Mija kolejny tydzień robót na placu przebudowy w rejonie skrzyżowań ulicy Mickiewicza z ulicami Żołnierską, Wernyhory, Reduty Ordona, Czorsztyńską Janickiego i Brzozowskiego w Szczecinie. Widać, że z pracami krakowski ZUE S.A. wraz z firmami podwykonawcami wyraźnie przyśpieszył.
To w części zasługa pogody, która się poprawiła, ale tego lata w lipcu nie rozpieszcza i przynosi sporo - jak dotąd - dni z deszczem. Jak wszędzie - tak i tu - w ziemi podczas wykopków na drogowców czekały również niespodzianki w postaci instalacji i rur, których według dokumentacji budowlano-geodezyjnej być nie powinno, a jednak w gruncie były. Bo - jak przekonali się drogowcy wielu firm przy okazji inwestycji w mieście - Szczecin pod ziemią to wciąż jedna wielka niewiadoma.
Najbardziej zaawansowane są roboty na odcinku od ul. Żołnierskiej do starego rozjazdu, gdzie ta zbiega się z ulicami Mickiewicza, Wernyhory i Reduty Ordona. W pasie torowiska trwa skręcanie pierwszego odcinka nowego toru od przystanku, który dochodzi do skrzyżowania z ul. Somosierry (w kierunku pętli na Krzekowie), mocowanego na nowej betonowej podbudowie. W czwartek w tym miejscu ma rozpocząć się zalewanie ułożonego i gotowego fragmentu toru warstwą betonu.
W innych częściach placu przebudowy w ziemi układane są nowe instalacje, w tym nowe kable energetyczne. Z powodu tych robót o kolejnych kilkadziesiąt metrów wgłąb ul. Wernyhory cofnięte zostały oba tymczasowe przystanki dla miejskich autobusów. Równolegle drogowcy przygotowują teren pod nową nitkę jezdni w ul. Mickiewicza wraz z uzbrojeniem i chodnikiem w kierunku centrum na odcinku od skrzyżowania ul. Somosierry do wysokości skrzyżowania z ulicą Łukasińskiego. Rozkopy także na placu, gdzie powstać ma rondo, podobnie przy skrzyżowaniu ulic Mickiewicza i Janickiego. Trwają roboty przy podbudowie pozostałego odcinka nowego toru tramwajowego w kierunku Krzekowa od ul. Brzozowskiego do ul. Wernyhory.
Przypomnijmy, że u zbiegu ulic Mickiewicza i Żołnierskiej urządzone zostanie rondo o średnicy 22 m z jezdnią dwupasmową o szerokości 10 m. Natomiast u zbiegu ulic Mickiewicza i Czorsztyńskiej pojawić się ma sygnalizacja świetlna. Przebudowane zostaną chodniki, perony przystankowe. Projekt zakłada m.in. przystanki autobusowo-tramwajowe. Ma powstać czytelny układ komunikacyjny, którego dodatkowym elementem jest także wymiana torowiska tramwajowego.
Koszt inwestycji, którą ZDiTM zlecił Grupie ZUE SA z Krakowa, to 9 mln 750 tys. zł. Zgodnie z warunkami umowy prace powinny zakończyć się do 19 października tego roku. ©℗
Mirosław WINCONEK
Zdjęcia: Mirosław WINCONEK
Filmy: Mirosław WINCONEK