Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Ponad miliard dla regionu

Data publikacji: 21 grudnia 2017 r. 23:02
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:58
Ponad miliard dla regionu
 

Oczekiwane inwestycje dla Szczecina i regionu – modernizacja toru wodnego i budowa tras tramwajowych – mają zagwarantowane unijne dofinansowanie. Umowy to potwierdzające podpisano w czwartek (21 grudnia) w Zachodniopomorskim Urzędzie Wojewódzkim. Łącznie chodzi o blisko 1,3 mld zł.

Urząd Morski w Szczecinie otrzyma 1,18 mld zł unijnego dofinansowania na modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin do 12,5 m, z kolei miasto dostanie 85,73 mln zł na wybudowanie tras tramwajowych. Umowy potwierdzające przyznanie tych środków podpisali: Przemysław Gorgol – p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych, oraz przedstawiciele beneficjentów: Wojciech Zdanowicz – dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie i Piotr Krzystek – prezydent Szczecina.

– Licząc z podpisaną dziś umową, z programu Infrastruktura i Środowisko do województwa zachodniopomorskiego trafiło już około 5 mld zł na 76 inwestycji, w tym na budowę S6 ze Szczecina do Koszalina – podsumował Witold Słowik, wiceminister rozwoju. – Będzie ich jeszcze więcej, bo na przyszły rok planujemy dofinansować m.in. obwodnicę Szczecinka, wdrożenie systemu informacji rzecznej (RIS) na Odrze granicznej czy kolejny etap przebudowy torowisk tramwajowych w Szczecinie.

Wicewojewoda Marek Subocz przypomniał, że już w kwietniu Sejm przyjął specjalną ustawę w sprawie pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m.

– Dzisiaj nastąpił kolejny krok do realizacji tej oczekiwanej od lat, strategicznej dla rozwoju naszych portów inwestycji – stwierdził wicewojewoda.

Głębszy tor ma poprawić dostęp do zespołu portów morskich w Świnoujściu i Szczecinie. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 1,38 mld zł. Prace obejmą m.in. pogłębienie toru do 12,5 m, budowę i przebudowę skarp i umocnień brzegowych, niwelację dna w strefie Świnoujścia (Kanał Mieliński i Kanał Piastowski) oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. Mają być wykonane do końca 2022 roku. Inwestycja jest powiązana z innymi projektami realizowanymi przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Do dofinansowania z POIiŚ planowane są cztery przedsięwzięcia o łącznej wartości 900 mln zł.

Z kolei inwestycja dotycząca tras tramwajowych obejmie budowę torowiska do pętli Mierzyn (CH Ster), przebudowę ul. Arkońskiej wraz z budową torowiska od pętli Las Arkoński do al. Wojska Polskiego oraz przebudowę ul. Szafera na odcinku od al. Wojska Polskiego do hali widowiskowo-sportowej wraz z budową torowiska i nową pętlą tramwajowo-autobusową. Planowane jest również utworzenie trzech parkingów Park&Ride i jeden Bik&Ride. Łączna długość tras wyniesie 4,22 km. Jak podało miasto, całkowity koszt inwestycji wyniesie 195 mln zł. Planowany termin jej zakończenia to 2021 rok.

– Są to trafione prezenty, na które długo czekaliśmy – mówił prezydent Krzystek. – Nasz region bez wątpienia na nie zasłużył, dlatego że projekty były od wielu miesięcy, jeśli nie lat, przygotowywane tutaj na miejscu. Teraz, po podpisaniu umów, przed nami trudny proces realizacji, ponieważ jest to naprawdę wielkie przedsięwzięcie. To ogromna szansa dla naszego miasta i regionu. ©℗

Tekst i fot. Kamil Krukowski

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

pis przeminie...
2017-12-22 22:17:19
szybciej niż myślicie... Wszystko nie pisu to zasługa, a prezesa! tylko ON!
@ Obs.ryver
2017-12-22 14:40:53
Na pewno nie przez Tuska i nie przez Kopacz. Fundusze unijne na pogłębienie toru wynegocjowano niedawno.
Obs.ryver
2017-12-22 10:55:14
Dobrze dzielić fundusze wynegocjowane przez P.P.Tuska i Kopacz... Z następnego bużetu UE, na następne 7 lat dostanie PiSdzielcze państwo figę z wora!!!
Won z PO!
2017-12-21 23:47:39
Dla PO ważniejsza była nasza "reputacja w UE". Tej sprzyjało raczej zamulenie toru żeglugowego niż jego pogłębienie, szczególnie, że fachowcy z PO średnio trzy takie tory miesięcznie darowali przekrętasom vatowskim i pewnie kolejnych kilka kapitałowi zagranicznemu wyspecjalizowanemu w dojeniu polskiej kolonii.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA