Piątek, 22 listopada 2024 r.  .
REKLAMA

SKM rusza… po pieniądze

Data publikacji: 10 lipca 2017 r. 19:08
Ostatnia aktualizacja: 09 lipca 2019 r. 11:44
SKM rusza… po pieniądze
Fot. Mirosław Winconek  

Tydzień temu, 4 lipca, miała być zawarta w plenerze - na przystanku Szczecin Pogodno - umowa partnerstwa w sprawie wspólnej „Budowy Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej z wykorzystaniem istniejących odcinków linii kolejowych nr 406, 351, 273”. Wydarzenie zostało odwołane na wniosek PKP PLK i teraz dokument jest podpisywany obiegowo. W poniedziałek zrobił to marszałek Olgierd Geblewicz.

Budowa sieci SKM obejmie większość linii kolejowych na terenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Prace będą prowadzone na odcinku linii Stargard – Szczecin Główny (nr 351) oraz Gryfino – Szczecin Gł. (nr 273), Szczecin Dąbie - Goleniów (nr 401) wraz z torami do Portu Lotniczego Szczecin Goleniów (nr 402 i 434) oraz trasie Szczecin Gł. – Police (nr 406). Sprawny przejazd na terenie aglomeracji oraz większy komfort pasażerów zapewni przebudowa 40 stacji i przystanków kolejowych. Zmodernizowane zostaną perony na stacji Gryfino, Daleszewo Gryfińskie, Szczecin Podjuchy i na przystanku Czepino. Ma powstać 9 nowych przystanków: Szczecin Dunikowo i Szczecin Trzebusz, Szczecin Żydowce, Szczecin Ku Słońcu, Szczecin Arkońska, Szczecin Nad Odrą oraz Szczecin Artyleryjska, Police Piłsudskiego i Goleniów Park.

SKM połączy największe miasta obszaru metropolitalnego, jak Stargard, Goleniów, Gryfino i Police z centrum aglomeracji- Szczecinem. Długość jej linii kolejowych wyniesie niemal 120 km.

Budowa SKM z wykorzystaniem istniejących odcinków linii nr 406, 351, 273 to wspólne przedsięwzięcie Stowarzyszenia SOM (lidera) oraz partnerów: PKP PLK SA, województwa zachodniopomorskiego, miast - Szczecin i Stargard, gmin: Goleniów, Gryfino, Kobylanka, Police i Stargard. Tydzień temu miały one zawrzeć umowę, jednak na wniosek PKP PLK uroczystość została odwołana. Teraz dokument tafia do podpisów obiegiem. W poniedziałek złożył go na nim marszałek województwa.

Podpisanie umowy przez wszystkich partnerów umożliwi rozpoczęcie działań mających na celu zdobycie ponad pół miliarda złotych na realizację wartej 741 mln zł inwestycji.

(mag)

Na zdjęciu: Projekt stworzenia SKM przewiduje przebudowę infrastruktury kolejowej, w tym modernizację mającej ponad 23 km linii 406 od Szczecina Głównego do stacji Police wraz ze zrobieniem drugiego toru pomiędzy Szczecinem Gł. a Turzynem. Reaktywacja przewozów pasażerskich na tej trasie to najważniejszy element nowej sieci.

