Dzięki tej inwestycji, którą niektórzy żartobliwie nazywają drugim świnoujskim tunelem, powstanie bezpieczne, podziemne przejście pod torami na plażę w Łunowie. Przejścia będą biegły pod dwoma liniami kolejowymi nr 996 i 401 – informuje świnoujski urząd miasta.
– To pod linią numer 996 budują, a właściwie już kończą budować, PKP PLK – mówi Barbara Michalska, I zastępca prezydenta miasta. – Drugie, czyli pod linią 401, wybuduje miasto. Wykonawca jest wybrany, umowa podpisana. Prace rozpoczną się na dniach. Trwają jeszcze ostatnie uzgodnienia z PKP, ponieważ konieczne jest wyłączenie toru na czas budowy.
Przejście biegnie nie tylko pod torami, ale także pod estakadą S3. Droga do przejścia będzie biegła od strony ronda w Łunowie. To najbliższe przejście na plażę z tej części Świnoujścia. I dlatego, choć przejście po torach było bardzo niebezpieczne, wielu mieszkańców i nie tylko, przez lata korzystało z niego „na dziko”.
Sprawa budowy w tym miejscu bezpiecznego przejścia pojawiała się już kilka lat temu przy okazji Budżetu Obywatelskiego. Wpłynął wniosek, aby nad torami wybudować kładkę. Wkrótce jednak okazało się, że po pierwsze planowany przez wnioskodawców koszt jej budowy, faktycznie byłby dużo wyższy. A po drugie pojawiły się problemy z PKP, które zmieniło zdanie co do przeznaczenia jednej z linii i budowa kładki stała się niemożliwa.
– Pozostało tylko wybudowanie podziemnego przejścia – mówi Barbara Michalska. – Trzeba jednak było to zrobić tak, aby nie kolidowało z planowaną wówczas, a dziś już trwającą budową S3 do Świnoujścia. Niestety, rozmowy, uzgodnienia ze wszystkimi stronami trochę zajęły nam czasu.
Wykonawcą części inwestycji są PKP PLK, a na pozostały odcinek miastu udało się pozyskać aż 98 procent dofinansowania z 6. Edycji Programu Inwestycji Strategicznych. Dokładnie 7,6 mln złotych brutto.
– To oznacza, że zaoszczędzone w ten sposób środki z budżetu miasta możemy przeznaczyć na inne zadania, potrzeby w mieście – dodaje Barbara Michalska.
12 lutego br. Barbara Michalska podpisała umowę z wybranym w przetargu wykonawcą przejścia Zakładem Robót Komunikacyjnych – DOM w Poznaniu. Zgodnie z tą umową ma je wybudować w 30 tygodni od przejęcia placu budowy.
(reg)