Zaloguj    Zarejestruj
Wtorek, 04 listopada 2025 r. 
REKLAMA

Remont dworca – ostatni etap [GALERIA]

Data publikacji: 09 marca 2019 r. 19:37
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 12:34
Remont dworca – ostatni etap
 

To już ostatni etap przebudowy szczecińskiego Dworca Głównego. Od niedzieli, 10 marca, niedostępna będzie stara kładka łącząca ul. Kolumba z ul. Owocową. W decydującą fazę wkroczyły też prace przy modernizacji peronu 3. Wszystkie działania powinny się zakończyć jeszcze w tym roku.

REKLAMA

- Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem - zapewnia Zbigniew Wolny z Zespołu Prasowego PKP PLK SA. - Prowadzone są pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków, ale nie utrudniało to ich przebiegu na żadnym etapie.

Od niedzieli pasażerowie będą korzystać z wyremontowanego już całkowicie  peronu 1. Rusza też przebudowa kładki – powstanie komfortowe, nowoczesne przejście w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. PKP Polskie Linie Kolejowe SA na drugi etap modernizacji stacji przeznaczyły ok. 60 mln zł. Projekt współfinansowany jest z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

- Wszystkie prace skończyły się już na peronie nr 1, zyskał on pełne zadaszenie - informuje Zbigniew Wolny. - Wiata od strony budynku dworca została wydłużona o odnowione elementy przeniesione z zabytkowych zadaszeń sąsiednich peronów. Na peronie, już wcześniej powstała antypoślizgowa nawierzchnia ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i słabowidzących.

Są też nowe ławki i oświetlenie. Poziom bezpieczeństwa pasażerów podnosi monitoring. Z nowoczesnego peronu odjeżdżają przede wszystkim pociągi regionalne i szynobusy w kierunku Niemiec.

- Przebudowana kładka będzie przeszklona i całkowicie zadaszona - dodaje Grzegorz Gorczyński, kierownik projektu. - Ochroni podróżnych przed śniegiem, deszczem i ułatwi dojście na perony. Zamontowane będą 4 windy prowadzące na perony i jedna przy ul. Kolumba.

Obiekt zostanie połączony blisko 150-metrowym łącznikiem z drugą istniejącą kładką, wybudowaną w 2016 roku. Obecnie z pomocą ciężkiego sprzętu montowane są ważące po kilkaset kilogramów podpory, które będą podtrzymywały przeszklony łącznik.

Od niedzieli, 10 marca, na czas prac przy przebudowie kładki, obiekt będzie częściowo wyłączony z użytku. Dla podróżnych dostępne będzie jedynie dojście od strony ul. Czarnieckiego - na peron nr 4. Znajduje się tam pochylnia, z której mogą korzystać osoby z ograniczoną mobilnością. Dojście na pozostałe perony będzie możliwe wyłącznie z nowszej kładki, od strony ul. Kolumba i ul. Owocowej oraz z budynku dworca.

Podczas prowadzonej od kilku lat modernizacji na stacji Szczecin Główny zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zapewnia to sprawniejszą obsługę i większy poziom bezpieczeństwa. Wydłużenie toru przy peronie nr 2 zwiększyło też przepustowość stacji, na którą może wjechać teraz większa liczba składów. Trwająca obecnie inwestycja jest kontynuacją przebudowy realizowanej między 2014 a 2016 r. wspólnie z PKP S.A. Przebudowany został dworzec, wybudowano nowoczesną kładkę, zmodernizowano perony nr 1 i 4.

Prace prowadzone są w ramach projektu „Poprawa stanu technicznego infrastruktury obsługi podróżnych (w tym dostosowanie do wymagań TSI PRM) Etap I Szczecin Główny”. Realizowany obecnie drugi etap prac warty jest ok. 60 mln zł netto. Projekt współfinansuje Unia Europejska w ramach PO IiŚ. Dofinansowanie wynosi ok. 51 mln zł netto. ©℗

Tekst i fot. Tomasz TOKARZEWSKI

Wizualizacje: PKP PLK

REKLAMA

Komentarze

boger
2019-03-11 08:39:59
Abstrahując od całego remontu, jest to tylko łatanina i tzw. "przedłużanie życia produktu". Cały dworzec łącznie z peronami powinien zostać przykryty dachem (kopułą) tak, jak ma to miejsce na nowych dworcach w Poznaniu czy też Katowicach, a w Szczecinie jak zwykle, tylko prowizorka.
Schody ruchome?
2019-03-10 13:49:29
albo bieżnie ruchome tak by można było spokojnie i bez większego wysiłku podjechać z bagażem? Miejsce jest... a także XXI wiek...
Adam
2019-03-10 11:55:12
A czy SKM będzie miała "swoje perony" żeby pasażerowie już na pamięć wiedzieli gdzie iść?
@Edward
2019-03-10 10:14:42
Ale to właśnie, o wydłużeniu zadaszenia dzięki odnowieniu starych elementów, jest napisane. Mówi o tym p. Wolny. A na 3 zdjęciu jest właśnie tą nowa część 1 peronu, na którą nie było do tej pory wstępu.
@@Edward
2019-03-10 06:49:31
Ach, dziękuje bardzo za uświadomienie. Nie każdy wyławia każdy artykuł. Dla mnie peron 1 to peron 1. Można było napisać że stare wiaty są zamontowane na połowie peronu 1, lub do starej kładki? Można było.
@Edward
2019-03-09 23:25:45
Przecież napisali i juz wcześniej byla mowa, że stara wiata peronu 1 będzie wdlluzona z wykorzystaniem dokładnie 6 słupów i 3 przesel z 2 peronu (do starej kladku). Za stara kładka jest wiata... juz nowoczesna taka jak juz jest na 2 i 4 peronie. I tyle.
romus
2019-03-09 21:51:30
nie rozumiem dlaczego nie będzie dla regionalnych pociągów to znaczy dla pasażerów z regionu którzy są bardzo częstymi klientami PKP schodów ruchomych na czwartym peronie ... naprawdę to tak jakby kupił nowe buty i do jednego z nich nie dał jednej sznurówki .... jak się wydaje miliony to kropkę nad i należałoby postawić ... proszę o tym pomyśleć a nie windzie jakiejś
00<>00
2019-03-09 21:34:50
takie kładki to się nadają na st. Sz-n Gumieńce ;)
Edward
2019-03-09 20:38:07
Chcę zobaczyć CAŁY peron 1, bo coś nie wierzę z tymi starymi wiatami. Jechać trzeba, obejrzeć, gdyż fotek brak.
Tollo
2019-03-09 20:03:00
Teraz widać jak obrzydliwie wygląda ten mur na tle nowego dworca . To wina poprzedniego konserwatora zabytków który nie zgodził się na otynkowanie. Uwarzm że trzeba to zgłosić do NIK za działanie na szkodę miasta.
Tylko zalogowani użytkownicy mają możliwość komentowania
Zaloguj się Zarejestruj
REKLAMA
REKLAMA