Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

S6 sięgnęła Koszalina

Data publikacji: 10 października 2019 r. 17:23
Ostatnia aktualizacja: 11 października 2019 r. 11:16
S6 sięgnęła Koszalina
Fot. GDDKiA/Szczecin  

Kierowcy mogą już korzystać z całego ciągu drogi S6 pomiędzy Goleniowem a Koszalinem o długości prawie 130 km. W czwartek (10 października) został udostępniony do ruchu odcinek od Kołobrzegu do Koszalina (44,2 km). Nowa S6 skróci czas przejazdu ze Szczecina do Koszalina o ok. 40 minut.

 

Jako pierwszy, w maju tego roku, do ruchu został oddany odcinek łączący drogę S3 w rejonie Goleniowa z obwodnicą Nowogardu. Na odcinku Nowogard-Płoty od sierpnia jedziemy już nową S6, na razie jeszcze jedną jezdnią. Kolejne dwa odcinki zostały oddane do ruchu 30 września, były to łączące Płoty z Kołobrzegiem.

Oddane w czwartek do użytkowania odcinki między Kołobrzegiem a Koszalinem wraz z częścią obwodnicy Koszalina i Sianowa umożliwią spięcie całej trasy S6 w całość. Na odcinku Ustronie Morskie-Koszalin jeszcze przez najbliższe tygodnie będą wykonywane prace wykończeniowe, w szczególności poza jezdniami drogi ekspresowej.

Do końca października zostanie jeszcze udostępniony odcinek obwodnicy Koszalina i Sianowa do węzła Koszalin Wschód oraz druga jezdnia na odcinku Nowogard-Płoty.

Planowanie drogi ekspresowej S6 w Zachodniopomorskiem rozpoczęło się kilkanaście lat temu. W 2010 r. została uzyskana decyzja środowiskowa, w której określono jej przebieg. Ekspresowa „szóstka” na odcinku od Modlimowa do Koszalina została poprowadzona nowym przebiegiem w kierunku na Kołobrzeg i dalej do Koszalina. Dzięki temu nie trzeba było budować S6 i S11 obok siebie na odcinku 30 km, komunikację zapewnia wspólny przebieg tych dróg od Kołobrzegu do Koszalina. W kolejnych etapach prac przygotowawczych została opracowana koncepcja programowa i wykonane badania geologiczne. Dla obwodnicy Koszalina i Sianowa przygotowano projekt budowlany.

Całą drogę od Goleniowa (połączenie z S3) podzielono na 7 odcinków realizacyjnych, 6 fragmentów od Goleniowa do Koszalina realizowanych w formule projektuj i buduj oraz realizowaną w formule buduj obwodnicę Koszalina i Sianowa. Umowy z wykonawcami były sukcesywnie podpisywane od września 2015 r. do początku 2016 roku. Roboty realizowali: Budimex SA (Goleniów-Nowogard i Płoty-Kiełpino), Mosty Łódź SA (Nowogard-Płoty), Polaqua i Dargados (Kiełpino-Kołobrzeg), PORR SA (Kołobrzeg-Ustronie oraz obwodnica Koszalina i Sianowa) i Strabag SA (Ustronie-Koszalin).

Roboty na odcinkach projektuj i buduj ruszyły wiosną 2017 r. po zakończeniu fazy opracowywania dokumentacji projektowych. Były finalizowane w tym roku. Na obwodnicy Koszalina i Sianowa wystąpiły problemy z podłożem, co spowodowało konieczność zmiany projektu dla części odcinka. Stąd w tym roku gotowe będzie 12 z 20 km tej obwodnicy.

S6 to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdą stronę. Trasa jest w pełni bezkolizyjna, wjazd na drogę i zjazd z niej jest możliwy przez węzły drogowe, których powstało 16. Na całej trasie zbudowano 146 obiektów mostowych.

Budowa drogi obejmuję również 3 pary Miejsc Obsługi Podróżnych. Trwają jeszcze tam prace.Jako pierwszy powinien zostać udostępniony MOP Jarkowo miedzy Kiełpinem a Kołobrzegiem. Na MOP Wyszogóra i Jarkowo będą jeszcze wykonywane stacje benzynowe i restauracje, przetargi na dzierżawę wkrótce się rozpoczną.

Zarządzanie i utrzymanie drogi umożliwią 3 obwody drogowe powstałe przy węzłach. W ramach inwestycji powstał również system zarządzania ruchem z wieloma kamerami, czujnikami i tablicami zmiennej treści, który będzie sukcesywnie wdrażany w użytkowanie.

Około 120 mln zł, zapewnionych na przygotowanie S6 na odcinku Koszalin - Słupsk, umożliwiło ogłoszenie przetargu na opracowanie projektów budowlanych, a po ich opracowaniu na uzyskanie decyzji ZRID i wykup nieruchomości. W 2021 r. ten fragment S6 będzie gotowy do realizacji. 

Koszt całej S6 Goleniów-Koszalin to około 3,9 miliarda złotych. Inwestycja była współfinansowana (1,55 mld zł) ze środków UE w ramach POIiŚ 2014-2020.

 (g)

Fot. GDDKiA/Szczecin

 

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@Lwów
2019-10-11 11:15:28
"Ciekawe ile czasu studzienka pod dworcem głównym w Szczecinie będzie czekała na remont.Jak na razie 2 tydzień w centrum miasta stoi pachołek." Raczej już drugi miesić, a nie tydzień.
Pan Witek
2019-10-10 23:06:42
Szkoda tylko, że do Goleniowa nadal korki.
To jak w końcu jest z tą S6
2019-10-10 21:59:24
Albo nie potrafię czytać ze zrozumieniem albo artykuł jest manipulacją i wyborczą kiszką.Wpierw czytam że cała trasa S6 Goleniów Koszalin wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa jest przejezdna i oddana do użytkowania kierowcom,po czym dalej czytam że gdzieś w okolicach Nowogard-Płoty ruch odbywa się tylko jedną nitką,a w jeszcze innych częściach trasy pod Koszalinem trwają prace wykończeniowe na poboczu.To w końcu co to był za odbiór inwestycji,i co to za droga z ograniczeniami jak nie spełnia określonych warunków.Wybory wyborami,ale bez jaj-kolejne otwarcie pod statystyki wyborcze czegoś co nie zostało ukończone.Kolejny absurd drogowy.Niedawno była afera bo ktoś w nocy ośmielił się otworzyć drogę uprzedzając pisowców i naraził kierowców ponoć na niebezpieczeństwo.Po czym po kilkudziesięciu godzinach dyrekcja GDKDiA oficjalnie ją otwiera i nie dostrzega już owego niebezpieczeństwa.Absurdy gonią absurdy a politycy by zaistnieć i być zauważonym dwoją się i troją w ich wymyślaniu i narzucaniu narracji pełnej absurdów.
xxx
2019-10-10 20:06:11
Wpisanie wszystkich mozliwych dróg do programu budowy drog w Polsce bez finansowania to nie jest zadne osiagniecie. A Tusk i tak wszystkie drogi obiecal na Euro 2012-co z tego wyszło bylo widać. Jedyne co zrobil to tunel pod martwą Wisla u siebie.
Lwów
2019-10-10 18:11:51
Ciekawe ile czasu studzienka pod dworcem głównym w Szczecinie będzie czekała na remont.Jak na razie 2 tydzień w centrum miasta stoi pachołek.
zatkao
2019-10-10 17:53:49
I następna droga po Tusku zostanie.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA