Sobota, 23 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

Składaki dwukierunkowe dla Szczecina

Data publikacji: 28 sierpnia 2020 r. 16:18
Ostatnia aktualizacja: 30 sierpnia 2020 r. 12:17
Składaki dwukierunkowe dla Szczecina
Starsze modele z Modertransu jeżdżą już po Szczecinie. Wśród nich moderusy alfa i beta. Fot. Mirosław Winconek  

Spółka Modertrans z Poznania ma dostarczyć do Szczecina części, z których następnie pracownicy spółki Tramwaje Szczecińskie zmontują pierwsze z dwóch tramwajów dwukierunkowych. To jedyna oferta, jaka wpłynęła w przetargu na zakup w tej formule, rozpisanym przez przewoźnika jeszcze w czerwcu. Wydanych zostanie na ten cel 12 588 300 zł.

- Przedmiotem podpisanej w najbliższych dniach umowy ma być dostawa nowych nadwozi, elementów, podzespołów, wyposażenia, części mechanicznych i elektrycznych niezbędnych do montażu tramwajów dwukierunkowych wraz z dostawą niezbędnego specjalistycznego wyposażenia obsługowo-naprawczego. Tramwaje będą złożone w Szczecinie przez pracowników spółki Tramwaje Szczecińskie - poinformowała Paulina Łątka z centrum informacji miasta biura prezydenta Szczecina.

Generowanie oszczędności

W innych miastach polskich taki tabor jeździ już od lat, a na przykład w Olsztynie, gdzie miejski transport szynowy został reaktywowany przed kilku lat, kursują wyłącznie składy dwukierunkowe. Takie rozwiązanie - dzięki wcześniej zaprojektowanemu układowi całej tramwajowej infrastruktury - przynosi wymierne oszczędności, bo nie wymaga budowy pętli do zawracania. Wystarczy kawałek dodatkowego toru, tzw. eski, na końcówce trasy, by pojazd mógł być przekierowany. Pozwala też łatwiej planować i wytyczać połączenia w czasie realizowanych inwestycji torowych. W Szczecinie takie pojazdy będą nowością.

Realizacja umowy

Realizacja umowy podzielona zostanie na 2 etapy. W pierwszym z nich wykonawca ma 180 dni na dostawę kompletu do montażu pierwszego tramwaju, w drugim łącznie 240 dni od dnia podpisania umowy na dostarczanie podzespołów do kolejnego. Samo składanie tramwajów to okres około 2 miesięcy. Spółka Modertrans Poznań zobowiązany też będzie do uzyskania dla nich homologacji, czyli dopuszczenia do ruchu. Gwarancja na każdy z tych zmontowanych tramwajów (w tym powłoki lakiernicze) wynosić ma pięć lat, a na konstrukcję 10 lat.

Tramwaje będą przegubowe, częściowo niskopodłogowe. Ich długość to 28,25 m przy szerokości pudła 2,35 m. Pojemność pojazdów, czyli liczba pasażerów, których pomieści każdy z nich jednocześnie, obliczona jest na 196 osób (przy 40 miejscach siedzących stałych i uchylnych od 4 do 6. Wyposażone będą w system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego. Znajdą się w nich po dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzkich (po jednej dla każdego kierunku jazdy). Ponadto - tak jak każdy z produkowanych aktualnie tabor - będą miały system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny. W każdym z członów składu, w przedziale pasażerskim będą zainstalowane po dwa gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego.

Spółka Tramwaje Szczecińskie planuje jednocześnie skorzystać z możliwości realizacji prawa opcji polegającej na zamówieniu i dostawie dodatkowych nowych elementów niezbędnych do montażu kolejnych dwóch takich tramwajów dwukierunkowych częściowo niskopodłogowych u tego producenta. ©℗

(MIR)

Fot. Mirosław Winconek

Na zdjęciu: Starsze modele z Modertransu jeżdżą już po Szczecinie. Wśród nich moderusy alfa i beta.

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

@@Tabor taki
2020-08-30 11:23:30
Jeśli się pomyliłem to z góry przepraszam ale jako pasażer jechałem co najmniej kilka razy 105 wyposażona w dwa pulpity sterownicze (drzwi na jednej stronie), w czasie przebudowy pętli na Potulickiej N miały tymczasowy przystanek na wysokości ówczesnego Teatru Muzycznego (dziś cały ten teren to komenda miejska policji)
Nowość
2020-08-29 20:55:42
Ale to niewiele da bo i tak tramwaj musi zmienic tor jazdy jadac w przeciwnym kierunku a na koncowkach wszedzie sa rozjazdy do nawrotu. Na nowych i ktotkich trasach tramwajowych to moze ma sens
Malkontentów tu nie brakuje!
2020-08-29 10:14:35
Co byś nie zrobił to źle! Kompleksiarstwo i Zrzędzenie to pierwsze cechy Gawiedzi, która sama siebie nakręca powyższymi komentarzami. Uśmiechnij się i Przestań Marudzić! Pozdrawiam, ML
xxx
2020-08-28 23:01:00
Jezeli takie tramwaje zaczną u nas jeździć to zapomnijcie o linii tramwajowej do hali przez taczaka i 26 kwietnia gdzie jest rezerwa pod tory. Ktos z uporem maniaka promuje tramwaj na witkiewicza z krańcówka przy syriuszu. Przewężenie santockiej to będzie katastrofa komunikacyjna w tej części miasta. Juz po mistrzowskiej przebudowie skrzyżowania 26 kwietnia z santocka korek jest juz od Bp w górę. Mozna isc dalej i puścić trawmaj przez Poniatowskiego i Traugutta do wojska Polskiego. Zmieniajmy dalej 4 kadencja leci.
Miś
2020-08-28 21:51:18
Odpady z recyklingu na szrocie. Forsa na prawdziwe tramwaje poszła na cukierki.
@Tabor taki
2020-08-28 19:55:13
Małe sprostowanie. Ostatnia pętla wahadłowa była 1975 roku na ul. Lipowej (Goclaw). Od tego czasu N-ki które jeszcze były dwukierunkowy przerabiano na jednokierunkowe. Zostały tylko 3 sztuki, które tez zautomatyzowano ale jeździly prawie do końca ich funkcjonowania. Ani "102" ani "105" kupione w latach 70 uw. nie były dwukierunkowe.
Pipi
2020-08-28 17:41:01
Na siłę bez uzasadnienia ekonomicznego utrzymywanie warsztatów w Tramwajach Szczecinskich. Ale to pieniądze nie prezydenta tylko podatników,które łatwo się wydaje.
W Szczecinie takie pojazdy będą nowością?
2020-08-28 17:15:45
już było u nas (PRL) takie coś jak dwukierunkowy i dwustronny tram.
Tabor taki
2020-08-28 17:09:18
nie będzie w Szczecinie żadna nowością - np przed wybudowaniem pętli Potulicka (polowa lat 70 ubiegłego wieku) taki tabor obsługiwał kursy do Potulickiej, ograniczone ilości taboru kupowany w latach 80 też posiadał możliwość jazdy dwukierunkowej. Po prostu w dużych miastach z rozbudowana infrastrukturą tramwajową, pętle są bardziej opłacalne - jak rozumiem od jakiegoś czasu Szczecin przestał być miastem z aspiracjami wielkomiejskimi i pretenduje w tej chwili do bycia raczej Olsztynem niż np Wrocławiem.
Haha
2020-08-28 16:21:54
Kto za to kase zgarnie???Prezes TS I KUZYN PREZ. SZCZECINA ZNOWU 42TYŚ ZA UKŁAD
Pracownik ts
2020-08-28 16:19:13
Po co takie coś????? Komu i gdzie to potrzebne?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA