Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Program Wsparcia Psychologicznego rusza w szczecińskich szkołach

Data publikacji: 07 lutego 2024 r. 18:39
Ostatnia aktualizacja: 08 lutego 2024 r. 18:26
Program Wsparcia Psychologicznego rusza w szczecińskich szkołach
Fot. Ryszard Pakieser  

W Szczecinie uruchomiony został Program Wsparcia Psychologicznego Dzieci, Młodzieży i Nauczycieli. Na razie w jego pilotażowej odsłonie udział bierze pięć szkół na różnych poziomach nauczania.

Ogłoszony przez Szczecin program ma być odpowiedzią na obserwowane i zgłaszane przez środowiska szkolne problemy ze zdrowiem psychicznym dzieci, a także wyniki badań stanu emocjonalnego uczniów i nauczycieli po pandemii COVID-19.

- Dostaję sygnały o tym, że dzieci potrzebują pomocy, że nie wytrzymują obciążeń – na konferencji prasowej w środę mówił prezydent Szczecina Piotr Krzystek. - To samo dotyczy zresztą przemęczonej i często niedocenianej kadry. Pierwszy raz skalę zjawiska zobaczyliśmy po badaniach COVID’owych. Dziś wiemy, że problem pogłębia się – dlatego ruszamy z tym programem - wyjaśnia prezydent.

Wsparcie psychologiczne na razie pilotażowo

Pierwsza odsłona programu ma charakter pilotażu. W jego ramach niektóre rozwiązania będą wdrażane w pięciu szkołach: Szkole Podstawowej 61, Szkole Podstawowej 74, XVI Liceum Ogólnokształcącym, Technikum Łączności i Multimediów Cyfrowych i Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 9.

Miasto zapowiada, że działania w zakresie wzmacniania dzieci, młodzieży i rodziców prowadzić będzie również w innych szkołach i instytucjach. Program Wsparcia Psychologicznego ma być konsultowany z młodzieżą i nauczycielami. Po jego zakończeniu opracowane powinny zostać rekomendacje, które posłużą do wdrożenia nowych rozwiązań.

Program ma charakter otwarty. Miasto zakłada, że dołączą się do niego kolejni partnerzy i z czasem będzie się on rozwijał i rozrastał. Pierwsze konkursy dla zainteresowanych współpracą mają ruszyć już w lutym.

Istotnym elementem programu będzie również platforma internetowa, która ma wspierać dzieci, młodzieży, nauczycieli i rodziców, m.in. w zapobieganiu uzależnieniom cyfrowym. Jej powstanie możliwe jest dzięki współpracy z firmą home.pl, która zaangażowała się w ten projekt.

Psychologiczne problemy uczniów i nauczycieli

Miasto podkreśla, że na konieczność wprowadzenia wsparcia psychologicznego wskazują wnioski z badań przeprowadzonych w szczecińskich szkołach. Mówią one, że uczniowie borykają się między innymi z takimi problemami jak: niepokój, niska samoocena, bezradność, obniżony nastrój oraz stany depresyjne. Z kolei nauczyciele muszą mierzyć się ze stresem, przygnębieniem, obawami o przyszłość uczniów oraz wypaleniem zawodowym. Co więcej, podobne spostrzeżenia i wyniki przyniosły również badania przeprowadzone przez Młodzieżową Radę Miasta.

– Zależy nam na wzmacnianiu dobrostanu psychicznego dzieci i młodzieży dlatego chcemy skoordynować działania prowadzone na ich rzecz we współpracy z organizacjami pozarządowymi włączając w tworzenie programu młodzież. Ich głos jest tu bezcenny – ocenia Beata Bugajska, dyrektorka Wydziału Spraw Społecznych Urzędu Miasta Szczecin, liderka projektu.

Specjalistyczną pomocą i wsparciem objęci zostaną również nauczyciele zatrudnieni w szczecińskich szkołach. W ramach pilotażu przeprowadzone zostaną działania, które mają wzmocnić ich kompetencje m.in. w zakresie rozpoznawania sytuacji kryzysowych, budowania relacji (na linii nauczyciel – uczeń; nauczyciel – rodzic, nauczyciel – nauczyciel), wypracowania strategii zapobiegania i reagowania na występujące w danej szkole sytuacje trudne, zagrażające rozwojowi dzieci i młodzieży.

(k)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

FIGO
2024-02-08 18:08:13
Co może najlepszy psycholog jak będzie miał pomóc dziecku z totalną pustką egzystencjonalną ? Do jakiego modelu ma przywrócić " rozregulowany stan umysłu " . Psycholog może pomóc choremu na znaną chorobę ! Nie możesz nastawić czegoś , co wcześniej nie posiadało żadnych parametrów trzymających przy życiu ! Masz do czynienia z kimś , kto doszedł do ściany , ale nie wie skąd przyszedł . Nie jest mocą psychologa wykreować nowy model życia, to potrafił tylko Jezus wypędzając z opętanego złego ducha !
Trzeba jeszcze
2024-02-08 14:40:56
bardziej mieszać młodym w głowach genderami, tęczowymi piątkami, kryzysami tożsamości. Również dalej nauczyciel powinien być pacynką w klasie, która nie może wymusić dyscypliny linijką jak to bywało w dawnych czasach, kiedy nikt świra w szkole nie dostawał. Nie może natychmiast oddzielić postępowania dobrego od złego. Potem w takim chaosie ludzie przestają się odnajdywać.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA