Zgodnie z zapowiedziami, każdy może sobie podglądać co aktualnie dzieje się na Moście Cłowym. Czyli śledzić to, jak krok po roku postępuje póki co jego rozbiórka. Wystarczy wejść na stronę www.zditm.szczecin.pl/kierowca/clowy i ukaże się zainteresowanym obraz demontowanej konstrukcji przeprawy nad Regalicą.
Na moście - jak dotąd - zdemontowane zostało już oświetlenie, barierki, dylatacje i inne urządzenia. Aby zmniejszyć ciężar przęseł sfrezowana została także jezdnia. W chwili obecnej wykonywane są otwory technologiczne oraz trwa montaż belek i klatek, które umożliwią rozbiórkę przęseł.
Przęsło środkowe zostanie w całości podniesione do góry, wysunięte poza obrys konstrukcji, opuszczone na specjalny ponton i odtransportowane na nabrzeże, gdzie zostanie rozkruszone. Przęsła skrajne zostaną podzielone na mniejsze elementy poprzez przecięcie podłużnie i poprzeczne konstrukcji, a następnie zostaną opuszczone na ponton i odtransportowane w miejsce utylizacji.
Część nośna budowli - wedle zapewnień przedstawicieli wykonawcy robót Vistal Gdynia S.A. - zostanie usunięta jeszcze w tym roku. Natychmiast jak tylko znikną przęsła, rozpoczną się wykopy po to, żeby stwierdzić, jaki jest stan przyczółków po odkopaniu. W związku z tym, że tempo prac musi być bardzo duże, generalny wykonawca inwestycji zrezygnował ze stałych podpór tymczasowych podtrzymujących stare uszkodzone przęsło. I stąd decyzja o wykorzystaniu sprzętu wodnego Carier 10 o wyporności 10 tys. ton, na którym będzie ustawiane rusztowanie podpierające przęsło zachodnie. Druga jednostka wodna Carier 4 o wyporności ok. 4 tys. ton posłuży do tego, żeby rozpocząć rozbiórkę, która zacznie się od demontażu przęsła tzw. zawieszonego, Gerberowskiego, czyli środkowego, które zostanie opuszczone na tę jednostkę.
Nowe przęsła sprowadzone zostaną nad Regalicę z wytwórni gdyńskiego konsorcjum. Jak podkreślił projektant Piotr Żółtowski, nowa, nowoczesna konstrukcja powinna przeżyć spokojnie sto lat. I jak wyjaśnił, poprowadzenie wszystkich sieci infrastruktury miejskiej przy tak dużej przeszkodzie wodnej po dnie rzeki nie jest możliwe, dlatego będą one – jak do tej pory – mocowane do nowej konstrukcji mostu.
Umowa na generalną przebudowę konstrukcji mostu, podpisana 5 września br., przewiduje wynagrodzenie w kwocie 18 679 527 zł i termin wykonania całego zlecenia w ciągu 12 miesięcy. Ale - według deklaracji składanych osobiście przez prezydenta Piotra Krzystka i potwierdzanych przez prezesa firmy wykonawczej Piotra Orzechowskiego - nowa przeprawa nad Regalicą ma być jednak przejezdna najpóźniej do 31 lipca 2017 roku, a w każdym razie na pewno w czasie finałowego złotu regat The Tall Ships Races w pierwszy weekend sierpnia. ©℗
Tekst i fot.: Mirosław WINCONEK
Wystarczy już tylko klik. Ruszył ogólnomiejski podgląd rozbiórki konstrukcji mostu Cłowego, czyli coś dla postronnych, ciekawych i leniwych.