Fot. Mirosław Winconek

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze

Skajper
2017-07-12 09:12:19
@Marcin zapraszamy na forum polskich wiezowcow, tam takich ludzi jest wiecej :)
abc
2017-07-11 20:53:30
Swietna inicjatywa tak trzymac,, bo autobusy i tramwaje i tak sa przepelnione a nie wszedzie mamy swingi niestety, najradna juz zaczela rozlew szamba na swoim profilu no ale ona nie jezdzi komunikacja miejska ,a jej buda na 5 lipca to sie nadaje do makabryły.
@Robert
2017-07-11 12:00:33
Tak, miasta centralne w aglomeracjach wyludniają się, ale najczęściej jest to i tak migracja do 50km, czyli w obrębie aglomeracji. Przy dobrym transporcie i logistyce w przyszłości nie będzie to nic dziwnego. Stąd właśnie siła aglomeracji a nie pojedynczego miasta (nie tylko terytorialna ale i w pozyskiwaniu funduszy). Z resztą powrót do czystych, zielonych, przyjaznych i dobrze skomunikowanych miast wcale nie jest w przyszłości wykluczony...
Marcin
2017-07-11 11:51:58
Mam gdzieś PO, PISY i inne układy. Dla mnie liczy się to, że Moje Miasto ma w przyszłości być przyjazne do życia i nowoczesne a każda inwestycja do tego przybliżająca jest dobrą wiadomością. Jak się komuś nie podobają inwestycje w komunikacje/ochronę środowiska/miejsca pracy/tereny inwestycyjne/infrastrukturę to albo jest zwykłym ignorantem albo powinien szukać innego miejsca do życia na Ziemi. Nie ma przymusu mieszkania w Szczecinie! Tu są potrzebni mądrzy i świadomi ludzie, którzy nie nazywają swojego miasta "wiochą" albo "dziurą" i wylewają swoje żale nawet przy okazji pozytywnych działań... Szkoda, że takie rzeczy trzeba tłumaczyć niektórym w komentarzach. To albo się wie albo zagląda się do Wikipedii. Można też wszystko olewać i twierdzić, że jest niepotrzebne a potem narzekać pod innym artykułem, że nic się nie robi.
yuio
2017-07-11 11:16:16
Kolej metropolitarna na trasie 406 to grube pieniądze wyrzucone w błoto. Nikt do Poznania nie jeździ przez Gdańsk. Wszystko na temat ale władza zawsze wie lepiej.
skm
2017-07-11 07:02:29
Na Zamek kolej nie dojedzie, spokojnie.
Robert
2017-07-11 06:42:09
Do hahahaha. Masz rację, że wielkich metropolii w tym kraju nie ma, ale są obszary metropolitalne, a aglomeracja szczecińska jest jednym z takich obszarów, podobnie jak poznańska, wrocławska czy łódzka. To nie światowe megalopolis, ale też nie wsie, a na polską skalę to największe skupiska ludzi. Mieszkańców w aglomeracji szczecińskiej przybywa, a nie ubywa. Wystarczy spojrzeć na dane statystyczne i nie pisać fałszywych pierdół. Samo miasto Szczecin w porównaniu z Łodzią, Poznaniem czy Bydgoszczą prawie wcale się nie wyludnia. Łódź straciła w ostatnim dwudziestoleciu 120 tys mieszkańców, Poznań prawie 50 tys, a Bydgoszcz ponad 30 tys. Tu też świadomie kłamiesz. I ostatnia rzecz. To nie goleniowskie lotnisko, a szczecińskie w Goleniowie, tak samo jak katowickie w miejscowości Pyrzowice, czy paryskie de Gaulla w miejscowości Roissy.
Pierre d'Olnięty
2017-07-10 23:17:21
Dobrze dba redakcja o wizerunek JE Marszałka ! Ma same sukcesy ! A jak tam w Zamku?
@Marcin
2017-07-10 22:03:12
ty to z PiSu jesteś, prawda? Najlepiej aby wszyscy co im cokolwiek nie pasuje wyprowadzili się. Brawo za myślenie.
do hahaha....
2017-07-10 21:50:04
coś ci nie styka w myśleniu. nie jesteś logiczny
jan
2017-07-10 21:48:10
pobudka Marcin!Ty na pewno jesteś ze szczecina?
nie wszystko złe
2017-07-10 21:44:58
SKM to najlepszy pomysł. Powinien być wprowadzony już dawno. Z Daleszewa, Żydowiec mieszkańcy mogliby dojechać (np. do pracy) do centrum miasta w 12 minut.Bez korków i naprawdę już fajnymi pociągami. Hahahaha się niech wyprowadzi do Berlina. Po co tu siedzi.
Marcin
2017-07-10 20:48:07
Kolejny, po SST, krok ku nowoczesnej komunikacji! Narzekacze zawsze się znajdą, ale dla nich jedna rada - wyprowadźcie się ze Szczecina...
Marian
2017-07-10 19:49:09
Ciekawe czy w koncy rozklad jazdy pociagow bedzie dostosowany do przylotow i odlotow na goleniowskim lotnisku?? Czy dalej rozklad bedzie blokowany przez tamtejszych taksowkarzy i przewoznikow prywatnych???
hahahaha
2017-07-10 19:40:40
największy niepotrzebny wydatek na najbliższe lata -ze wsi robimy metropolię- powyższe dowodem.. A nie lepiej byłoby zmodernizować miejskie drogi, wybudować parkingi i dać ludziom spokojnie żyć? Wszyscy chcą żeby miasto było ECO - trasy rowerowe zabierające chodniki, ulice i parkingi -to nie Holandia!! Jeżdżące pociągi dawno "umarły" ..bo nikt nimi nie jeździł!!! To nie wielka metropolia tylko prowincjonalne miasto, w którym ubywa mieszkańców z roku na rok. To -jeżeli do tego dojdzie- będą wyrzucone pieniądze w błoto. Lepiej byłoby przeznaczyć tę kasę na ekstra połączenie z Berlinem - godzinka i jesteśmy w centrum europy gdzie nikt nie boi się czarnych, żółtych czy innych; gdzie jest serce europy! I w drugą stronę na lotnisko Goleniów.. może wtedy jakieś loty do sensownych miejsc w europie pojawiłyby się?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA