Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Przebudowa ul. Kolumba w Szczecinie. Ocalą kolejne tory?

Data publikacji: 14 stycznia 2023 r. 12:21
Ostatnia aktualizacja: 15 stycznia 2023 r. 16:16
Przebudowa ul. Kolumba w Szczecinie. Ocalą kolejne tory?
 

Przebudowa ul. Kolumba w Szczecinie wkroczyła w kolejny etap. Nieprzejezdny jest fragment ulicy przy tzw. szczecińskiej Wenecji i dawnych obiektach zajezdni tramwajowej. To przy nich zachował się fragment torowiska, którzy chcą ocalić pasjonaci komunikacji. Spółka „Tramwaje Szczecińskie”, która jest inwestorem przebudowy, rozważa ten pomysł.

Chodzi o fragment torowiska, które prowadzi do budynków dawnej zajezdni tramwajowej. Mieściły się pod obecnymi numerami 86-89. Historia tego miejsca zaczęła się w 1885 roku, kiedy to Szczecińskie Towarzystwo Kolei Ulicznych wykupiło nieruchomości wraz z Wyspą Jaskółczą. Początkowo zajezdnia mieściła 22 wagony i 90 koni. Potem przebudowano ją dla potrzeb tramwaju elektrycznego. Budynki i hale służyły także jako warsztaty i funkcjonowały jeszcze kilkadziesiąt lat temu. Obecnie są tam pomieszczenia biurowe i szkoła policealna.

Fragment torów, który chcą ocalić miłośnicy miejskiej komunikacji, pochodzi z końca lat 80. ub. wieku. Pomysł spodobał się Michałowi Dębowskiemu, miejskiemu konserwatorowi zabytków. Decydujące zdanie w tej kwestii ma jednak inwestor, czyli spółka „Tramwaje Szczecińskie”.

– Ze spółką Tramwaje Szczecińskie skontaktował się w tej sprawie Miejski Konserwator Zabytków, potwierdza Hanna Pieczyńska, rzecznik prasowy firmy. – Propozycja pozostawienia fragmentu szyn jest w tej chwili przez nas analizowana. Musimy jednak uwzględnić nie tylko kwestie wizualne czy historyczne, ale przede wszystkim bezpieczeństwo kierowców, wymogi techniczne i możliwości realizacyjne.

Wszystkie propozycje mają być rozpatrzone. Za wcześnie jest jednak, by mówić o jakichkolwiek decyzjach.

Kilkanaście miesięcy temu podczas przebudowy al. Wojska Polskiego także odkryto fragment starego torowiska. Jego wartość jest znacznie bardziej historyczna. Dzięki zaangażowaniu miłośników komunikacji i Miejskiego Konserwatora Zabytków szyny udało się ocalić i wyeksponować. ©℗

Tekst i fot. Tomasz TOKARZEWSKI

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Rexona
2023-01-20 19:26:57
Co za poroniony pomysł
Stanisław
2023-01-15 15:13:08
To nie są tory z ubiegłego wieku. Pracowałem w WPKM.
Alfred
2023-01-15 11:30:16
Fakt, wiele rzeczy zostało bezpardonowo i bezmyślnie zniszczone, z tego co ocalało po wojnie. Wielki negatywny wpływ miały na to działania pseudourbanistów i pseudoarchitektów, na czele z pierwszymi władzami naszego miasta i ich równie szkodliwymi uczniami. Zachowanie torów z lat 80.XX wieku to już jednak lekka przesada. Rozumiem gdyby to były tory z XIX w. Równie dobrze niedługo szpetne bloczki wzdłuż Dworcowej, które należy jak najszybciej wyburzyć, staną się zabytkami. Albo barak na grodzkiej
1,2,3
2023-01-15 09:05:45
potnijcie to na plasterki i dajcie na aukcję WŚOP. Naród wierzący kupi to niczym relikwie !
@do Piotr
2023-01-15 08:49:47
Generalnie zgadzam się z Twoją opinią, dotyczącą wypowiedzi Piotra. Z zastrzeżeniem, że Szczecin przeze większość swego ponad 1000 letniego bytu nie był niemiecki, czy szwedzki, a pomorski. Była to stolica znaczącego księstwa, jednego z lepiej rozwiniętych electro części Europy, którego rodzima dynastia była skoligacona z najważniejszymi rodami królewskimi i książęcymi. Polski poza najazdami Mieszka i szczególnie brutalnym Krzywego Ryja nie był nigdy, aż do 1945
Polak
2023-01-14 18:54:28
Niech sobie łeb wymienią na zabytkowy.
do Piotr
2023-01-14 18:10:59
Ty masz jakieś fobie i kompleksy ? Przypomnę Tobie, że do końca 2 WŚ to to miasto było niemieckie, wcześniej szwedzkie i jeszcze pod jurysdykcją innych państw. Polski był... troszeczkę wiele wieków temu. Więc przestań wypisywać o kolaborantach niemieckich bo jesteś śmiesznym Polak(czk)iem. A co do wjazdu do nieistniejącej zajezdni wystarczy ułożenie kostki po śladzie dawnych torów jak to jest na chodniku. I wystarczy.
@@Piotr
2023-01-14 17:10:07
Nawet bzdury warto pisać bez błędów ortograficznych ;) i mieć pojęcie o historii własnego miasta, wychodzi gimbaza
Pacan,
2023-01-14 16:53:52
który ma takie pomysły, niech finansuje je ze swoich prywatnych pieniędzy.
@Piotr
2023-01-14 16:46:32
Już był zaraz po wojnie twój imiennik, który wyburzył teatr wielki, ocalałe kamienice wzdłuż Odry i na starym mieście, po to żeby oddać cegłę na odbudowę Warszawki i realizować swoje chore wizje urbanistyczne. W efekcie mamy wzdłuż rzeki autostradę do nikąd, a zamiast historycznej zabudowy starówki pegeerowskie osiedle bloczków, które z obrzydzeniem obserwują turyści odwiedzający katedrę czy zamek. Wyburzyć zawsze łatwo, ważne czy wiadomo po co?! powtarzać błedy pierwszego kacyka bez sensu
PpP
2023-01-14 16:35:56
To trzeba było całej ulicy Kolumba przyznać status zabytku komunikacji. Rozgrzebali i końca nie widać
można
2023-01-14 16:28:50
jeszcze postawić tam stary tramwaj na tych torach , to by była atrakcja , linia 0.
kąserwator
2023-01-14 15:28:08
Ja bym na miejscu miłośników i kąserwatora zostawił jeszcze te betonowe płyty
artdeco
2023-01-14 15:07:54
Zabytkiem do ocalenia to mogą być oryginalne ponad 100-letnie tory przy Poczcie na Niepodległości ale nie to coś . Oryginalnego historycznego wjazdu do tej zajezdni na Kolumba nie ma już od końca lat 80-tych ubiegłego stulecia kiedy został zmodernizowany przy okazji prac na ulicy.
Kładą asfalt?
2023-01-14 14:26:32
O, to już tam kładą asfalt! Bo się dymi jak trza gorąca smoła na zdjęciu nr 2! To roboty ruszyły pełną parą z nową energią od Nowego Roku! Ktoś chyba chce spełnić Noworoczne przyrzeczenie mieszkańcom Szczecina, że już nigdy więcej opóźnień na tej przebudowie.
Rewolucja Torowa
2023-01-14 13:47:46
Najlepiej ocalić tory przy tunelu szybkiego tramwaju
Chłop z bazaru
2023-01-14 13:43:57
Przecież można powiesić tablicę informacyjną ze zdjęciami oraz dać link do strony internetowej w Encyklopedii Miasta na temat tej Starej Zajezdni. Ale nie zostawiajmy starych elementów, które będą degradowały szybciej niż nowoczesny drogi asfalt położony na tej jezdni. Kto tej drogi nie używał jako kierowca, nawet nie wie, jak ciężko było tam przejechać po tym "wystającym" torowisku z płyt i kostki brukowej! Stanowcze "nie" dla staroci nic nie wnoszących do rozwoju historii i tradycji miasta!
Piotr
2023-01-14 13:25:49
W 1885 roku, kiedy to Szczecińskie Towarzystwo Kolei Ulicznych wykupiło nieruchomości .... - pora skończyć z zabytkami tak starymi, że ich odbudowa zrujnuje każde miasto, rozebrać zamiast marnować na nie pieniądze. Poszerzyć ulicę która jest zbyt waska, bo rudery zwane zabytkami na niej stoją. Nawet średniowieczne mury stoją w kawałku. Zamurować miasto ruinami wg widzimisie sitwy konserwatora i kolaborantów niemieckich dożywotnich urzędowych klik.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA