Tablice dopuszczające ruch jednośladów na drodze rowerowej? O co tu chodzi?
W ciągu ulic Dworskiej i Wierzbowej na szczecińskich Gumieńcach doszło ostatnio do zmian w organizacji ruchu, które mogą zaskoczyć rowerzystów. Droga dla jednośladów odbijająca od ul. Ku Słońcu na wysokości ronda Gierosa w stronę ul. Mieszka I została zlikwidowana. Paradoksalnie, jest to korzystne rozwiązanie dla rowerzystów, jak i pieszych czy zmotoryzowanych mieszkańców pobliskich posesji. Jak tłumaczy Tomasz Loga, szczeciński oficer rowerowy, dotychczasowa droga dla jednośladów była zbyt wąska (1,2 m zamiast minimalnej szerokości 1,5 m). Dodatkowo w jej skrajni znajdowały się drzewa i słupy, a sama w sobie niemal na całej długości stanowiła punkt postojowy dla pojazdów lokalnych mieszkańców. - Nawierzchnia również pozostawiała wiele do życzenia. To było rozwiązanie substandardowe - tłumaczy T. Loga.
Likwidacja drogi nie oznacza, że została ona rozebrana, przebudowana. Teraz jest oznakowana jako ciąg pieszy z dopuszczonym ruchem rowerowym. Pozostaje jedną z alternatyw dla użytkowników jednośladów. Obecnie na dwóch kółkach możemy jechać także jezdnią na odcinku od ul. Ku Słońcu do ul. Mieszka I. Wcześniej nie było to dozwolone, ponieważ zgodnie z przepisami rowerzysta nie może korzystać z ulicy, jeśli ma do dyspozycji ścieżkę. Teraz drogi rowerowej już tu nie ma (co prawda widać jeszcze zamalowane oznakowanie poziome, które mogą mylić).
- Każdy, kto nie czuje się na siłach, by jechać jezdnią, zgodnie z nowym oznakowaniem ma możliwość korzystania z dróg dla pieszych - wyjaśnia T. Loga. - Oczywiście ze świadomością, że jest tam gościem i nie może oczekiwać odpowiednich standardów umożliwiających całkowicie komfortowe przemieszczanie się. Na przeszkodzie stoją przepisy w zakresie parametrów infrastruktury rowerowej, jak również dobra praktyka, która podpowiada, że prowadzenie infrastruktury rowerowej tuż za ogrodzeniem czyjejś posesji, nie do końca jest najlepszym rozwiązaniem.
Tekst i fot.: Szymon WASILEWSKI
Na zdjęciu: To już nie jest droga rowerowa.