Po publikacji oświadczenia w sprawie wstrzymania przez zarząd województwa pomocy finansowej dla Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów, główny udziałowiec spółki zarządzającej lotniskiem - PPL uznał działania marszałka województwa za szkodliwe. „Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego jawnie i świadomie prowadzi do upadłości spółki i lotniska Szczecin-Goleniów. Zarząd województwa tymczasem obwinia rząd o to, że obietnice dotyczące wsparcia dla portu nie zostały ciągle spełnione. Tyle, że PPL odrzuca te oskarżenia.
„Strony uzgodniły bowiem, że wspólnicy samorządowi będą wspierali bieżącą działalność portu, co pozwoli na jego funkcjonowanie do uzyskania zgody Komisji Europejskiej na pomoc inwestycyjną.” - czytamy w oświadczeniu PPL. Zdziwienie treścią oświadczenia marszałka wyraził też drugi udziałowiec spółki zarządzającej lotniskiem - Gmina Miasto Szczecin. „W świetle ostatnich informacji pojawiających się w mediach, dotyczących lotniska Szczecin Goleniów, Miasto Szczecin deklaruje, że pomimo trudnej sytuacji związanej z pandemią „Covid-19”, respektuje zawarte porozumienia i wywiąże się z podjętych przez Wspólników decyzji. Prezydent Szczecina podtrzymuje dokapitalizowanie Spółki kwotą 10 mln 185 tys. zł, zgodnie z zawartym porozumieniem i podjętymi uchwałami Wspólników” - czytamy w komunikacie opublikowanym przez Gminę Miasto Szczecin.
"Szczecin, jako rozwijające się aglomeracja, potrzebuje sprawnie działającego lotniska. Nowe kierunki połączeń, uruchomione w ostatnich latach, świadczą o tym, że jest zapotrzebowanie na takie usługi. Celem miasta jest utrzymanie funkcjonowania lotniska oraz zapewnienie płynności finansowej, jak również dalszy rozwój i sprawne funkcjonale lotniska w przyszłości. (…) Zgodnie z uchwałą nr 21/2020 z dnia 25 sierpnia 2020 r. Szczecin zasili Port Lotniczy Szczecin-Goleniów kwotą 10 mln 185 tys. zł, zaś kwota przypadająca na Woj. Zachodniopomorskie wynosi - 5 mln zł."
Geblewicz: „Wyrzucanie pieniędzy w błoto"
Przypomnijmy, że trzy dni temu marszałek zachodniopomorski zarzucił rządowi, że ten nie zapewnił „obiecanych środków” dla portu lotniczego w Goleniowie. Dlatego też „Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego, które jest udziałowcem spółki zarządzającej lotniskiem wstrzymał pomocy finansowej dla Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów. „Możliwości samorządu są niewystarczające, by długofalowo poprawić sytuację portu” - czytamy w oświadczeniu marszałka.
28 sierpnia br. Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego odrzucił projekty uchwał w sprawie wyrażenia zgody na objęcie nowych udziałów w podwyższonym kapitale Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów Sp. z o. o. Decyzja Samorządu Województwa oznacza brak zgody na rozpoczęcie dokapitalizowania przedsiębiorstwa kwotą 40 mln zł do 2028 r. Pierwsze 5 mln zł miało trafić do Portu Lotniczego jeszcze w tym roku.
Komentując trudną sytuację portu lotniczego marszałek Olgierd Geblewicz stwierdził: „Nie stać nas na wyrzucanie pieniędzy w błoto, dlatego wstrzymujemy finansowanie Portu Lotniczego do czasu, aż rząd się uaktywni i na konto lotniska wpłynie obiecana pomoc.”
Wcześniej marszałek alarmował, że straty spowodowane rządową decyzją o zakazie lotów komercyjnych i zobowiązaniem utrzymania użyteczności publicznej przekroczyły 3,5 mln zł i mogą grozić bankructwem Portu Lotniczego Szczecin - Goleniów. Sytuację portu poprawiła, co prawda, pożyczka w wysokości 2,5 mln zł z Zachodniopomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. To jednak przysłowiowa kropla w morzu potrzeb.
