Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Po moście w Kostrzynie przyjdzie kolej na Podjuchy

Data publikacji: 02 stycznia 2020 r. 21:08
Ostatnia aktualizacja: 03 stycznia 2020 r. 13:53
Po moście w Kostrzynie przyjdzie kolej na Podjuchy
 

Most kolejowy w Kostrzynie nie będzie już utrudniał zimowej akcji kruszenia lodu na Odrze. W Szczecinie podpisano porozumienie, które umożliwi przebudowę torów. Także cała przeprawa między Polską a Niemcami zostanie zmodernizowana. Zapowiedziano też, iż pod koniec tego roku ruszy budowa nowego mostu kolejowego w szczecińskich Podjuchach.

Porozumienie zostało zawarte pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA a Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Strony będą współpracować w zakresie przebudowy torów (dojazdu) do nowego mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie na linii nr 203 Tczew – Kostrzyn.

Inwestycja ważna dla żeglugi na Odrze

Współpraca będzie prowadzona w ramach rządowego Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły. RZGW zrealizuje przedsięwzięcie własnym kosztem.

- Inwestycja dotycząca przebudowy mostu kolejowego i dojazdu do nowej przeprawy nad Odrą w Kostrzynie jest bardzo ważna dla zapewnienia sprawnych działań lodołamaczy na rzece oraz zwiększenia możliwości żeglugi – powiedział Krzysztof Woś, zastępca prezesa ds. ochrony przed powodzią i suszą Wód Polskich.

Umowa na most kolejowy w Kostrzynie

Przedstawiciele PKP PLK SA oraz RZGW w Szczecinie omówili już wariant techniczny dojazdu do nowego mostu, m.in. zapewnienie dostosowania go do przyjętej jego wysokości. Będzie ona zapewniać sprawną komunikację na rzece - V klasę żeglowności według wymogów europejskich. Możliwe będzie również prowadzenie akcji lodołamania.

Zapowiedzieli umowę na most w Podjuchach

 Zgodnie z porozumieniem dotyczącym budowy kolejowych mostów granicznych między Polską a Niemcami, przeprawę na Odrze w Kostrzynie realizują koleje niemieckie. Zobowiązały się one do zakończenia robót, umożliwiających zakończenie dostosowania linii kolejowej nr 203 do nowych wymagań, do końca 2022 r. 

Podczas spotkania w Szczecinie zapowiedziano także podpisanie kolejnej umowy – dotyczącej budowy mostu kolejowego w Podjuchach. Projekt jest realizowany w ramach tego samego programu inwestycyjnego.

– Planujemy zamknięcie tej przeprawy pod koniec przyszłego roku, w listopadzie wykonawca będzie dysponował pozwoleniem na budowę, a następnie rozpocznie się realizacja prac, których koszt szacowany jest na 200 milionów złotych – poinformował Arnold Bresch, członek zarządu ds. realizacji inwestycji PKP PLK SA.

(g), (kl)

Fot. RZGW

Na zdjęciu (u góry): Tak będzie wyglądała nowa przeprawa przez Odrę w rejonie Kostrzyna.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Doker
2020-01-03 13:30:17
Zapowiedź budowy dwutorowego mostu na Regalicy w Podjuchach to bardzo oczekiwana inwestycja. Dlaczego tylko zapowiedź? Projekty leżą gotowe od wielu miesięcy. Kolejarze zgodzili się na współprace w sprawie tego mostu już w 2016 roku. Było to w MGMiŻŚ w Warszawie w obecności vce ministrów Bittela i Materny a także prezesa PKP PLK Merchla i wielu ludzi ze środowiska szczecińskiego jak vce prezydent Przepiera, dyrektorzy Woś i Kreft i ekipa z portu. Więc co stoi na przeszkodzie? Gotowy i parafowany tekst umowy na współfinansowanie leży od dawna w Wodach Polskich. Co powoduje, że nie ma podpisów? Co powoduje, że nie realizuje się tej inwestycji w jak najszybszym tempie? Każdego roku awarie przęsła zwodzonego starego poniemieckiego mostu skutecznie blokują dostęp do portu żegludze towarowej i pasażerskiej. Ktoś wystawia pierś do orderów ale tu trzeba wystawić cztery litery i oczekiwać srogiej zapłaty.
Ano
2020-01-03 12:52:28
Czy jest ktoś kto stwierdzi, że już nigdy nie zamarznie Odra? Co za dyrdymały w tych komentarzach :)
Żyją w innym świecie
2020-01-03 11:01:07
A kiedy to ostatnio Odra zamarzła? A kiedy jeszcze zamarznie? Inwestycje niczym z PRL-u
Janusz
2020-01-03 10:16:54
Bardzo ładny ten most!
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA