Konsorcjum firm PORR SA i TGE Gas Engineering GmbH rozbuduje Terminal LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu. W środę w Warszawie przedstawiciele Polskiego LNG z grupy Gaz-System oraz Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisali umowy z wybranym wykonawcą. Ich wartość podpisanych wynosi łącznie ok. 1,9 mld zł. Termin zakończenia inwestycji to koniec 2023 roku.
Umowy dotyczą rozbudowy części lądowej i morskiej terminalu LNG, prowadzonej przez Polskie LNG w kooperacji z ZMPSiŚ. Inwestycja będzie wykonana w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Zakres umów obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej (projektu budowlanego i wykonawczego), roboty budowlano-montażowe oraz rozruch instalacji i uzyskanie wymaganych pozwoleń.
Polskie LNG jest odpowiedzialne m.in. za wybudowanie nowego zbiornika LNG o pojemności ok. 180 tys. m sześc. i wykonanie części technologicznej nowego stanowiska statkowego służącego do rozładunku, załadunku i bunkrowania skroplonego gazu. Z kolei ZMPSiŚ odpowiada za wybudowanie części hydrotechnicznej wspomnianego stanowiska, infrastruktury hydrotechnicznej pod estakadę przesyłową oraz kompletnej infrastruktury cumowniczej.
– Niezwykle cieszy fakt, że polskie porty morskie biorą udział w transformacji energetycznej naszego kraju – powiedział Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, który był obecny przy podpisaniu umów. – Port Szczecin-Świnoujście jest w pełni przygotowany do dywersyfikacji dostaw strategicznych surowców energetycznych.
Jak dodał, projekt wpisuje się w szeroki program realizacji strategicznych inwestycji morskich, które znacząco zwiększają potencjał Polski na Bałtyku.
– Inwestycja stanowi istotny element strategii wzmacniania bezpieczeństwa energetycznego Polski – zaznaczył Piotr Naimski, pełnomocnik rządu ds. strategicznej infrastruktury energetycznej. – Krajowy system przesyłowy jest konsekwentnie rozbudowywany w celu przestawienia wiodącego obecnie kierunku zasilania wschód-zachód na kierunek północny. Oprócz rozbudowy terminalu LNG w Świnoujściu Grupa Kapitałowa Gaz-System realizuje z powodzeniem szereg strategicznych inwestycji, takich jak Baltic Pipe, Korytarz Północ – Południe czy interkonektory z Litwą i Słowacją. W ten sposób budujemy niezależność energetyczną Polski i tworzymy podstawy dla zdywersyfikowanego rynku gazu w naszej części Europy.
Jak poinformował Tomasz Stępień, prezes spółek Polskie LNG i Gaz-System, realizacja tej inwestycji oznacza, że zdolności regazyfikacyjne terminalu osiągną poziom ok. 8,3 mld m sześc. rocznie.
– Po rozbudowie zwiększy się też elastyczność pracy obiektu oraz możliwości składowania gazu – dodał. – Dzięki temu wzrośnie częstotliwość przyjmowanych tankowców LNG, co przełoży się na większe bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego do krajowego systemu przesyłowego. Zostaną także udostępnione nowe usługi, które będą stanowić impuls do rozwoju rynku gazu w naszym regionie Europy.
Zdaniem Krzysztofa Urbasia, prezesa ZMPSiŚ, rozbudowa terminalu LNG o kolejne nabrzeże jest naturalnym etapem zwiększania jego potencjału.
– Będzie to także dodatkowy impuls rozwojowy dla całego zespołu portów Szczecin-Świnoujście – podkreślił K. Urbaś. – Inwestycja jest niezwykle potrzebna, bowiem w związku ze wzrastającą dbałością o środowisko naturalne przez sektor morski zapotrzebowanie na paliwo LNG rośnie z każdym rokiem. Zatem tym projektem wychodzimy również naprzeciw oczekiwaniom armatorów. Sam terminal stworzył w Świnoujściu nowe możliwości rozwoju portu, miasta oraz regionu. Ta inwestycja może poprowadzić Świnoujście do roli bałtyckiego lidera w przeładunkach LNG.
Korzyści z rozbudowy odczuje region zachodniopomorski m.in. w postaci nowych miejsc pracy, zwiększonych opłat z tytułu podatku od nowych nieruchomości czy wzrostu zapotrzebowania na różne usługi.
Inwestycja objęta jest dofinansowaniem z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach projektu: „Rozszerzenie funkcjonalności Terminalu LNG w Świnoujściu” w kwocie do 461 mln zł.
(ek)
Fot. Gaz-System