy nie są niczym nadzwyczajnym. W Berlinie tak dojeżdżałem i absolutnie to nie dziwiło. Kolega w NY dojeżdżał 2 godziny i tez nie było niczym dziwnym. W Polsce nie ma jeszcze tak rozległych metropolii ale......trzeba się przyzwyczajać naprawdę w świecie takie dojazdy nie są niczym nadzwyczajnym. Ja wiem, że u nas jest 20 letnie opóźnienie, ale jak napisałam warto się przyzwyczajać do świata.
@Racja
2020-12-11 20:22:18
Racja, padła PPDiUR"ODRA, nasza chluba, padła MSR, duma Świnoujścia, zatrudniająca super fachowców, majątek tworzony przez dziesiątki lat. Racja, rozwalić to, zwolnić, bo dostali wypowiedzenia, z tego ok 7% zdeklarowało pracę w Szczecinie. Tak kraj rośnie w siłę. Racja??? Majątek Narodowy wzmacnia się. Racja????!!!!
Radom
2020-12-11 19:50:13
A dlaczego nie do Stoczni w Radomiu? ;-)
Racja
2020-12-11 18:54:44
Ktoś kto ma oczy widzi ile ludzi musi dojeżdżać za pracą nawet 1.5 h i nie płaczą tylko starają się żyć i coś z mienić
Observer
2020-12-11 18:19:36
Może mi ktoś pomoże zrozumieć, gdzie tutaj zostały zabezpieczone warunki godziwej pracy dla stoczniowców? I gdzie mogę wyczytać o trosce o MSR?
Pomysłowi_racja
2020-12-11 17:40:36
Rzeczywiście, ma Pani/Pan rację, przecież mogą jeszcze dojeżdżać do pracy, do Trójmiasta. Zamieszkać w baraku, tzn. hotelu robotniczym. Będzie wygodniej. Utrzymywać tym samym dom, czytaj rodzinę i siebie w drugim miejscu centrum życiowego. Wzruszyłam się od tej dobroci !!!! A na 185 pracowników zainteresowało się propozycją 13. Dane mówią za siebie.
doker
2020-12-11 17:39:25
Jeśli ten dok zbierze zamówienia to Gryfia wyjdzie na prostą. A politycy niech trzymają się od stoczni z daleka już jedną w Szczecinie załatwili katarskim inwestorem by się przypodobać szefowej z Berlina
abc
2020-12-11 17:15:10
To i tak dobrze .ze jest proponowana praca z dojazdem,Niejaki kumpel ryzego Grad/budowniczy elektrowni atomowej ktory z liczna grupa platfusow zarobil ciężkie miliony/zalecal stoczniowcom kursy psich fryzjerow.
@Kk
2020-12-11 16:44:48
https://www.youtube.com/watch?v=-lBf3Up1KNM
Jarun
2020-12-11 16:20:06
Zostań psim manicurzystą...kpina solidaruchów z robotników.
Pomysłowi
2020-12-11 16:15:33
Ale ci dwaj panowie z PiS nie pomyśleli że zwolnieni stocxniowcy z Gryfii w Swinoujsciu moga jeszcze dojezdzac do stocxni w Gdańsku czy Gdyni. A ten osobnik taki wypasiony to typowa wielka kapusciana glowa.
Kk
2020-12-11 16:02:27
A co za problem dojechac zamiast.godzine poltorej, pociagi jedza na zachodzie tak sie dojezdza
Haha
2020-12-11 15:50:56
Dok pewnie podzieli los promu widmo i innych obiecanek. Solidarność jak zwykle się podlizuje i dba o swoje tyłki. O tych dwóch klamcach to nawet szkoda się wypowiadać, kulturalnie się nie da.
Jan
2020-12-11 15:49:53
Wiadomo że propozycja dojazdu jest niełatwa do przyjęcia ale to jest jakaś propozycja. Europosłowie z PO chętnie dojeżdżają do pracy do Brukseli.Poseł Arkadiusz Marchewka podjął się tematu stoczniowego za późno,kiedy rządziła Platforma nie trzeba było zamykać stoczni szczecińskiej tylko jej pomóc.Stoczniowcy musieli szukać pracy w Norwegii i w Niemczech jakoś nikt z PO się nie martwił o dojazdy.W ogóle to zdziwienie wśród stoczniowców budzi fakt że w obronę biorą ich liberałowie którzy absolutnie i bezdyskusyjnie twardo mówi że ekonomia i niewidzialna ręka rynku musi rządzić.Widać to nawet w wypowiedzi kolegi Romana który odżegnuje się od liberałów którzy chcą upiec swoją polityczną pieczeń na problemach stoczniowców.Od kiedy goście w eleganckich gajerach i butach za połowę pensji stoczniowca mają na sercu problemy człowieka w kasku?
Coooo?
2020-12-11 14:43:45
Przestańcie powielać pisowskie bzdury. Propozycja by stoczniowiec dojeżdżał do pracy każdego dnia ze Świnoujścia do Szczecina mogła się zrodzić tylko w zaczadzonych propagandą sukcesu głowach
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.