Marszałek przypomniał, że „rządowe wsparcie miało uruchomić Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów utrzymania minimalnej gotowości operacyjnej lotniska, ale przepisy nie zostały wydane. Dokument jest obecnie sprawdzany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, a następnie czeka go notyfikacja przez Komisję Europejską.”
PPL: "To złamanie porozumienia"
Po oświadczeniu marszałka zareagował główny udziałowiec spółki zarządzającej lotniskiem: „Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” ze zdumieniem obserwuje wystąpienia Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego, Olgierda Geblewicza, który wycofuje się z wcześniejszych ustaleń, czym łamie dopiero co aneksowane w sierpniu porozumienie z 24. 07. 2019 r. Wprawdzie PPL jest podmiotem państwowym, jednak to nie rząd, ani Ministerstwo Infrastruktury było stroną porozumienia, a udziałowcy Portu Szczecin-Goleniów - czytamy w komunikacie. - W zawartym Porozumieniu samorządowcy zobowiązali się do kontynuowania działalności operacyjnej portu i wspierania obsługi kredytu – w formie dokapitalizowań, zgodnie z przyjętym przez wspólników biznesplanem na lata 2020-2045.
PPL ze swojej strony zobowiązał się do sfinansowania w formie podwyższeń kapitału inwestycji rozwojowych w porcie w kwocie 108,5 mln zł, czego warunkiem jest z mocy prawa uprzednia zgoda Komisji Europejskiej na użycie tych środków na cele inwestycyjne.
Wniosek o zgodę na udzielenie pomocy publicznej został złożony przez wszystkich wspólników, włączając w to stronę samorządową, do UOKIK 21 sierpnia br.
Dlatego dla PPL jest to tym bardziej niezrozumiałe i dziwne, że strona samorządowa wycofuje się ze swoich zobowiązań, nie dotrzymuje zawartych ustaleń, czym może doprowadzić do upadku Portu biorąc za to pełną odpowiedzialność.
W komunikatach medialnych samorząd nie wspomina, że łamie zaakceptowane założenia porozumienia, w myśl których do końca września miał zasilić port kwotą 5 mln. W ten sposób Marszałek Województwa Zachodniopomorskiego jawnie i świadomie prowadzi do upadłości spółki i lotniska Szczecin-Goleniów - podkreśla PPL.
Port Lotniczy Szczecin Goleniów to spółka, w której Województwo Zachodniopomorskie ma udziały w wysokości 20,62 proc., gmina Miasto Szczecin - 35,04 proc., gmina Goleniów 2,66 proc., natomiast Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze - 41,68 proc.
(r.)
Fot. Cezary Martyniuk (arch.)
REKLAMA
REKLAMA
Komentarze
pasierb
2020-09-04 11:23:44
Chyba wzięli urlop
@ zaraz zaraz
2020-09-03 13:22:37
uwielbiam te porównania do patologii beneficjentów socjala PiS - wszyscy znani mi beneficjenci tychże programów są wyborcami POKO tudzież innych po-komuszych wynalazków i tak samo narzekają mówiąc coś o patologii i rozdawnictwie PiS - jednak sami biorą udział w każdym z tych programów (udział w większość z nich jest dobrowolny i trzeba aktywnie chcieć by w nich być), zapytani dlaczego nie zrezygnują z tych programów zazwyczaj robią cielęce oczy i jedyne na co ich stać to coś w stylu: "co ty?! głupi jesteś?!?" taką to właśnie patologie sponsorują literki "P" "i" "S"...
Staszek Gie do @ zarazy
2020-09-03 13:01:45
Cyt. z "zarazy"; "Skoro Port nie ma ekonomicznej racji bytu to zlikwidować, zaorać i zapomnieć !! albo oddać w prywatne ręce." Słyszała "zaraza" o "przedsiębiorstwach strategicznych (ważnych) dla państwa"? Idźmy dalej; ja pro_PO_nował bym zlikwidować/sprywatyzować "geblewiczów" na PO_czątek. PO_daj przykład dlaczego nie można zlikwidować/sprywatyzować według "ekonomicznej racji bytu" Urządu Marszałkowskiego i idąc dalej Sejmu, Senatu lub "PiS_dzielczego (obecnie) rządu. Czekam na uzasadnienie "ekonomicznej racji bytu".
zaraz zaraz
2020-09-03 09:41:11
PIS to komuna w czystej postaci, finansują patologię na potęgę bo tej jest w bród i zapewni im bym a resztę trzymają krótko za mordy w policyjnym reżimie jak sowieckie ustroje. Teraz też biorą się za niszczenie gospodarki, będę dofinansowywać w nieskończoność nierentowne wielkie i państwowe spółki bo przeciez tam ich dzieci i cała rodzina się utrzymuje za horendalne pensje, których nie zarobią jako pospolity męczennik. Skoro Port nie ma ekonomicznej racji bytu to zlikwidować, zaorać i zapomnieć !! albo oddać w prywatne ręce. Komuno nie wracaj !!!!
PO_nownie; Sami sobie odpowiedzcie.
2020-09-03 09:31:39
Co jest regionowi bardziej potrzebne: nowa, bizantyjska siedziba Geblewicza za kilkaset milionów, czy lotnisko (dofinansowanie 5 milionów)?
Juja
2020-09-03 07:56:57
I nie bedzie niczego poqiedzieli w marshall amt, nichts pogotowie nichts lotnisko. Samoloten nach Berlin tam lotnisko
Po co nam marszałek Geblewicz i urzad marszałkowski jak
2020-09-03 00:35:59
są parlamenty i rządy w landach MvP i Brandenburgii?
@prowincja
2020-09-03 00:33:57
Nie wiem po co wam te drogi? Macie autostrady w Niemczech - to chyba wystarczy?
HogoFogo
2020-09-03 00:16:06
Prawdziwy Europejczyk do Europy nie lata samolotem lecz jeździ 30-letnim Passatem, albowiem na drogę może zabrać worek ziemniaków i pół świniaka. Wracając do domu łatwo zapakuje zmywarkę z wystawki i czterech kolegów z zakupami z Aldika. Z tego względu mamy w naszym regionie niedorozwiniete lotnisko i nadmiernie rozwiniete komisy samochodowe.
pilot
2020-09-02 21:27:45
To że trolle zamkowe wprowadzają czytelników w błąd to fakt który wyjdzie na jaw bez większego trudu ale że to do nich wróci to się chyba tego nie spodziewają.Każde kłamstwo ma krótkie nogi i przecież widać w aneksie co kto podpisywał.Dziwi jednak słabość kompetencyjna urzędników którzy wprowadzają marszałka widać w błąd że stroną porozumienia jest rząd podczas gdy jest PPL.Słabo to wygląda z ich rozeznaniem rzeczywistości.Widać nie ochłonęli po eksplozji mobilizacji i po katastrofie Czajki.Za Czajkę wstyd na całą Europę i na cały Bałtyk
pogromca nitrasa
2020-09-02 20:48:37
Czajkowski z warszawy powiedział mamy lotnisko w berlinie i geblewicz do tej sugestii sie zastosował.geblewicz idzie po linii partii
z prowincji
2020-09-02 20:28:35
Dlaczego ja podatnik tyrający za jakąś tam pensję, mizerną w porównaniu do zarobków jakie mają "wybrańcy Narodu" w Spółkach Skarbu Państwa, mam finansować port lotniczy obsługujący "zaradnych Polaków" co to wpadają od czasu do czasu z Zachodu do Polski aby pozałatwiać swoje sprawy w PUP, MOPS, urzędach i wizyt w szpitalach. Przecież loty krajowe to mizerna część tych i tak małych obrotów. Gdyby chociaż ci "zaradni" płacili w Polsce podatki, ZUS itp, to niech to z ich podatków idzie.
Niech PKP zrobi dobre tory od Szczecina do Niemiec i sens tego portu lotniczego z dala od Szczecina przestanie istnieć. Ile nerwów i czasu trzeba stracić aby tam dojechać ze Szczecina, to każdy kto jechał wie. Od strony Koszalina nawet węzeł drogowy na złość tak zrobili że trudno z S6 dostać się, a o kolei PKP nie wspomnę z jej prędkością.
Może niech podniosą opłaty lotniskowe i zarabiają na siebie a nie wyciągają ręce po podatki roboli.
@
2020-09-02 19:11:42
Jak miło czyta się pisowskie święte oburzenie na racjonalną decyzję !!!
Greta
2020-09-02 15:48:32
No to marshall nie chce lotniska? Jak pan Nitras poleci do Czaskowskiego?
