Niewykluczone, że jeszcze pod koniec tego miesiąca piesi i rowerzyści będą mogli korzystać z dwóch nowych kładek, budowanych nad magistrala kolejową na szczecińskich Pomorzanach w rejonie ulic Budziszyńskiej, Ustowskiej i Krzewinkowej. Czasowo jednak muszą jeszcze liczyć się z całodniowym niemal blokadami przejścia nad torami. W ubiegłym tygodniu odbyły się tam również próby obciążeniowe obu nowych konstrukcji.
- Zamknięcie przejścia i związane z tym utrudnienia są spowodowane pracami dodatkowymi, układaniem nawierzchni nowych dojść i podjazdów przy kładkach - wyjaśnia Hanna Pieczyńska, rzeczniczka prasowa Zarządu Dróg i Transportu Miejskiego, który w imieniu miasta odpowiada za tę inwestycję.
Próby obciążeniowe, jakie przeprowadzone zostały na placu budowy w miniony czwartek, są z kolei jednym z elementów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na użytkowanie nowych kładek.
- Próby obciążeniowe dzielą się na statyczne i dynamiczne - tłumaczy H. Pieczyńska. - Poprzedzone zostały wyznaczeniem punktów i przekrojów pomiarowych, montażem stanowisk, czujników oraz aparatury pomiarowej.
Mniejsza z kładek, która powstała między ulicami Ustowską i dochodzi po skarpie do ul. Krzewinkowej, składa się z dwóch przęseł, a jej długość to 55 metrów. Testowanie w jej wypadku polegało na obciążeniu kolejnych części odpowiednio płytami o ciężarze 11 i 13 ton. Konstrukcja większej kładki, która połączy ul. Budziszyńską i ul. Krzewinkową, to z kolei zmontowany z kilku pomostów jednoprzęsłowy, wolnopodparty stalowy ustrój kratowy. Jej długość całkowita to 116 metrów, po której przejechało pięć 17-tonowych samochodów ciężarowych. Specjalistyczna aparatura sprawdzała, jak zachowuje się budowla podczas prób obciążeniowych, a obliczenia i analiza pozwolą na sprawdzenie wszystkich parametrów i uzyskanie pozwoleń na użytkowanie.
- Dodatkowym testem była próba dynamiczna. 10-osobowa grupa wykonywała marsz, bieg i podskoki synchroniczne, a także bieg swobodny po kładkach. Wszystko to pozwoli na sprawdzenie ugięć i przyspieszeń konstrukcji - dodaje H. Pieczyńska. - Na analizę i wyniki prób będzie trzeba poczekać około 14 dni.
Integralną częścią inwestycji jest wzniesiona tam nowa wieża ze schodami i windą wraz z łącznikiem na wysokości pomostu dłuższej z kładek. Obie konstrukcje zostały już wyposażone w balustrady i zamontowano na nich latarnie. Nową, dwa razy dłuższą od dotychczasowej, kładkę o szerokości 3,5 m z obu stron piesi i rowerzyści będą mogli pokonywać bez dodatkowych wędrówek – jak do tej pory – schodami w połowie drogi i korzystania z dojścia pod wiaduktem kolejowym lub skrótem w poprzek, bo często przebiegali górą przez tory.
Kładki powinny być udostępnione pieszym i rowerzystom z końcem sierpnia. Pierwotny termin otwarcia dla ruchu obu kładek przypadał na 20 czerwca tego roku.
Wykonawcą inwestycji na zlecenie ZDiTM jest spółka Strabag, a jej koszt ma się zamknąć w kwocie 9,7 mln zł. ©℗
Tekst i fot. Mirosław WINCONEK