Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Powrót jedynek i dziewiątek na Głębokie od 1 grudnia

Data publikacji: 01 grudnia 2020 r. 06:51
Ostatnia aktualizacja: 01 grudnia 2020 r. 06:51
Powrót jedynek i dziewiątek na Głębokie od 1 grudnia
Fot. Mirosław WINCONEK  

Koniec dodatkowych przesiadek w autobusy zastępcze dla tych pasażerów, którzy na co dzień korzystają z połączeń stałymi liniami między Szczecinem oraz miejscowości gmin Dobra i Police. Od wtorku (1 grudnia) jedynki i dziewiątki znów pojadą al. Wojska Polskiego do nowych peronów gotowej już w części pętli na osiedlu Głębokie. Ta jest elementem przebudowywanego tam węzła drogowo-przesiadkowego na wysokości skrzyżowania alei z ulicami Miodową, Emila Zegadłowicza i Hieronima Kupczyka aż do granic administracyjnych miasta.

- W piątek w godzinach przedpołudniowych zakończyły się testy nowo wybudowanej infrastruktury - torowiska, zwrotnic, sieci trakcyjnej, przystanków. Pomyślny przejazd techniczny tramwaju oznacza, że pętla jest gotowa do przyjęcia ruchu komunikacji miejskiej - poinformował Piotr Zieliński, rzecznik prasowy miasta ds. inwestycji i komunalnej spółki Szczecińskie Inwestycje Miejskiej, sprawującej nadzór nad realizacją całej inwestycji. - W ramach zrealizowanych do tej pory prac wybudowano ok 1,1 km pojedynczego toru tramwajowego, powstały również trzy perony tramwajowo-autobusowe dostosowane do przesiadek "z drzwi w drzwi".

Tramwaje linii 1 i 9 do pętli Głębokie kursować będą z początkiem grudnia według nowych rozkładów jazdy z taką sama częstotliwością jak przed ich wycofaniem ze stałej trasy i przekierowaniem na objazd przez pętlę Las Arkoński. Przywrócone zostanie ich skomunikowanie z liniami autobusów. Jednocześnie oba przystanki „Zajezdnia Pogodno” na ich trasie teraz będą przystankami  „na żądanie”.  

Równocześnie z nowej części pętli z peronami będą korzystać autobusy linii 51, 103, 106 i 121. Ich rozkład jazdy nie zmienią się. Natomiast autobus nocnej linii 529 w obu kierunkach zatrzymywać się będzie na przystankach wyznaczonych obecnie  przy jezdni al. Wojska Polskiego dla dotychczas zapewniających codzienne połączenie z rondem im. Jana Olszewskiego autobusów linii zastępczej 809 (ta od wtorku zostanie zlikwidowana).

Obowiązywać ma następująca organizacja przystanków na pętli „Głębokie” (w nawiasach numer przystanku): tor zewnętrzny – dla linia 9 (nr 31751), tor środkowy – linia 1 (nr 31752), tor wewnętrzny – rezerwowy (nr 31753), peron zewnętrzny – linia 103 na początku peronu, tj. od strony Polic (nr 31741), peron zewnętrzny – linia 106 na końcu peronu, tj. od strony centrum (nr 31740), peron środkowy – linia 51 (nr 31742), peron wewnętrzny – linia 121 (nr 31743).

W miniony weekend trwały ostatnie prace przy regulacji sieci trakcyjnej, zlecone zatrudnionej jako wykonawca spółce PKP Energetyka. Aktualnie trwają też prace drogowe przy rozbudowie (poszerzaniu) pasa jezdni na odcinku ul. Emila Zegadłowicza do wysokości skrzyżowania z Ul. Kąpieliskową. Tam ruch od pętli w kierunku Głębokiego i dalej Pilchowa odbywa się nowym pasem jezdni. Drogowcy prowadzą tam teraz roboty przy usypywaniu i utwardzaniu warstw ziemnych pod podbudowę w części środkowej pasa jezdni. Z uwagi na dojeżdżający ciężki sprzęt, w tym wywrotki i koparki, ruch jest sterowany ręcznie od strony pasa jezdni w kierunku centrum urządzonego tymczasowo w bezpośrednim sąsiedztwie ogrodzenia kąpieliska. Ponadto na wysokości pętli gotowy jest w części pas nowej jezdni i poszerzonego dojazdu drogowego od al. Wojska Polskiego przed mającym tam powstać rondem. Wykonany został na nowo pas drogi rowerowej,  usypane, utwardzone i obsiane też zostały trawą od nowa skarpy wzdłuż jezdni.

W kolejnych etapach inwestycji w rejon, gdzie ma powstać wspomniane rondo, z robotami przeniosą się drogowcy. Na urządzenie czeka także nowy parking leśny naprzeciwko jeziora, gdzie do tej pory oprócz części prac w pasie pobocza przy chodniku i ścieżce rowerowej, wykonany został zbiornik retencyjny. Tam na dokończenie czekają wciąż prace przy nowym fragmencie jezdni wytyczonym wzdłuż leśnej skarpy. Z kolei na samej pętli powstanie jeszcze budynek z poczekalnią dla pasażerów oraz pomieszczeniami zaplecza socjalnego dla kierowców i motorniczych.

Wykonawcą inwestycji jest spółka Strabag. Koszt prac to ponad 65,8 mln zł. brutto. Zadanie rozpoczęte w styczniu tego roku powinno zakończyć się w grudniu przyszłego roku. ©℗

Mirosław WINCONEK

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA