Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Przebudują wiadukt i stację kolejowa w Stargardzie

Data publikacji: 12 listopada 2019 r. 06:41
Ostatnia aktualizacja: 12 listopada 2019 r. 17:22
Przebudują wiadukt i stację kolejowa w Stargardzie
 

12 listopada rozpoczyna się przebudowa pierwszego z czterech wiaduktów oraz stacji w Stargardzie. Prace realizowane są w ramach modernizacji linii z Poznania do Szczecina. Projekt o wartości 4 mld zł współfinansowany jest z instrumentu finansowego UE „Łącząc Europę”. Trzeba się jednak liczyć ze znacznymi zmianami w organizacji ruchu w mieście.

Po przebudowie stacja Stargard ma być bardziej funkcjonalna i dostosowana do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Perony zostaną podwyższone, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Będą one miały antypoślizgową nawierzchnią ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i słabowidzących. Nowe wiaty na stacji mają zapewnić ochronę przed deszczem i słońcem. Perony zostaną wyposażone w nowe ławki, oświetlenie, monitoring, nagłośnienie i system dynamicznej informacji pasażerskiej. Powstanie także nowe przejście pod torami z windami, łączące stację ze Zintegrowanym Centrum Przesiadkowym. Odnowiona stacja ma być gotowa pod koniec 2020 roku.

W ramach projektu przebudowane zostaną też 4 wiadukty nad ulicami: Stefana Wyszyńskiego, Składową, Księcia Bogusława IV i Marii Konopnickiej. Zyskają one nową elewacje. Przebudowane zostaną wszystkie elementy wiaduktów – przęsło, podpory, stożki przyczółków. Pod modernizowanymi wiaduktami odnowiona zostanie nawierzchnia, pojawią się chodniki dla pieszych i drogi rowerowe. Dodatkowo z chodnika przy wiadukcie nad ul. Wyszyńskiego powstanie bezpośrednie wejście na perony od strony ulic: Bema i Barnima. Z kolei konstrukcja wiaduktu nad ul. Składową będzie dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu.  Najpierw remontowany będzie wiadukt nad ulicą Wyszyńskiego, a na przełomie roku prace rozpoczną się także na wiadukcie przy ulicy Składowej.

Inwestycje te będą realizowane w ramach modernizacji trasy kolejowej pomiędzy Stargardem a Szczecinem-Dąbie. Wymienionych zostanie 48 km torów i 64 km sieci trakcyjnej, dzięki czemu pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, przebudowane zostaną także perony na stacji kolejowej, a przy ul. Barnima powstanie parking na kilkaset aut. Wartość całości prac to prawie 600 mln zł.

W związku z rozpoczęciem przebudowy od wtorku (12 listopada) zamknięty zostanie dla ruchu drogowego, ale też pieszego przejazd pod ul. Wyszyńskiego w Stargardzie.

Inwestycja, realizowana na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, znacząco wpłynie na organizację ruchu w mieście. Wiadukt jest bowiem położony w ścisłym centrum Stargardu, tuż obok dworca kolejowego, a że równolegle modernizowana jest ul. Pierwszej Brygady (ruch tam odbywa się wahadłowo), spodziewać się można olbrzymich korków.

Objazdy wyznaczone zostały ulicami Bogusława IV i właśnie Pierwszej Brygady, piesi będą mogli korzystać z dodatkowego przejścia dla pieszych przez tory kolejowe na wysokości Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego, a już od soboty po zmienionych trasach jeżdżą autobusy linii numer: 2, 8, 9, 10 i 12.

Za kilka miesięcy przebudowane zostaną kolejne wiadukty. Utrudnienia, w różnych konfiguracjach, potrwają więc dłuższy czas. Wszystkie prace powinny zakończyć się w czwartym kwartale 2020 roku.

Tekst i fot. (lbp)

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

JajaceK
2019-11-12 17:05:24
Nie pomyślano, żeby najpierw wyremontować Pierwszej Brygady, a potem zamykać drugą. Jaki "geniusz" to wymyślił!?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA