Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Pogłębiarka „Amazone” już w Policach [GALERIA]

Data publikacji: 26 kwietnia 2020 r. 23:04
Ostatnia aktualizacja: 27 kwietnia 2020 r. 21:02
Pogłębiarka „Amazone” już w Policach
 

Jako pierwsza rozpocznie roboty czerpalne na torze wodnym Świnoujście – Szczecin w celu pogłębienia go do 12,5 m. Mowa o pogłębiarce „Amazone”, która stacjonuje w Policach. Przypłynęła tu w piątek (24 kwietnia) z Antwerpii.

Zbudowana w 2012 roku jednostka, ma ok. 102 m długości i 21 m szerokości. Należy do grupy DEME (Dredging, Environmental & Marine Engineering).

Pogłębiarka z portu w Policach będzie wypływać na Zalew Szczeciński. Obecnie, po rejsie z Belgii, jest przygotowywana do pracy.

– Za kilka dni powinna być gotowa – poinformował Michał Rogaś, kierownik ds. interesariuszy projektu. – Jest to pogłębiarka ssąco-refulująca z głowicą skrawającą.

Rozpocznie ona roboty czerpalne na Zalewie Szczecińskim, a wydobyty z dna urobek posłuży do budowy dwóch sztucznych wysp.

Kolejna pogłębiarka przygotuje tor wodny dla największej, która przypłynie jako ostatnia i wybagruje tor do docelowej głębokości.

Modernizacja toru wodnego to inwestycja Urzędu Morskiego w Szczecinie o wartości ok. 1,4 mld zł. Obejmuje jego pogłębienie do 12,5 m na odcinku ok. 62 km, z równoczesnym poszerzeniem do 100 m oraz m.in. przebudowę skarp brzegowych, pogłębienie i poszerzenie obrotnic dla statków, a także budowę dodatkowych konstrukcji hydrotechnicznych w postaci dwóch sztucznych wysp.

Przez wiele lat czekali na to przedsiębiorcy, a szczególnie szczecińskie spółki portowe. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do 12,5 m maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do wartości ok. 11 m. Dostępność portu dla większych jednostek to szansa na wzrost obrotów.

Według harmonogramu, tor ma zostać pogłębiony za dwa lata.

Na razie stan epidemii nie wpływa na przebieg prac.

– W tej chwili nie mamy żadnych niepokojących sygnałów z tym związanych – powiedział Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie ds. technicznych. – Projekt nasz uzyskał niezbędne decyzje inwestycyjne, nadal prowadzone są prace związane z oczyszczeniem toru z przedmiotów ferromagnetycznych.

Głównym wykonawcą przedsięwzięcia, realizowanego w trybie „zaprojektuj i zbuduj”, jest holendersko-belgijskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

(ek)

Fot. Elżbieta Kubowska

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Chwilkowski
2020-04-27 21:01:21
Drenaż polskiego kapitału występuje szczególnie mocno w państwowych(marxistowskich) firmach które praktycznie niewiele eksportuja za to importują maszyny i urządzenia zagraniczne na potęgę. Firmy polskie też importują jednak sporo exportuja, gdyby nie one bylibyśmy biedni jak Białoruś gdzie wszystko jest państwowe jak Marx zalecił
szansa
2020-04-27 20:58:10
widać na foto że tego sprzętu dawno nie używali ale może na 2 lata robót wytrzyma ;)
Chwilkowski
2020-04-27 20:44:52
Własność Banku PKO ma znaczenie dla POrawieckiego ale nie dla Polaków
Chwilkowski
2020-04-27 20:43:12
Ja nie jestem przeciwko obcemu kapitałowi. Teza o narodowości kapitału jest fałszywa jak zamach smoleński. Narodowość ma człowiek a nie kapitał.
@Chwilowski
2020-04-27 17:19:21
O Ostrołęce i Policach mówiąc krótko gadasz głupoty. Poczytaj za to o repolonizacji Banku PKO, Elektrowni Połaniec i Polskich Kolei Linowych.
Zniesmaczony
2020-04-27 12:02:07
Chwilkowski - nienawiść do PIS całkowicie zaślepia i czytanie ze zrozumieniem staje się problemem? Gdzie w tym tekście jest jakiekolwiek słowo o oddawaniu kapitału w obce ręce? Firma, która będzie pogłębiać tor ma ogromne, międzynarodowe doświadczenie, wystarczy poszukać i poczytać. Ale to przecież za trudne, łatwiej znów ponarzekać :)
Chwilkowski
2020-04-27 10:15:33
Dla PIS podobno kapitał ma narodowość... A tu proszę kolejny przykład po elektrowni w Ostrołęce i Policach że polski kapitał dzięki PIS idzie w obce ręce
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA