Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Przebudowy koniec bliski

Data publikacji: 23 września 2015 r. 10:45
Ostatnia aktualizacja: 09 września 2019 r. 13:48
Przebudowy koniec bliski
 

Przebudowa i modernizacja szczecińskiej zajezdni Pogodno na finiszu. Na październik zapowiadane są kolejne odbiory robót i testy systemów automatycznego zarządzania kompleksem przy al. Wojska Polskiego.

Od początku tego tygodnia zwożone są elementy tokarki podtorowej, w którą będzie wyposażona nowa przestronna hala wzniesiona nad wcześniejszym skrajnym torem objazdowym. W tym tygodniu jeszcze rozpocznie się ich montaż. Od wtorku równolegle prowadzone są prace przy montażu elementów systemu zarządzania zajezdnią, w tym ekranów dotykowych sterujących rozjazdami. Trwa wykańczanie elewacji i murów zabytkowych hal przez specjalistów z firm Calbud i Konsart. A pracownicy spółki Revenga Polska sprawdzają, jak działa wmontowany w kilkunastometrowy odcinek torów przy wjeździe do zajezdni podsystem czujników do identyfikacji stanu technicznego podwozi tramwajów, służących m.in. do pomiaru płaszczyzn i nalep kół przed każdorazowym zjazdem każdego składu do bazy, co ma niebagatelne znaczenie dla bezpiecznej ich eksploatacji.

W jednej z przebudowywanych aktualnie hal od miesiąca jest już z kolei dostarczona przez firmę Elwiko nowa potężna suwnica zdalnie sterowana o udźwigu 6,3 ton, w hali obok zaś na torze nr 16 nieco mniejszy żuraw obliczony na 1,5 tony do serwisu swingów, pomocny przy demontażu urządzeń, które w tych składach znajdują się na ich dachach. Gotowe są zwrotnice najazdowe obsługiwane także komputeroowo. Na tyłach zajezdni, mniej widoczny, stoi już ponadto nowy silos na piasek o pojemności 20 m sześc., z systemem napełniania pneumatycznego piasecznic w pojazdach.

- W dwóch halach, z których na razie możemy korzystać, są gotowe wszystkie instalacje, włącznie z wentylacją, nagrzewnicami i specjalną instalacją do podgrzewania powietrza w nowych kanałach naprawczych pod torami. W środkowej części bazy z użytkowanymi już torami 7-11 zanistalowane zostały pierwsze przeszklone bramy. Dzięki napędowi pneumatycznemu będą otwierane i zamykane na sprężone powietrze - informuje Grzegorz Stasiński, kierownik zajezdni Pogodno.

Od frontu trwają równocześnie roboty przy ostatnich odcinkach torów i rozjazdów. Te roboty to domena robotników generalnego wykonawcy inwestycji z krakowskiej spółki ZUE SA. Aktualnie ekipy budowlane podwykonawców, w tym Calbudu, Atlas Ward oraz KML prowadzą jednocześnie roboty przy betonowych fundamentach nowych obrotnic. Przebudowę przechodzi m.in. hala z torami 18 i 19. Można w niej zobaczyć rusztowania przyszłych nowych torów nad kanałami naprawczymi. Oba tory będą wznosić się nad betonową posadzką, a posadowione zostaną na specjalnych słupach z profili podtorowych typu HEB w kształcie litery H.

Rozpoczęły się też sukcesywne dostawy wyposażenia warsztatów, w tym stołów ślusarskich, szlifierek,, frezarek, wiertarek, urządzeń do sprzątania. Zamontowano dotąd część kamer monitoringu bazy, nowego oświetlenia, sygnalizacji świtelnej sterowanych komputerowo. Teren został na nowo ogrodzony. Będzie wzdłuż niego dodatkowo jeszcze zainstalowany specjalny system czujników ruchu jako dodatkowy - oprócz monitoringu - element ochrony zajezdni przez osobami niepowołanymi, czy jak kto woli intruzami. ©℗

Mirosław WINCONEK
Fot.: Mirosław WINCONEK 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Ale jaja
2015-09-23 12:43:29
Wygląda na to, że zajezdnia tramwajowa będzie lepiej chroniona niż granice Unii Europejskiej.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA