Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Sesja Rady Miasta już we wtorek. Plany i płatne parkowanie

Data publikacji: 24 kwietnia 2023 r. 08:27
Ostatnia aktualizacja: 24 kwietnia 2023 r. 23:27
Sesja Rady Miasta już we wtorek. Plany i płatne parkowanie
Po zniesieniu opłat na Starym Mieście samochody parkują na każdym skrawku wolnego miesjsca. Także tam, gdzie jest to niezgodne z przepisami Fot. Tomasz TOKARZEWSKI  

Podczas wtorkowej sesji Rady Miasta szczecińskim radnym zostaną przedstawione do uchwalenia nowe plany zagospodarowania dla kilku obszarów. Radni mają też zdecydować o dotacjach dla kilku parafii i instytucji na ratowanie zabytków. Najbardziej ożywiona dyskusja będzie się jednak zapewne toczyła nad przywróceniem płatnego parkowania na Starym Mieście. Co ciekawe, skłania się ku temu także część przedsiębiorców prowadzących działalność w tym rejonie.

Wśród planów zagospodarowania przestrzennego czekających na uchwalenie jest m.in. dokument dotyczący obszaru „Stare Miasto-Świętego Ducha". Obejmuje teren o powierzchni 2,1 ha ograniczony ulicami Świętego Ducha, Nabrzeże Wieleckie, Podwale i Nowa.

- To kolejny plan dla Starego Miasta i pierwszy, nowy dla frontu wodnego na Starym Mieście. Sporządzono go w celu ochrony i uzupełnienia staromiejskiego frontu wodnego w układzie urbanistycznym Starego Miasta wzdłuż ul. Nabrzeże Wieleckie – mówi Zofia Fiuk-Dymek, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta.

Ustalenia planu regulują w szczególności uzupełnienie panoramy Starego Miasta o zabudowę frontową zwartą z zabytkami wzdłuż rzeki, chroniąc i rozwijając w ten sposób wartości krajobrazowe, wzmacniają i wykształcają nowe funkcje centrotwórcze w tym rejonie Starego Miasta, wskazują przestrzenie publiczne, w tym bulwary nadrzeczne wraz z możliwościami ich wyposażenia.

Z kolei głównym założeniem planu „Golęcino–Świętojańska” jest odtworzenie rekreacyjnej tradycji tego miejsca poprzez utrzymanie zielonych stoków Wzgórza Kupały oraz ochronę i odbudowę infrastruktury wypoczynkowej, na którą składają się historyczne ciągi spacerowe z obsadzeniami, zabytkowy most pieszy nad linią kolejową, usług gastronomii z punktem widokowym na wzgórzu.

- Zadaniem planu jest przywrócenie dawnej funkcji miejsca, dobrze znanej szczecinianom przedwojennym i powojennym, jako miejsca weekendowego wypoczynku w plenerze i zieleni, z restauracją, z tarasu której rozpościerał się spektakularny widok na panoramę Odry i jeziora Dąbie – tłumaczy Zofia Fiuk–Dymek.

Omawiane mają być też plany dla obszarów „Krzekowo-Żyzna-Szeroka3" i „Pomorzany-szpital.

Kolejny blok projektów uchwał dotyczy dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków m.in. dla Parafii Ewangelicko-Augsburskiej pw. św. Trójcy w Szczecinie, Parafii Rzymskokatolickiej pw. Niepokalanego Serca NMP w Szczecinie, Zachodniopomorskiemu Oddziałowi Okręgowemu PCK w Szczecinie czy Wspólnocie Mieszkaniowej przy ul. Ściegiennego 57.

Radnych najbardziej rozgrzeje jednak zapewne dyskusja na temat płatnego parkowania na Starym Mieście. Na mocy wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który stwierdził nieważność uchwały Rady Miasta Szczecin w sprawie pozbawienia kategorii dróg gminnych 6 ulic na Starym Mieście, od około miesiąca parkowanie jest bezpłatne na ul. Łaziebnej, Mariackiej oraz części Tkackiej, Staromłyńskiej, Koński Kierat i Staromiejskiej. Od tego czasu zastawione jest praktycznie każde wolne miejsce na tym obszarze, także te, w których parkować nie wolno. Miasto proponuje, by na wspomnianym obszarze przywrócić Strefę Płatnego Parkowania, co zmusiłoby kierowców do wniesienia opłat, choć znacznie niższych, niż miało to miejsce gdy obowiązywała w tym miejscu Strefa Zamieszkania Stare Miasto. Co ciekawe, za płatnym parkowaniem jest część mieszkańców, którzy mają problem z dojazdem do własnych garaży oraz prowadzący działalność gospodarczą. Samochody z dostawami do lokali gastronomicznych czy kurierzy nie mają gdzie się zatrzymać. Dostawcy zmuszeni są blokować ulice lub pokonywać z towarem na wózkach po kilkaset metrów. Niektórzy wręcz odmawiają dowożenia towarów w tym rejonie.

Jeśli radni zgodzą się na ponowne wprowadzenie opłat za parkowanie w tym rejonie, może się to stać najwcześniej 1 lipca.

Tekst i foto: Tomasz TOKARZEWSKI

 

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Konie
2023-04-25 15:48:27
To gdzie te Konie na starym mieście?
Szczecin
2023-04-25 08:12:08
Przypominam tylko wszystkim radnym, którzy oszukali społeczeństwo Szczecina, że w pierwotnej wersji SPP miała powstać tylko przy ważnych instytucjach, żeby usprawnić ruch i żeby auta nie parkowały tam przez cały dzień. Przy bankach, przychodniach, urzędach itd. Ale mieszkańcy zostali oszukani i strefa obowiązuje praktycznie w całym mieście. Ciekaw jestem co takiego ważnego jest między innymi na ulicach:, B. Śmiałego, Pocztowa, Ściegiennego, Żółkiewskiego, B. Warszawy i wielu innych.
Resteurator
2023-04-24 22:54:52
SZSM wróć!!!!
Lokales
2023-04-24 16:31:09
SZSM była najlepszym rozwiązaniem. Kurier, dostawca i klient np. restauracji zawsze znalazł wolne miejsce parkingowe. Rotacja była na wysokim poziomie. A teraz dosłownie ulice są nieprzejezdne nie mówiąc już o parkowaniu. SPP niczego nie zmieni - SZSM powinna wrócić jak najszybciej!!!
nie dla spp
2023-04-24 14:51:00
Skoro płacę w Szczecinie podatki, to dlaczego mam jeszcze dodatkowo płacić za parkowanie w strefie, która jest utrzymywana z moich podatków? Strefa do likwidacji, bo nie spełnia żadnej roli, poza dojeniem kasy od mieszkańców. Niby rolą strefy było wymuszenie rotacji ale wcale tak nie jest, znalezienie miejsca w godzinach szczytu graniczy z cudem. Kasa która miała iść na budowę parkingowców, poszła na nowe parkomaty, zakup samochodu szpiegującego i wypłaty dla inkasentów. Ta strefa to skam!
Bogdan
2023-04-24 13:40:39
Tak czytam i nie rozumiem czy na ulicach Śmiałego, Pocztowej są też zabytkowe domy? One w większości są ponad 100 lat. Może miasto czeka aż się zawalą. Wątpię aby "wspólnoty mieszkaniowe" wykonały remonty. A UE oczywiście dowali kolejne podatki które KO poparła.
✔ Suweren ✔
2023-04-24 12:43:21
✔ Jak wprowadzano wiele lat temu dodatkowe opłaty za parkowanie w centrum władze miasta mówiły, że za te pieniądze będą butowane parkingi podziemne, piętrowe itp. Ile od tamtego czasu powstało nowych inwestycji w nowe, dodatkowe miejsca parkingowe? ✔
P
2023-04-24 11:44:58
Trzecie największe miasto w Polsce, a nie ma żadnego miejskiego parkingu piętrowego - żałosne.
fisiu
2023-04-24 09:44:00
Niekończąca się opowieść pod tytułem: płatne parkingi w Szczecinie : SPP, PPN, SZSM! I co by tu jeszcze s....
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA