W Szczecinie uruchomiony został Program Wsparcia Psychologicznego Dzieci, Młodzieży i Nauczycieli. Na razie w jego pilotażowej odsłonie udział bierze pięć szkół na różnych poziomach nauczania.
Ogłoszony przez Szczecin program ma być odpowiedzią na obserwowane i zgłaszane przez środowiska szkolne problemy ze zdrowiem psychicznym dzieci, a także wyniki badań stanu emocjonalnego uczniów i nauczycieli po pandemii COVID-19.
- Dostaję sygnały o tym, że dzieci potrzebują pomocy, że nie wytrzymują obciążeń – na konferencji prasowej w środę mówił prezydent Szczecina Piotr Krzystek. - To samo dotyczy zresztą przemęczonej i często niedocenianej kadry. Pierwszy raz skalę zjawiska zobaczyliśmy po badaniach COVID’owych. Dziś wiemy, że problem pogłębia się – dlatego ruszamy z tym programem - wyjaśnia prezydent.
Pierwsza odsłona programu ma charakter pilotażu. W jego ramach niektóre rozwiązania będą wdrażane w pięciu szkołach: Szkole Podstawowej 61, Szkole Podstawowej 74, XVI Liceum Ogólnokształcącym, Technikum Łączności i Multimediów Cyfrowych i Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 9.
Miasto zapowiada, że działania w zakresie wzmacniania dzieci, młodzieży i rodziców prowadzić będzie również w innych szkołach i instytucjach. Program Wsparcia Psychologicznego ma być konsultowany z młodzieżą i nauczycielami. Po jego zakończeniu opracowane powinny zostać rekomendacje, które posłużą do wdrożenia nowych rozwiązań.
Program ma charakter otwarty. Miasto zakłada, że dołączą się do niego kolejni partnerzy i z czasem będzie się on rozwijał i rozrastał. Pierwsze konkursy dla zainteresowanych współpracą mają ruszyć już w lutym.
Istotnym elementem programu będzie również platforma internetowa, która ma wspierać dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców, m.in. w zapobieganiu uzależnieniom cyfrowym. Jej powstanie możliwe jest dzięki współpracy z firmą home.pl, która zaangażowała się w ten projekt.
Miasto podkreśla, że na konieczność wprowadzenia wsparcia psychologicznego wskazują wnioski z badań przeprowadzonych w szczecińskich szkołach. Mówią one, że uczniowie borykają się między innymi z takimi problemami jak: niepokój, niska samoocena, bezradność, obniżony nastrój oraz stany depresyjne. Z kolei nauczyciele muszą mierzyć się ze stresem, przygnębieniem, obawami o przyszłość uczniów oraz wypaleniem zawodowym. Co więcej, podobne spostrzeżenia i wyniki przyniosły również badania przeprowadzone przez Młodzieżową Radę Miasta.
– Zależy nam na wzmacnianiu dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży dlatego chcemy skoordynować działania prowadzone na ich rzecz we współpracy z organizacjami pozarządowymi włączając w tworzenie programu młodzież. Ich głos jest tu bezcenny – ocenia Beata Bugajska, dyrektorka Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Szczecin, liderka projektu.
Specjalistyczną pomocą i wsparciem objęci zostaną również nauczyciele zatrudnieni w szczecińskich szkołach. W ramach pilotażu przeprowadzone zostaną działania, które mają wzmocnić ich kompetencje m.in. w zakresie rozpoznawania sytuacji kryzysowych, budowania relacji (na linii nauczyciel – uczeń; nauczyciel – rodzic, nauczyciel – nauczyciel), wypracowania strategii zapobiegania i reagowania na występujące w danej szkole sytuacje trudne, zagrażające rozwojowi dzieci i młodzieży.
(k)