Trzy takie szynobusy województwo wystawiło na sprzedaż. Fot. Ryszard PAKIESER
Zachodniopomorskie od lat sukcesywnie odnawia tabor kolejowy. Region jako pierwszy w kraju pozbył się najbardziej popularnych elektrycznych składów z serii EN57 i rozpoczął zakupy nowych pojazdów.
REKLAMA
Jako pierwszy w kraju kupił też pociągi o napędzie hybrydowym, które mogą jeździć zarówno po liniach zelektryfikowanych, jak tych bez prądu. Średnia wieku pociągów wkrótce znów się podniesie, choć tym razem nie z powodu zakupów.
Po wprowadzeniu do ruchu 12 hybryd region sprzedaje 3 spalinowe zespoły trakcyjne, które najczęściej można było spotkać na szlakach do Szczecinka czy Piły. To trzyczłonowe pociągi serii SA136 wyprodukowane w latach 2010-2011. Gruntowną naprawę przechodziły w latach 2018-019. Każdy z nich mieści do 150 pasażerów i może się poruszać z prędkością 120 km na godz.
Województwo oczekuje za składy w sumie co najmniej 33 mln zł. Wcześniej za 27 ml region sprzedał spółce Polregio 6 innych pojazdów.
ToT
REKLAMA
Komentarze
@@ sie powodzi
2023-03-27 11:16:43
Jest jeszcze Szczecinek. Poza tym hybrydy można równie dobrze puścić na trasę całkowicie "elektryczną", co kolosalnie zwiększa elastyczność ich wykorzystania. Choćby ze względu na możliwość awarii trakcji warto mieć taki sprzęt na stanie.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@ sie powodzi
2023-03-27 10:18:41
Pociągi Szczecin-Koszalin p. Kołobrzeg i tak w 90% są dzielone bo (uwaga!) jak mówi znajomy kierpoć BRAKUJE diesli. Poza tym regularnie z powodu niedoboru SA136 zmuszony byłem jechać malutkim SA103.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@@się powodzi
2023-03-27 10:15:57
Trasy na Kołobrzeg i Piłę mają akurat pod drutem raptem po 35km. Szczecinek około połowy trasy pod drutem. Eksploatacja diesla wychodzi z grubsza tak samo jak elektryka (mowa o koszcie energii tylko) .
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Klient
2023-03-27 07:49:38
Cały zachód !!! Hybrydy,szczyt techniki .....z jedną toaleta na cały pociąg ...... i kolejki na całej trasie pod toaleta 😅 Dziadostwo. Kto to zaprojektował ,kto to kupił?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
fin
2023-03-27 07:37:16
Posiadam w rodzinie samochód z 2006 r i jest jeszcze super
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
@ Się powodzi
2023-03-27 00:23:21
Nie są stare ani niedobre, tylko drogie w eksploatacji, bo krótki odcinek niezelektryfikowany wymusza wysłanie na całą trasę droższego w eksploatacji pociągu spalinowego. Tymczasem hybryda tam, gdzie może, korzysta z taniego napędu elektrycznego, a na diesla przechodzi tylko tam, gdzie musi. Dodatkowo weź pod uwagę, że SA136 nie zostaną zezłomowane, tylko sprzedane, co pokryje część zakupu hybryd.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Ciekawe
2023-03-26 21:42:46
A może adaptację zrobić na elektryki i wykorzystać w SKM?
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.
Się powodzi
2023-03-26 21:03:11
Tramwaje w Szczecinie mają po 20 lat i jeżdżą. Pociągi 12 lat i gruntowny remont i już niedobre. Jak to jest że w bogatych Niemczech można zobaczyć policyjne mercedesy w służbie, wyprodukowane w latach 80, tzw kaczki. W Berlinie wagoniki metra też potrafią mieć 20 lat lub więcej, jeżdżą codziennie co kilka minut.
Aby odpowiedzieć na komentarz, musisz być zalogowany.