Sami sobie odpowiedzcie.
2020-09-02 15:23:49
Co jest regionowi bardziej potrzebne: nowa, bizantyjska siedziba Geblewicza za kilkaset milionów, czy lotnisko (dofinansowanie 5 milionów)?
gregor102
2020-09-02 14:50:34
ewidentnie Geblewicz nie chce rozwoju zach-pom... to co robi to jawny sabotaż.. :/
kasia vel kasa
2020-09-02 14:45:43
Przedstwiciel niemieckiej agencji do zaorania Polski.Msci sie za zamkniecie mu biznesu z okradaniem Vatu Ten osobowy pociag z Niemiec za kazdym razem nielegalnie przyciagał trzy wagony z rafinerii Schwedt nieopodatkowanego paliwa.Jeden wagon był dla Geblewicza. GrossHandel majster mamy a nie polskiego urzednika.
borubar
2020-09-02 14:45:17
Dobra decyzja. PiS rujnuje państwo i koszty swoich nieudolnych decyzji próbuje przenosić na Samorządy. Wystarczy tutaj wspomnieć chociażby o bezmyślnej reformie edukacji. Bezmyślna decyzja o wstrzymaniu lotów krajowych gdzie w tym samym czasie po Polsce dalej jeździły chociażby pociągi dobiła regionalne porty lotnicze. Gdzie teraz są panowie Horała i Sasin, którzy obiecywali rządowe wsparcie dla lotnisk? PiS nie potrafi wygrać w Zachodniopomorskim żadnych istotnych wyborów więc próbuje wykończyć to województwo w inny sposób.
Szkoda regionu
2020-09-02 14:37:51
Nieudolni jak Czaskowski i jego Czajka
Załamanie
2020-09-02 14:35:35
Czyli widać wielka nieudolnosc pisowych ns kazdym sxczeblu godpodarki kraju a to dotycxy glownie spółek skarbu panstwa gdxie zasiadsja laicy pisowi gdzie ich głównym atrybutem jest legitymacja partyjna z napisem pis. Okazuje się ze okolo 50 procent osób zasiadających w spółkach panstwa to typowi statysci którzy tylko biora pieniadze jako korytowe jednoczednie z tych pieniędzy zasilaja budżet w postaci skladek partyjnych
odprowadzanych do centrali PiS podobnie jak za czasow aparatcxykow z PZPR
gjhgj
2020-09-02 14:35:06
Mirek z KODu ales ty MONDRY
szwabski sługus
2020-09-02 13:54:54
Geblewicz już realizuje zasadę "po co nam lotnisko w Goleniowie jak jest w Berlinie".
jerz
2020-09-02 13:25:34
Co się dzieje z marszałkiem Geblewiczem ? Najpierw zawalił budowę siedziby Pogotowia, teraz Portu Lotniczego, wszystko zgania na Rząd. Czyżby Upodabniał się do p. Trzaskowskiego, któremu nic nie wychodzi za cokolwiek się weźmie.
jjjjjjj
2020-09-02 13:16:35
brawo dla geblewicza, szczecin juz kilka lat temu miliony dosypał
za 5 euro w kilka osob na bilecie Deutsche Bahn mozna do berlina w niecałe 2 godz ze Szcz.
lotnisko Goleniów to miejsce gdzie jak przylecisz i czekasz na walizke to mozesz sobie 45 minut postac pod sciana, ilosc krzesel w przylotach ZERO
upadły targi nikomu niepotrzebne w Szcz, pora na pseudolotnisko
Mirek KOD Szczecin
2020-09-02 13:11:10
I bardzo dobrze, nie dawać pisiorom kasy .Niech pada to lotnisko i sprywatyzować czym prędzej .Brawo marszałek mondra decyzja ,brawo
Endriu
2020-09-02 13:09:47
Pan marszałek Geblewicz nie lubi polskich firm w szczecinie w myśl zasady po co nam lotnisko skoro otwierają w Berlinie.
Zgadzam się na przechowywanie moich danych osobowych na urządzeniu, z którego korzystam w formie tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych (w tym na profilowanie i w celach analitycznych) przez Kurier Szczeciński sp. z o.o. Więcej w naszej Polityce Prywatności.