Oficjalnie w piątek, ale w praktyce już w czwartek w stacjach Bike_S pojawią się pierwsze miejskie rowery, z których od razu będzie można korzystać. Tym samym Szczeciński Rower Miejski rozpoczyna 6. sezon, być może ostatni w takiej formule.
- Stacje zaczną się zapełniać rowerami już w czwartek - zapewnia Wojciech Jachim, rzecznik prasowy spółki Nieruchomości i Opłaty Lokalne. - W piątek rano system będzie gotowy w 100 procentach.
W śródmieściu zapełnianie stacji zacznie się po południowym szczycie komunikacyjnym. Na tę część miasta wyjedzie 368 rowerów. Mieszkańcy prawobrzeża będą mieć do dyspozycji 217 jednośladów. Pierwsze powinny się pojawić w czwartek koło południa. I od tego momentu będzie już można z nich korzystać.
W sumie do 1 marca na ulice wyjedzie 585 "bajkesów". kolejne 60 jeszcze czeka na wymianę widełek. Wszystkie rowery w przerwie zimowej przeszły gruntowny przegląd.
- Nasi serwisanci wymienili uszkodzone części, wyregulowali przerzutki i hamulce, a co trzeba - naoliwili - dodaje Wojciech Jachim.
Po poprzednim sezonie lista napraw była długa. Sama lista wymienionych części liczy 28 pozycji. Najwięcej było opon (146), dzwonków (120), lampek (107), kół (100), widełek (100), dętek (92) oraz manetek do zmiany biegów (64).
W tym sezonie NiOL nie planuje żadnych nowych stacji ani rowerów, ale być może to ostatni sezon w znanej użytkownikom Bike_S formule.
- Niewykluczone, że w listopadzie pożegnamy pionierskie, pamiętające rok 2014 rowery Homeportu i nieco młodsze, ale też już zasłużone pojazdy firmy Nextbike - uchyla rąbka tajemnicy Wojciech Jachim. - W niedługim czasie radni Szczecina będą głosować zmiany w budżecie miasta na 2019 rok. Jedna z tych zmian zakłada uruchomienie systemu roweru miejskiego IV generacji. Jeśli radni zagłosują „za”, w 2020 roku szczecinianie będą jeździć nowymi rowerami.
Na czym polega różnica?? Rowery IV generacji są wyposażone w elektrozamek i GPS, dzięki którym można je odstawiać nie tylko na wyznaczonych stacjach, ale także w innych, wybranych przez użytkownika miejscach. Wolne rowery są widoczne w aplikacji. Takie rozwiązanie stosuje już kilka polskich miast. Od roku 2016 jeżdżą po Krakowie. W połowie marca pojawią się w Poznaniu, a Gdańsk z koalicją sąsiednich gmin w tym roku uruchamia system rowerów miejskich IV generacji, wspomaganych elektrycznie.
Na razie jednak użytkownicy nie muszą się przyzwyczajać do żadnych zmian. Osoby, które zapomniały PIN-u lub loginu, mogą go uzyskać wysyłając e-mail na adres bikes@bikes-srm.pl. Od 28 lutego ten problem można rozwiązać również telefonicznie, dzwoniąc na infolinię Bike_S 91 50 65 200, która czynna będzie przez całą dobę. Do systemu można się zarejestrować na stronie www.bikes-srm.pl Wniesienie opłaty rejestracyjnej i doładowanie konta możliwe jest przez PayPal oraz PayU (PayU automatycznie przekierowuje na stronę banku, w którym użytkownik ma rachunek bankowy).
Nie zmienia się również cennik - pierwsze 20 min jazdy jest bezpłatne. Za wypożyczenie jednośladu od 21 do 60 min zapłacimy złotówkę. Koszt jazdy do 2 godzin to 3 zł, do 3 - 5 zł. Jazda do 4 godzin to wydatek 7 zł i tyle samo kosztuje każda kolejna rozpoczęta godzina wypożyczenia.
Opłata rejestracyjna wynosi 20 zł, a maksymalny czas wypożyczenia roweru to 12 godzin.
Bike_S powstał dzięki Szczecińskiemu Budżetowi Obywatelskiemu w 2014 r. Obecnie system składa się z 87 stacji - 58 w lewo- i 29 w prawobrzeżnej części miasta. Tylko w ub. roku w systemie, w którym zarejestrowanych jest 43 tys. użytkowników, odnotowano 490 tys. wypożyczeń. Od 21 sierpnia 2014 roku, czyli od dnia, w którym Bike_S po raz pierwszy wyjechał na ulice, szczeciński rower miejski podróżował ulicami miasta już blisko 2,3 mln razy. ©℗
Tekst i fot. Tomasz TOKARZEWSKI