Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Przebudowa ul. Szafera. Oferty w połowie kwietnia

Data publikacji: 02 kwietnia 2019 r. 10:36
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:36
Przebudowa ul. Szafera. Oferty w połowie kwietnia
 

Nie wcześniej niż w połowie kwietnia dowiemy się, czy są chętni i za jakie kwoty oferują swe usługi na przebudowę ul. Władysława Szafera w Szczecinie. Termin składania ofert z 28 marca został przesunięty na 15 kwietnia. Choć potencjalni z wykonawców sugerowali, by go jeszcze wydłużyć o miesiąc.

Przypomnijmy, że przetarg na tę kolejną z dużych inwestycji drogowych w mieście urzędnicy szczecińskiego magistratu ogłosili w lutym. To ledwie pierwszy etap zadania, które podzielone zostało na trzy odrębne. A ma objąć on przebudowę całej ul. Władysława Szafera do rejonu, gdzie zbiegają się z nią ulice: Eugeniusza Romera, Modra i Szeroka. Od miejsca przed obecnym rondem Szczecińskich Olimpijczyków, gdzie zakończy się trwająca aktualnie budowana fragmentów nowych jezdni z wydzielonym pasem torowiska od nowego ronda u jej zbiegu z al. Wojska Polskiego. To ma być kontynuacja przebudowy całego układu komunikacyjnego od pętli Las Arkoński przez osiedle Zawadzkiego-Klonowica i dalej przez Krzekowo.

Mają powstać kolejne cztery nowe ronda (na skrzyżowaniach z ulicami: Tadeusza Zawadzkiego, Franciszka Jarzyńskiego, Eugeniusza Romera i Modrą oraz Modra i Szeroką), dwie jezdnie (po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, a między nimi pas torowiska przystosowany do jazdy także dla autobusów) i pętla tramwajowo-autobusowa na ugorach za halą widowiskowo-sportową. W sumie 1,2 km drogi.

Poza tym projekt zakłada urządzenie na nowo po obu stronach chodników i dróg rowerowych, przebudowę uzbrojenia podziemnego i oświetlenia. Planowane w miejscu obecnego przy skrzyżowaniu z ul. Tadeusza Zawadzkiego rondo ma być trójwlotowe dwupasmowe o średnicy zewnętrznej 50 m, w rejonie dotychczasowego skrzyżowania z ul. Franciszka Jarzyńskiego takie samo rondo, ale o średnicy zewnętrznej 44 m, a rejon skrzyżowania z ul. Eugeniusza Romera i Modrą ma być przerobiony na czterowlotowe rondo dwupasmowe o średnicy zewnętrznej 77 m.

Czas wyznaczony w specyfikacji istotnych warunków zamówienia na realizację tego przedsięwzięcia określony został na maksymalnie 18 miesięcy od daty zawarcia z wykonawcą umowy. I - jak na razie - pozostaje on bez zmian. Mimo sugestii potencjalnych wykonawców, by miasto skorygowało termin robót do 24 miesięcy. Bo - w ich ocenie - ze wstępnej analizy dokumentacji i przygotowanego harmonogramu robót wynika, że takiego zakresu przedmiotu zamówienia nie da się wykonać w czasie 17 miesięcy. Bo tyle de facto musiałyby trwać roboty budowlane z uwagi na wymogi, jakie wynikają z przyjętych procedur odbioru robót i koniecznością sporządzenia niezbędnej dokumentacji powykonawczej. Do urzędników nie trafił też argument, że za wydłużeniem do dwóch lat realizacji inwestycji przemawia obecna sytuacja na rynku, tj. wysoki poziom inwestycji infrastrukturalnych w regionie nie nadąża za zapleczem kadrowym i możliwościami znalezienia ludzi do pracy, brak sprzętu i trudności z uzyskaniem materiałów budowlanych. Co w konsekwencji może doprowadzić do sytuacji, w której wykonawcy w cenie swych ofert uwzględnią też kwotę na poczet przyszłych kar za ewentualne niedotrzymanie terminu realizacji zadania.  

Według urzędników szczecińskiego magistratu, jeżeli wykonawca będzie na bieżąco przekazywał zinwentaryzowane obiekty budowlane, np. sieć wodociągową, sieć energetyczną itd. (etapując pracę geodezyjną), do powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w MODGiK Szczecin, wykorzystując dostępne systemy i pliki właściwe do przekazywania danych, to w znaczący sposób przyśpieszy ich wprowadzenie do państwowego zasobu i jednocześnie skróci termin uzyskania niezbędnej mapy powykonawczej niezbędnej do procedury odbioru prac. 

W tegorocznym budżecie miasta na inwestycję zabezpieczona została kwota nieco ponad 38 mln zł. Przy łącznych nakładach założonych do 2021 r. na poziomie ponad 157,6 mln zł, wliczając w nie wypłaty odszkodowań za przejęte pod nią nieruchomości. ©℗

Tekst i fot. Mirosław WINCONEK

Wizualizacje: UM Szczecin

Ul. Władysława Szafera i tereny do niej przyległe. Stan obecny. Poniżej także: wizualizacje UM Szczecin tego, jak ma ona wyglądać z torowiskiem tramwajów i z pętlą za halą widowiskowo-sportową po przebudowie.

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

xxx
2019-04-02 22:33:41
Super tylko po co rondo na rondzie. Przepustowość standardowych rond juz się skończyła co widać na Gierosa i uniwersyteckim na Gumieńcach. Wszędzie w Polsce budują ronda turbinowe lub polturbinowe a u nas po staremu.
Obserwer
2019-04-02 17:39:27
Całkiem rzeczowo panie redaktorze pan to opisał w kwestiach terminów i obecnych problemów w realizacji ( a dotyka to całego kraju) Tylko aż się prosiło przytoczyć przykłady już realizowanych np kiedy arkonska miała być gotowa a kiedy faktycznie będzie ?
Bob budowniczy
2019-04-02 16:57:24
Jest 18 miesięcy a wykonawca i tak zakończy w 24.Będzie 24 miesiące a wykonawca pójdzie po bandzie i skończy w 27.Tak więc uważam że wyjściowe 18 jest wystarczającym terminem.Partaczy i firmy "krzak" jeżeli nie stać na taki kontrakt to niech zabiorą się za budowę boksów na śmieci a nie za tak wielką i poważną inwestycję.Jeżeli nie mają ludzi,sprzętu to nie dziwie się,że potem tak wygląda harmonogram i terminarz.Ukraińcy uciekają już do Niemiec,więc kto im będzie za miskę ryżu te drogi budował-?
xyz
2019-04-02 11:21:34
A dopiero co wyremontowano zatokę autobusową przystanku "Szafera" w stronę Ronda Olimpijczyków. Jak zacznie się przebudowa ulicy to ją rozbiorą. "Czy leci z nami pilot?"
rondo przy jeziorze Głębokie ?
2019-04-02 11:17:18
Kiedy zacznie się budowa ronda przy jeziorze Głębokie ?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA