Wtorek, 16 grudnia 2025 r. 
REKLAMA

Po kładkach biegiem i w podskokach [GALERIA]

Data publikacji: 07 sierpnia 2018 r. 17:05
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:17
Po kładkach biegiem i w podskokach
 

Niewykluczone, że jeszcze pod koniec tego miesiąca piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z dwóch nowych kładek, budowanych nad magistrala kolejową na szczecińskich Pomorzanach w rejonie ulic Budziszyńskiej, Ustowskiej i Krzewinkowej. Czasowo jednak muszą jeszcze liczyć się z całodniowym niemal blokadami przejścia nad torami. W ubiegłym tygodniu odbyły się tam również próby obciążeniowe obu nowych konstrukcji.

REKLAMA

- Zamknięcie przejścia i związane z tym utrudnienia są spowodowane pracami dodatkowymi, układaniem nawierzchni nowych dojść i podjazdów przy kładkach - wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, który w imieniu miasta odpowiada za tę inwestycję.

Próby obciążeniowe, jakie przeprowadzone zostały na placu budowy w miniony czwartek, są z kolei jednym z elementów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na użytkowanie nowych kładek.

- Próby obciążeniowe dzielą się na statyczne i dynamiczne - tłumaczy H. Pieczyńska. - Poprzedzone zostały wyznaczeniem punktów i przekrojów pomiarowych, montażem stanowisk, czujników oraz aparatury pomiarowej.

Mniejsza z kładek, która powstała między ulicami Ustowską i dochodzi po skarpie do ul. Krzewinkowej, składa się z dwóch przęseł, a jej długość to 55 metrów. Testowanie w jej wypadku polegało na obciążeniu kolejnych części odpowiednio płytami o ciężarze 11 i 13 ton. Konstrukcja większej kładki, która połączy ul. Budziszyńską i ul. Krzewinkową, to z kolei zmontowany z kilku pomostów jednoprzęsłowy, wolnopodparty stalowy ustrój kratowy. Jej długość całkowita to 116 metrów, po której przejechało pięć 17-tonowych samochodów ciężarowych. Specjalistyczna aparatura sprawdzała, jak zachowuje się budowla podczas prób obciążeniowych, a obliczenia i analiza pozwolą na sprawdzenie wszystkich parametrów i uzyskanie pozwoleń na użytkowanie. 

- Dodatkowym testem była próba dynamiczna. 10-osobowa grupa wykonywała marsz, bieg i podskoki synchroniczne, a także bieg swobodny po kładkach. Wszystko to pozwoli na sprawdzenie ugięć i przyspieszeń konstrukcji - dodaje H. Pieczyńska. - Na analizę i wyniki prób będzie trzeba poczekać około 14 dni.

Integralną częścią inwestycji jest wzniesiona tam nowa wieża ze schodami i windą wraz z łącznikiem na wysokości pomostu dłuższej z kładek. Obie konstrukcje zostały już wyposażone w balustrady i zamontowano na nich latarnie. Nową, dwa razy dłuższą od dotychczasowej, kładkę o szerokości 3,5 m z obu stron piesi i rowerzyści będą mogli pokonywać bez dodatkowych wędrówek – jak do tej pory – schodami w połowie drogi i korzystania z dojścia pod wiaduktem kolejowym lub skrótem w poprzek, bo często przebiegali górą przez tory.  

Kładki powinny być udostępnione pieszym i rowerzystom z końcem sierpnia. Pierwotny termin otwarcia dla ruchu obu kładek przypadał na 20 czerwca tego roku.

Wykonawcą inwestycji na zlecenie ZDiTM jest spółka Strabag, a jej koszt ma się zamknąć w kwocie 9,7 mln zł. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

REKLAMA

Komentarze

;-)
2018-08-07 17:50:00
Nie wiem po co to i dla kogo no chyba że okolica się rozbuduje, takie coś przydałoby sie nad ul.Struga na wysokosci Outletu
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA